4902
Sök

Koppla in en dvd så den spelar filmer även när bilen rullar (pioneer P-5000)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Har precis köpt en pioneer AVH-P5000DVD men den spelar inte filmerna om man bara stoppar i dom, utan det står något i stil med "unavailable while driving" så kollade lite i instruktionsboken där det stog att man skulle koppla in en switch över handbromsen.

Då är min fråga, om någon vet hur man kopplar förbi det, alltså bara drar strömmen någon annan stans ifrån ?

Så som jag förstår det så vill kablen från stereon bara ha en "plus" signal, vilket skulle kunna vara dess egen remote ? eller är jag helt ute och cyklar ?

Mvh Emil

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11105/352560_sj69su.jpg
Koppla hur ? (så det funkar utan handbromsen)
Senast redigerat av tsdi (22 maj 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
22 maj 2008
du har en kabel som det står "handbrake" på eller liknande, om du jordar den ska du se att det funkar kanon smile

Den modige svensken knyter näven i fickan och betalar snällt!
Varför köper man en högerstyd bil av en modell som finns som vänsterstyrd?
www.draminbil.nu

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Mja alltså jag har ju den kabeln som är med på bilden, som har den "klumpen" efter sig (precis som på bilden) provade att jorda den, men det hände inte ett skit av det...

Det är inte så att det ska bli en sluten krets med plus istället då ?

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
22 maj 2008
koppla bort "klumpen" och jorda, för så länge kontakten i klumpen inte är påverkad får du ingen sluten krets, och den påverkas ju bara när du drar åt handbromsen så att knappen släpps upp.
Senast redigerat av suntibajs (22 maj 2008)

www.draminbil.nu

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Skulle det där funka ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11105/352565_lsurrc.jpg

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Men tejpa fast knappsaten i klumpen...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

kåt, glad och otacksam
132 Inlägg
22 maj 2008
Gulmun skrev:
Men tejpa fast knappsaten i klumpen...

det är ett alternativ det med... det lättaste egentligen tongue

www.draminbil.nu

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Men om man inte vill koppla det över handbroms överhuvudtaget ? (dels för att bespara jobb med demontering av panelen, och dels för att inte handbromslampan ska lysa i tid och o-tid ?

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Ha den bara liggandes bakom stereon med knappen ihoptejpad.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Men switchen på bilden är bilens egna brytare för handbromsen..

Går det att bara koppla plus på den "ljusgörna" kabeln som heter "handbrake" på stereon ?

* Klåpare
1 718 Inlägg
22 maj 2008
Jaså, jag trodde den följde med. Vad fel det blev! lol Ja det kanske skulle funka att jorda den gröna, vet ju inte så mycket mer hur kopplingschemat ser ut. Förutom bilens egna handbroms.

98 Inlägg
22 maj 2008
Jag har en Pioneer AVHP-5900DVD, och då jordade jag bara den kontakten, så funkade det perfekt.

124 Inlägg
22 maj 2008
Jag fick hem min pioneer AVH-P5000DVD igår och jag la in den gröna (som de står handbrake på) rakt in på jord (svart kabel) o vipps så funka de

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Okej då springer jag ut och provar igen då ! tack alla !

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Nu är jag jävligt förvirrad måste jag säga, den kabeln som det står att man ska dra till handbromsen, som har den klumpen i ändan som gör att man kan klämma fast en annan kabel där, den beskrivs som ljusgrön, men på min stereo är den lila ?

Det finns en ljusgrön kabel som inte verkar vara en högtalarkabel, men när man jorde den verkade ingenting hända :S

124 Inlägg
22 maj 2008
Asså fattar riktigt.. ifrån huvudenheten ska de gå en ljusgrön kabel som är lång som fan säkert mer än en meter lr nåt.... DEN ska in på jord (svart)

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
På EUROPEISKA Pioneer-apparater så brukar den lila vara till backljus. Förutom den lila som är pluskabel för höger bakhögtalare.
tsdi skrev:
Nu är jag jävligt förvirrad måste jag säga, den kabeln som det står att man ska dra till handbromsen, som har den klumpen i ändan som gör att man kan klämma fast en annan kabel där, den beskrivs som ljusgrön, men på min stereo är den lila ?

Det finns en ljusgrön kabel som inte verkar vara en högtalarkabel, men när man jorde den verkade ingenting hända :S

Hmm okej, frågan är ju vilken jag ska koppla till jord då ? har en usa imorterad, men även boken är ju amerikans, och det verkar inte stämma överns för 5öre... :S

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 maj 2008
Trådstartare
Paxter skrev:
Asså fattar riktigt.. ifrån huvudenheten ska de gå en ljusgrön kabel som är lång som fan säkert mer än en meter lr nåt.... DEN ska in på jord (svart)

Tack ! dock har jag ingen lång jävel, riktigt irriternade...

124 Inlägg
22 maj 2008
tsdi skrev:
Paxter skrev:

Tack ! dock har jag ingen lång jävel, riktigt irriternade...

Hmm de va jävligt skumt

87 Inlägg
22 maj 2008
Ni som har likadan apparat..borde ju kunna kolla vilket stift som ska jordas,lixom se vilken kabel de e som går in i kontaktstycket..
Så kan tsdi göra likadant med kabeln som sitter på samma position i kontaktstycket....oavsett färg smile

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Sök