Hybrid_ skrev:
Av intresse hur den fungerar. Är inte den lite nerskruvad i Sverige?
Jag köpte den av en privatperson i Norge. Märkte ingen skillnad när jag körde över gränsen iallafall.
Har bara kört 20 mil i Sverige men majoriteten av dom var med autopilot och jag är supernöjd med den än sålänge.
Hur den fungerar skulle jag säga är väldigt bra. 95% av tiden har jag inga som helst klagomål och passagerare märker inte om jag kör eller autopiloten.
Den har lane centering så den ligger inte och studsar mellan linjerna som jobbets V90 gör tex.
Den läser hastighetsskyltar och man kan ställa hur man vill att den kör.
Jag ställde den på hastighetsskylt + 10 km/h. Fungerade utmärkt.
Två gånger gjorde den missar, när en bil skulle väva in i min fil i ganska tät trafik i Oslo så reagerade bilen inte på den vävande bilens blinkers och lämnade därmed inte en lämplig plats så den andra bilen smidigt kunde väva in i min fil.
Inget direkt trafikfarligt, och det kunde nog unvikits oim jag hade ställt in större avstånd till framförvarande bil.
Andra gången var I en 90 graders kurva på 70 väg. Precis i kurvan så ändras hastighet till 50 km/h.
Jag kom ju där i 80 km/h och det var otrevligt snabbt, så där fick jag bromsa in själv.
Men bägge situationer kunde jag själv ha förbättrat avsevärt genom att ställa in större avstånd samt att följa hastighetsbegränsningen.
Så överlag är jag väldigt nöjd med autopiloten.
Den verkar dock inte reagera på tex vilt på vägen, så man får försöka vara upmärksam ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=hZZpnsOF0jA