1149
Sök

Bensinpriset borde varit 14.86 redan 2006

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
r-ted skrev:
supravolvo skrev:
r-ted skrev:

Har du 20mil till jobbet så hadde nog en dieselbil varit att föredra, sen drar du väll av för resor till jobbet i din deklaration?

Jag ser inget större problem mad dagens bensin/diesel priser, det följer ökningarna som allt annat.
Kolla bara hur pizzerna har gått upp;)

Jag är fortfarande av den åsikten att svenskar är ett gnälligt folk, det skall alltid klagas på något och någon.
Istället för att se om sitt eget hus så skyller dom sina fel på andra, precis som med bränslepriserna.
Det har varit ganska billigt med bränsle några år och folk åker bilar med hög förbrukning, men om alla hadde bytt bort sina bilar å köpt nått mer ekonomiskt så blir kanske milkostnaden lägre än för 5år sen.

Pizza kan man nog klara sej utan...

Ja men man kan klara sig med en liten bränslesnål bil oxå lol

min lilla a3:a är både mindre/bränslesnålare än båda dina bilar, speciellt ferrarin wink

35 Inlägg
21 maj 2008
r-ted skrev:
supravolvo skrev:
r-ted skrev:
Har du 20mil till jobbet så hadde nog en dieselbil varit att föredra, sen drar du väll av för resor till jobbet i din deklaration?

Jag ser inget större problem mad dagens bensin/diesel priser, det följer ökningarna som allt annat.

Jag är fortfarande av den åsikten att svenskar är ett gnälligt folk, det skall alltid klagas på något och någon.
Istället för att se om sitt eget hus så skyller dom sina fel på andra, precis som med bränslepriserna.
Det har varit ganska billigt med bränsle några år och folk åker bilar med hög förbrukning, men om alla hadde bytt bort sina bilar å köpt nått mer ekonomiskt så blir kanske milkostnaden lägre än för 5år sen.

Nej tyvärr kan jag inte det, det finns ingen liten bränslesnål bil som jag kan dra bilkärra med till tex folkracetävling,
jag vill inte ha massa bruksbilar till olika ändamål...
Senast redigerat av supravolvo (21 maj 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina skrev:
r-ted skrev:
BaraMartina skrev:

haha, den var bra! Men skulle jag cykla 20 mil om dagen så skulle företaget förlora på det då jag skulle intetillföra så mkt med tanke på avståndet och tiden som skulle gå åt själva cyklingen..

Jovisst, men då ska man ju också ha pengar över till att köpa en sådan, och även kunna betala en hög bilskatt. Sen så drar den inte så överdrivet mkt, men det blir helt klart en del när man har så långt att åka.

javisst kan jag dra av det på deklarationen, vilket jag också gjort. Förra året fick jag tillbaka 1/4 av allt som gick över 8000:-. Inget att skryta med alltså..

Jo, men om nu staten värnar så mkt om miljön så kan dom ju göra det mer lönsamt och lättillgängligt att köpa sånna bilar. Det är bara dubbelmoral staten måste ju också få intäkter, så är det och så kommer det alltid att vara. Skulle bensinen försvinna helt så skulle dom höja priset på alternativa bränslen istället.

köper du en nyare dieselbil med partikelfilter så är skatten låg.

Köper du en miljöklassad bil så får du tillbax 10 000kr av staten.

om du åker 20mil om dagen så skulle ett billån och tankningen av en nyare bil endå ge dig en besparning i månaden.

Jag ser ju själv då jag kör ca 120mil/veckan. jag sparar otroligt mycket pengar på att åka i min tråkiga och slöa 320d . men vad gör man inte för pengarna wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina skrev:
r-ted skrev:
supravolvo skrev:

min lilla a3:a är både mindre/bränslesnålare än båda dina bilar, speciellt ferrarin wink

min bmw drar 0,45l/mil på landsväg wink

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
supravolvo skrev:
r-ted skrev:
supravolvo skrev:

Nej tyvärr kan jag inte det, det finns ingen liten bränslesnål bil som jag kan dra bilkärra med till tex folkracetävling,
jag vill inte ha massa bruksbilar till olika ändamål...

där kan det ju ställa till det lite ,  men en folkracebil väger väll inte så mycket ??
Jag får tex dra 1600kg med min 320d , så även små bilar får dra något.

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008

om du åker 20mil om dagen så skulle ett billån och tankningen av en nyare bil endå ge dig en besparning i månaden.

Jag ser ju själv då jag kör ca 120mil/veckan. jag sparar otroligt mycket pengar på att åka i min tråkiga och slöa 320d . men vad gör man inte för pengarna wink

Skulle jag ta ett billån för att köpa en ny bil så skulle jag förlora mer än vad jag redan gör nu!
Med tanke på ränta och värdeminskning och dyrare reparationer. Så nej, även fast jag skulle "få"
10 000 tusen tillbaka så är det inte lockande. Och att sedan vara bunden till ett lån är inget jag vill!

Jag har inget emot slöa bilar, men man ska inte behöva betala skjortan av sig bara för att kunna åka till och från jobbet. Och absolut inte behöva ta lån för den delen!

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina skrev:

Skulle jag ta ett billån för att köpa en ny bil så skulle jag förlora mer än vad jag redan gör nu!
Med tanke på ränta och värdeminskning och dyrare reparationer. Så nej, även fast jag skulle "få"
10 000 tusen tillbaka så är det inte lockande. Och att sedan vara bunden till ett lån är inget jag vill!

Jag har inget emot slöa bilar, men man ska inte behöva betala skjortan av sig bara för att kunna åka till och från jobbet. Och absolut inte behöva ta lån för den delen!

för det första så är det ju så att man inte har några dyra reprationer på en ny bil då den har garanti wink

sen att du inte vill ha lån eller köpa en dyrare bil , det tar jag som bra argument.
Men jag tror fortfarande att du skulle ha mer pengar över i plånboken varje månad med en nyare ekonomisk bil smile

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
för det första så är det ju så att man inte har några dyra reprationer på en ny bil då den har garanti wink

sen att du inte vill ha lån eller köpa en dyrare bil , det tar jag som bra argument.
Men jag tror fortfarande att du skulle ha mer pengar över i plånboken varje månad med en nyare ekonomisk bil smile

inte dom första åren kanske, sen så har du ju service och liknande. Inte det första halvåret kanske men sen kommer de dyra räkningarna. Visst skulle jag köpa en dyrare bil om det vore lönsamt,
men när man inte vet hur allt utvecklar sig och nya bilar med alternativa bränslen börjar dyka upp alltmer så känns det dumt att just nu köpa en dyr bil för att sedan om kanske 2 år märka vilken dålig affär man gjorde.
Spciellt nu när allt i utvecklingsfas.

Jag skulle inte det. Med alla kringkostnader så skulle det bli dyrare.

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina skrev:

inte dom första åren kanske, sen så har du ju service och liknande. Inte det första halvåret kanske men sen kommer de dyra räkningarna. Visst skulle jag köpa en dyrare bil om det vore lönsamt,
men när man inte vet hur allt utvecklar sig och nya bilar med alternativa bränslen börjar dyka upp alltmer så känns det dumt att just nu köpa en dyr bil för att sedan om kanske 2 år märka vilken dålig affär man gjorde.
Spciellt nu när allt i utvecklingsfas.

Jag skulle inte det. Med alla kringkostnader så skulle det bli dyrare.

hehe vi kan diskutera detta hur länge som hellst.... jag är för du imot smile

2 eller 3år´s garanti , 2år behöver man bara halvförsäkring , många bilfabrikanter har ju fri service så där sparar man ju en hel del.
hadde min 320d på service idag .. 1500kr för en oljeservice.
det enda som har gått sönder på den bilen på 14 000mil och 2år är följande:
Bromsbelägg (slitage)
glödlampor.
buckla på huven (studsmatta som tog en flygtur).

men sen har vi ju en tragisk värdeminskning på bilen då den har rullat 14 000mil ...

det finns fördelar och nackdelar med allt .

skatt har jag nog fortfarande inte betalt på den bilen då den har partikellfilterrabatt big_smile

1 228 Inlägg
21 maj 2008
Det går ju inte att räkna löner före skatt, i sådana fall skulle bensinpriset även räknas före skatt, efter skatt så är det ju en helt annan sak. På lönen dras skatten, på bensinen tillkommer skatten..
Att sedan lönerna har höjts sedan 1994 är väl inte så konstigt heller, då boende, mat och dylikt även ökat i pris. En liter mjölk kostade ju inte 7-8 kr litern 1994, utan snarare 4-5 kr litern..
Alltså en ökning på ca 25-50% för livsmedel...

Med Lem
29 Inlägg
21 maj 2008
Fick reda på idag att mellan den 23-26:e Maj kommer folk att protestera mot bensinpriset genom att varken tanka eller handla något på bensinstationerna.
Tycker att det låter rätt vettigt smile

MINSKA DÖDSOLYCKORNA PÅ VÅRA VÄGAR! Kör på trottoaren.

Blub!
60 Inlägg
21 maj 2008
2 eller 3år´s garanti , 2år behöver man bara halvförsäkring , många bilfabrikanter har ju fri service så där sparar man ju en hel del.
hadde min 320d på service idag .. 1500kr för en oljeservice.
det enda som har gått sönder på den bilen på 14 000mil och 2år är följande:
Bromsbelägg (slitage)
glödlampor.
buckla på huven (studsmatta som tog en flygtur).

men sen har vi ju en tragisk värdeminskning på bilen då den har rullat 14 000mil ...

det finns fördelar och nackdelar med allt .

skatt har jag nog fortfarande inte betalt på den bilen då den har partikellfilterrabatt big_smile

Jo, precis. Det är väl lite olika för alla. Vet bara att en kompis åkte på en dyr affär när han köpte en ny bil.
Men du kan ju PM:a mig om du vill fortsätta denna diskussion så vi inte förstör tråden helt wink

Driver
195 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
nytro skrev:
tänk på att de e de på golvet som drar in det mesta, vi är fler an tjänstemän, så du får nog räkna med oss lägre ist smile för de e ju vi på golvet som står för den mesta handlandet här i swe, nu har swe pengar för fotfolket har haft pengar smile men när de blir mindre jobb o så, då minskar vi handlandet,  de gör de knappast för tjänstemän, så pleas, jämför med den vanliga arbetaren

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp?

Där ser du ökningen för privat sektor. Den ligger i samma takt som med landstingsanställda som graferna jag gjorde baserade sig på.

Den kalkylen gillar jag men ändå det är inte många som har över 20 in varige månad som den kalkylen visar..

of Dalen <Drifting fore live>

509 Inlägg
21 maj 2008
LillRagge skrev:
Fick reda på idag att mellan den 23-26:e Maj kommer folk att protestera mot bensinpriset genom att varken tanka eller handla något på bensinstationerna.
Tycker att det låter rätt vettigt smile

stämmer! tanka fulltank den 22:a!!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
21 maj 2008
Husssar skrev:
Studenter har fått några hundralappar de senaste fem åren. Kom inte med 4% då allt annat har höjt med 50%

och varför skall en studerande ha "rätt" till bil och därmed få kommentera denna debatt?

man lever bara en gång så lev väl!

146 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
740Drifting skrev:
dstr skrev:
nytro skrev:
tänk på att de e de på golvet som drar in det mesta, vi är fler an tjänstemän, så du får nog räkna med oss lägre ist smile för de e ju vi på golvet som står för den mesta handlandet här i swe, nu har swe pengar för fotfolket har haft pengar smile men när de blir mindre jobb o så, då minskar vi handlandet,  de gör de knappast för tjänstemän, så pleas, jämför med den vanliga arbetaren

Där ser du ökningen för privat sektor. Den ligger i samma takt som med landstingsanställda som graferna jag gjorde baserade sig på.

Den kalkylen gillar jag men ändå det är inte många som har över 20 in varige månad som den kalkylen visar..

Du påstår alltså att SCB ljuger?

Driver
195 Inlägg
21 maj 2008
dstr skrev:
740Drifting skrev:
dstr skrev:

Nej eller kanske eller så är vi som känar mindre med i grafen

of Dalen <Drifting fore live>

543 Inlägg
21 maj 2008
BaraMartina, eller vad du nu hette.

Om du nu har 20 mil tur o retur till jobbet, varför pratar du inte med dom så du eventuellt kan sova kvar i den staden du jobbar? Så du slipper all jävla pendling och bensinutgifter.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

160 Inlägg
21 maj 2008
740Drifting skrev:
dstr skrev:
740Drifting skrev:

Känns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ärligt talat, statistiska data ska man vara väldigt försiktig med att ta på fullt allvar. Vem driver och står bakom SCB?

Istället för att sitta här och framföra en statistik som säkerligen är designad av SCB på order av politiker för att få fram eleganta siffror som kan nyttjas som valfläsk i valtider och som visuell benzodiasepin för att ge massan ett sken av överflådig ekonomisk välfärd, gå istället ut och fråga folk vad dom tjänar, välj bara ut vanliga arbetare och fasa bort vattenkammade tjänstemän. Se också till att intervjua folk från olika städer och inte bara i Stockholm. Se också till att räkna ut summan i netto då bruttoinkomsten är irrelevant, det är nettopengarna som man lever på.

Teddan
2 495 Inlägg
21 maj 2008
Hellfire skrev:
740Drifting skrev:
dstr skrev:

Känns också väldigt märkligt att dom flesta tjänar under 20,000 i månaden men ändå visar statistiken annat. Alla dom jag känner som tjänar strax under 20,000 jobbar dessutom en del helger och har OB, men vi på garaget kanske bor i någon form av twilight zone eller så är det SCB som kommer från twilight zone.

Ärligt talat, statistiska data ska man vara väldigt försiktig med att ta på fullt allvar. Vem driver och står bakom SCB?

Istället för att sitta här och framföra en statistik som säkerligen är designad av SCB på order av politiker för att få fram eleganta siffror som kan nyttjas som valfläsk i valtider och som visuell benzodiasepin för att ge massan ett sken av överflådig ekonomisk välfärd, gå istället ut och fråga folk vad dom tjänar, välj bara ut vanliga arbetare och fasa bort vattenkammade tjänstemän. Se också till att intervjua folk från olika städer och inte bara i Stockholm. Se också till att räkna ut summan i netto då bruttoinkomsten är irrelevant, det är nettopengarna som man lever på.

man diskuterar ju alltid bruttolön.... nått annat blir ju helt fel då olika avdrag skiljer osv.

sen om du har svårt att räkna då så e det ju ditt problem.

ang lön så tjänar min 23åriga sambo som är frisör ca 23 000kr/mån, tror inte jag känner nån som tjänar under 20 000kr

Sök