Nja det luriga är att en bil över lag förväntas jobba mellan 10 och 14volt, så man måste ha en spänningsregulator som kan transformera 10-->12 och 14-->12 för att inte påfresta datorn så att den rasar. Såna är dyyra. Dessutom så går inte alla komponenter i datorn på 12volt så då måste man ha ovannämda regulatorn även till de komponenterna.
Köper du en växelriktare (12VDC --> 230VAC) så har den inbyggd spänningsregulator så den ger konstant 230volt. Enkelt och relativt billigt.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.