7482
Sök

Avgasproblem golf

78 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Det är för hög CO och HC halt och inget hjälper. Den har svårt att starta och redan efter att man haft den av ca 20 min så är den jobbig igen att starta. Asså den får för mkt bränsle. HAr testat ny LMM/1 beg lambdasond+en helt ny/tändstift okej osv. Rotorn var inte så fräsh men slippade ner det lite så det är inga problem med den.
Nu vill dom att jag ska bytta KAtten men det gör jag inte för det är inte den som gör att den drar mer soppa och startar KASST. Den låter lite skumt bakom motorn så vi(inte verkstan) tror att det är ngn läcka någonstans och när man täpper igen avgasutblåset så dör den INTE av alls vilket dom ska så den läcker ju nonstans men låter bakom katten men det borde inte göra något eller? Hört att den kan dra åt sig men jag kan inget om hur det fungerar då det blir så.

VAd ska jag ta mig till?

1 723 Inlägg
19 maj 2008
dåliga avgasvärden är så trist. och inte är det lätt att komma på vad det kan va. Men kontrollera alla vaccumslangar så det inte finns sprickor eller att nån lossnat. kolla efter läckage på insugssidan med hjälp av startgas. är det minsta lilla läckage så ska varvtalen gå upp direkt. har du bytt tändkablar?

se även till att fixa avgasläckaget.

på min bil med dåliga avgasvärden hittade jag sånt som inte verkstan hittade: en sprucken vaccumslang plus en som inte ens satt på.

78 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
okej, jo startgas har jag sprayat på men hittade inget. jag, verkstan och 2 andra har kollat(verkstan = en böld i röven) så tro inte att dom kan ngt.. Ska in till en imorn och kolla igenom hela bilen, katten, avgassystem och sen får han lyssna på ett ställe som jag tycker det låter som det läcker vid "spish....spish...spish". Nej har inte bytt kablarna, tyckte inte det va nödvändligt för dom är fräsha och ingen annan tycker det hlr. Är nog inget standrardfel kan jag gissa tyvär.. Den knepiga saken var att när dom tog bort lambdasonden så blev värdena mkt mkt bättre än vad det är när man har den fastmonterad så var ju hur säker som helst på att det var den men har som sagt testat en beg och nu har vi satt dit en HELT ny en utan minsta bättre resultat nästan..

1 723 Inlägg
19 maj 2008
har du något läckage runt lambdan, i en skarv eller kanske rent av spricka/hål i grenröret? luft utifrån sugs in och kan få den att tro att motorn går magert när blandningen blir fel. med tanke på att värdena blev bättre då lambdan togs bort. då kan den inte lura styrboxen att dra på mer bränsle.
Senast redigerat av falloutboy (19 maj 2008)

78 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
aa asså läckage är jag rätt säker på eftersom den låter skum när man lyssnar noga men vart vette tusan. Okej har inte kollat så noga, har inte kunnat mer än att krypa under den men vi får kolla ellt sånt imorn och hoppas han hittar ngt, vilket han nog gör för han kan vad man borde som mekare. Tänkte på det du sa igen nu och de kan nog du fan ha rätt i, låter rimligt.

Du ska ha tack smile kommer med info imorn kväll hur de gick

78 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
katten var HELT tom............... Men är fortfarande lite skeptiskt till att den borde göra så den blir as svårstartad men kanske logiskt och sen när jag skulle hem igen så fick den hostattack igen. och när jag ibl krämade på för fullt så tog den stopp vid 4000/varv ungefär och kändes som det inte fanns mer att ge på den växeln fast den fortsatte varva men typ som att man tryckte in kopplingen..

Vad tros?

1 723 Inlägg
20 maj 2008
du ska ändå ha bra värden utan katt. katten är ingen mirakelkur. Så nåt är ju uppenbart fel.

har du kollat på http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm ? kolla avgasskolan och symptomen så kanske det hjälper lite.

78 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Ja jag håller med dig men den som kollade kan vad han gör men... Asså ALLT var borta i den och dom sa att det ska bygga upp ett motstånd som nu inte finns där så då följer den upp med mer bensin men jag har ingen anning? Liksom utan katalysator går väl ingen bil igenom. Och värdena som är nu ligger på HC = 98 och CO = 0.498 ca vid både tomgång och varv men kan vara mkt högre. För dom kollade läckage innan utan att hitta ngt.

Men var kan man köpa billiga KAttar till Golf 3 GTI 8v 2E -93?

Ska kolla sidan, tack!

1 723 Inlägg
21 maj 2008
Biltema har kattar, även www.katalysatorteknik.com

78 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
mm dom vet jag, men de var för lång leveranstid hos Katttekniken.

Men nu måste jag hitta en styrbox först för det kan va den....

Sök