2224
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Finns de nåra siffror hur löneökningen sett ut för den största sektorn av alla typ, offentliga sektorn?

Ja, i länken till scb.se i första inlägget hittar du landstingsanställda. 65% var ökningen för dom mellan 1994 och 2006.

Edit: och offentliga är inte störst, det är privata: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20527.asp
Senast redigerat av dstr (21 maj 2008)

1 741 Inlägg
21 maj 2008
Detta var riktigt intressant att läsa. nog för att men e.g behövde läsa första inlägget för resten var i princip bara junk och offtopic.

Synd att de flesta inte kan läsa en tråd och förstå vad som står i den tråden.

(JA... Jag är student, utfattig totalt pank bara jag tankat ett par ggr. Klart man vill att bensinpriset ska vara lägre. Men inte det tråden handlade om. Det var hur lönerna har ökat vs. bensinpriset. INGET annat!)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Tradegy84 skrev:
raderat /admin

men helvete, starta en egen tråd istället för att besudla denna.

ingen moderator vaken?
Senast redigerat av chrizz (21 maj 2008)

5 198 Inlägg
21 maj 2008
fortfarande kan folk inte skilja på Bensinpris och bensinskatt,, varför ska mackarna sänka priset å går med förlust

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
fortfarande kan folk inte skilja på Bensinpris och bensinskatt,, varför ska mackarna sänka priset å går med förlust

och fortfarande kan folk inte förstå att denna tråd inte har ett skit med nivån på bensinpriset att göra.
Senast redigerat av dstr (21 maj 2008)

160 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
Hellfire skrev:
Om nu en stor mängd av garagets bilister har jobb där lönen ligger runt 15,000-19,000 i brutto varje månad så inser du väl att ditt inlägg där du påpekar att tjänstemännens löner ligger på 33,000 tusen är rätt så oväsentligt och överflödigt. Vad statistiken än må visa så är det långt ifrån en helhet som stämmer in på Sveriges vanliga arbetare, dom som icke är tjänstemän.

Du lade ut dina inlägg med vad jag misstänker är en pik till alla på garaget att allas klagan är inadekvat p.g.a. att lönerna skulle ha stigit i samma hastighet som bensinpriserna. Men man kan inte göra en sådan sak utan att också kombinera ihop alla andra höjda avgifter och eskalerande matpriser o.s.v. Annars blir inlägget i sig irrelevant och din pik ofullständig. Om det bara vore bensinpriserna som steg så skulle det vara en liten skillnad men inte nu. Du kan inte bara leverera en pusselbit och sedan ignorera helheten. Att bara säga att lönerna har stigit i takt med ökande bensinpriser håller inte när du håller hela pusslet i handen.

Det du skriver har ingen relevans och inte någonting med tråden att göra.

Läs nu följande sakta:

Löneökningen under perioden har varit runt 65% för privata sektorn, dvs dig. Hade man 15000 i lön 2006 så hade man ca 9000 i lön 1994.

Bensinen har ökat 49%.

65% är mer än 49%.

65% symboliserade alltså löneökningen i snitt för anställda inom privata sektorn. 49% är bensinen. Eftersom 65 är mer än 49 så betyder det att lönerna ökat mer än bensinpriset.

KPI (konsumentprisindex) har stigit 14%. Alltså kan du inte skylla på att mat osv blivit dyrare, för det är inte den biten som äter upp din löneökning.

Jag vet inte hur jag ska kunna bli tydligare. Om du inte förstår detta så kanske det finns någon vuxen du kan fråga?

Eftersom du inte verkar tillhöra skaran av oss som är lågavlönade så är det menlöst att ha en konversation som det ser ut nu. Du förstod visst inte den ekonomiska skillnaden för mig och många andra gällande förra året vs i år med den skenande bensinprisuppgången.

Jag vet inte vilket motiv du har för att försvara bensinpriserna men du använder dig av manipulativ information i ett smygförsök att få folk att tro att det faktiskt inte är så vidare värst farligt och att bensinpriset egentligen borde ha varit betydligt högre än vad det är. Detta är ett strategiskt steg precis som den uppköpta media brukar nyttja sig av då dom ska få den vanliga människan att tro att inget har blivit dyrare: ”nej tvärtom, den vanliga svensken har mer än någonsin i plånboken”. Skulle inte tro det.

Återigen så har du inte hela pusslet i handen. Det är inte bara bensin och mat som skenar iväg det är andra räkningar också. Vi som bilister har fått ökad fordonsskatt, höjd avgift på våra försäkringar, slitdelar blir dyrare för att transportpriserna ökar o.s.v. Och du verkar fortfarande inte förstå att man inte enbart kan prata om löner vs bensinpris, helheten måste till. Om du inte har förstått det än så är det nog en övervägande majoritet av garagets medlemmar som klagar över eskalerande bensinpriser inte bara av den anledningen att det är dyrare att köra bil, allt har blivit dyrare och i kombination så blir det mindre pengar över i plånboken, det har jag empirisk erfarenhet av och det är en inte allt för välkommen erfarenhet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
Mortalis skrev:
Finns de nåra siffror hur löneökningen sett ut för den största sektorn av alla typ, offentliga sektorn?

Ja, i länken till scb.se i första inlägget hittar du landstingsanställda. 65% var ökningen för dom mellan 1994 och 2006.

Edit: och offentliga är inte störst, det är privata: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20527.asp

Ålrajt då tackar ja för de, missat den länken tidigare smile Var bara nyfniken, e inte offentligt anställd själv (eller anställd alls just nu...)

5 198 Inlägg
21 maj 2008
va många år sen jag hade så lite som nu i plånboken,,

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 maj 2008
Ja de e klart att de e fler faktorer än bara lönen vs bensinpriset som påverkar hur mkt cash du har, bostadspriserna har ju stigit rätt rejält, hyror går alltid uppåt, livsmedel har ökat uta helvete och så vidare och så vidare.

Men bara bensin vs lön så visar de ju sig faktiskt att bensinen inte följt lönerna..vilket ändå va syftet här, annars får trådskaparen jobba rejält för å samla info om alla sorters utgifter hehe.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Hellfire skrev:
Eftersom du inte verkar tillhöra skaran av oss som är lågavlönade så är det menlöst att ha en konversation som det ser ut nu. Du förstod visst inte den ekonomiska skillnaden för mig och många andra gällande förra året vs i år med den skenande bensinprisuppgången.

Jag vet inte vilket motiv du har för att försvara bensinpriserna men du använder dig av manipulativ information i ett smygförsök att få folk att tro att det faktiskt inte är så vidare värst farligt och att bensinpriset egentligen borde ha varit betydligt högre än vad det är. Detta är ett strategiskt steg precis som den uppköpta media brukar nyttja sig av då dom ska få den vanliga människan att tro att inget har blivit dyrare: ”nej tvärtom, den vanliga svensken har mer än någonsin i plånboken”. Skulle inte tro det.

Jag förstår att lågavlönade har det svårare att få ekonomin att gå ihop. Tråden handlar dock inte om lågavlönades ekonomi.

Jag förstår att senaste årets uppgång svider i din plånbok. Tråden handlar dock inte om senaste årets uppgång.

Jag har använt enkel fakta från SCB och SPI. 65% är mer än 49%. Snälla, uveckla gärna på vilket sätt det är manipulativt.

Mitt motiv är att upplysa att bensinen inte alls rusat i höjden som det har påståtts, utan legat under löneutvecklingen. Alltså finns det viktigare saker att bry sig om än att grina över något som inte stämmer.

Senaste årets ökning har kanske gjort att bensinen kommit ikapp löneutvecklingen, men knappast gått om, sett på 14 års historik. Facit på det får vi inte förrens 2009 när 2008 års medelinkomster är fastställda.

Vad jag tjänar eller tycker att bensinen borde kosta är verkligen helt irelevant.

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ja de e klart att de e fler faktorer än bara lönen vs bensinpriset som påverkar hur mkt cash du har, bostadspriserna har ju stigit rätt rejält, hyror går alltid uppåt, livsmedel har ökat uta helvete och så vidare och så vidare.

Men bara bensin vs lön så visar de ju sig faktiskt att bensinen inte följt lönerna..vilket ändå va syftet här, annars får trådskaparen jobba rejält för å samla info om alla sorters utgifter hehe.

Nu har du fel.

Om KPI bara ökat 14% så har ju knappast livsmedel "ökat uta helvete". Se tidigare länkar till KPI i tråden.

12 Inlägg
21 maj 2008
pUs skrev:
Oväntat att ingen kommenterar sambandet, utan börjar yra om matpriser istället..

Jag upprepar det jag redan sagt i den andra tråden - jag tror att upprördheten mest beror på att bilentusiaster i allmänhet vill åka bil mycket, och därför vill ha så billig bensin som möjligt, oavsett följderna. Inget fel i det, men jag har inte läst någon som uttryckt sig så ärligt än.

visst gillar vi köra bil å gärna vill att de ska va billig bensin, men jag har 3 mil te jobbet me å de går ingen busstraffik där så då måste man ta bilen å då blir de dyrt!!!

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
nu har ju inte läst varenda inlägg i den här tråden. Men min syn på saken är den att jag tycker att bensinen borde vara gratis, som vatten typ tongue

Har man som jag 10 mil till jobbet och inga buss/tåg förbindelser eller möjlighet till samåkning för den delen så är dagens pris alldeles för dyrt. Och att påstå att löneutveklingen gått uppåt så är det ju inget som märks i dens plånbok som tvingas pendla långa sträckor varje dag.

Att höja bensinpriset drabbar endast låg/medel inkomstagare. Stockholmare och andra som bor i tätorter skiter ju i vilket då dom har redan så bra förbindelser.

Så istället för att höja höja och höja hela tiden så borde man först se till att alla har lika bra förbindelser så att de som har en bit till jobbet inte blir tvugna att ta bilen..

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
BaraMartina skrev:
nu har ju inte läst varenda inlägg i den här tråden. Men min syn på saken är den att jag tycker att bensinen borde vara gratis, som vatten typ tongue

Att höja bensinpriset drabbar endast låg/medel inkomstagare. Stockholmare och andra som bor i tätorter skiter ju i vilket då dom har redan så bra förbindelser.

Så istället för att höja höja och höja hela tiden så borde man först se till att alla har lika bra förbindelser så att de som har en bit till jobbet inte blir tvugna att ta bilen..

Hade du läst tråden så hade du kommit fram till att bensinpriset mellan 1994 och 2006 sjunkit i förhållande till lönerna.

Hade du läst tråden så hade du också lärt dig att bilarna i stockholms län rullar längst i Sverige, så kollektivtrafiken är inte alls så bra.

35 Inlägg
21 maj 2008
Jag ser väl själv hur stor del av lönen som går åt till bensin & diesel, och det är mycket nu,
sist jag tankade tex, 55 liter diesel i V70,
25 liter 98 till Folkracebilen & en snus, 1171 kr!!!!!!!!!!!!!
Och då var jag inte på den dyraste macken.
Så nog fasen får man spara in på nåt annat om det ska gå runt nuförtiden.

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
BaraMartina skrev:

Hade du läst tråden så hade du kommit fram till att bensinpriset mellan 1994 och 2006 sjunkit i förhållande till lönerna.

Hade du läst tråden så hade du också lärt dig att bilarna i stockholms län rullar längst i Sverige, så kollektivtrafiken är inte alls så bra.

Då var utvecklingen mellan -94 och -06 bra då.

Jasså det gör dom, men om jag utrycker det såhär då så har stockholmarna i vilket fall ett val,
dom kan åka kollektivt, sen om de skiter i det så är det ju upp till var och en.

Höjningen av bensinpriset är ändå opassande för de som endast har bilen till jobbet,
liksom många också gör som inte har något annat val.

Om kollektivtrafiken skulle funka lika fint här som i t.ex. sthlm så skulle jag definitivt åka kollektivt,
istället för att slänga ut nästan 300 kr dagligen på soppa!

35 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina skrev:
dstr skrev:
BaraMartina skrev:

Jasså det gör dom, men om jag utrycker det såhär då så har stockholmarna i vilket fall ett val,
dom kan åka kollektivt, sen om de skiter i det så är det ju upp till var och en.

Höjningen av bensinpriset är ändå opassande för de som endast har bilen till jobbet,

Om kollektivtrafiken skulle funka lika fint här som i t.ex. sthlm så skulle jag definitivt åka kollektivt,

Det lönar sej att sluta jobba och gå på bidrag om man då inte behöver nån bil, det är sjukt!!!!!
En tredjedel av lönen går åt på att ta sej till & från jobbet...

120 Inlägg
21 maj 2008
Bra med dyr olja då kanske folk fattar att man behöver kolla på alternativa bränslen som t.ex etanol å biogas!! Jorden behöver "fräshas upp"!

35 Inlägg
21 maj 2008
raderat /admin
Senast redigerat av chrizz (21 maj 2008)

120 Inlägg
21 maj 2008
supravolvo skrev:
BaraMartina skrev:
dstr skrev:

Det lönar sej att sluta jobba och gå på bidrag om man då inte behöver nån bil, det är sjukt!!!!!
En tredjedel av lönen går åt på att ta sej till & från jobbet...

Cyklar man till jobbet blir det endast 30g mer mat till lunch som kostar, de är inte så jättedyrt! Naturligt vis är detta endast ett alternativ för hårdingar och de som bor relativt nära jobbet.

Sök