Hur luftar man kylsystemet på Bmw

sawant
22 maj 2008 · 52 Inlägg

Hej!!

Hur luftar man kylsystemet på en bmw 525 24v det sitter en luftskruv ovanpå kylaren, men hur gör man för att lufta den? det kommer ingen värme i den och övre kylarslangen är tom. men temperaturmätaren står perfekt.

Tack på förhand....

BMW 530D (2006)
bluelight turboabstinens
22 maj 2008 · 442 Inlägg

termostaten som inte öppnar typ?

ocertifierad klåpmekare
sawant
22 maj 2008 · 52 Inlägg

Ja men den går inte varm den står pefekt i temp hur länge jag än kör.

BMW 530D (2006)
bluelight turboabstinens
22 maj 2008 · 442 Inlägg

Sitter det ingen luftskruv på termostaten då? Fyll max i behållarn, lufta, upprepa tills de inte går i mer.

Annars kan du ju pröva att öppna luftskruven och pumpa på slangen..

ocertifierad klåpmekare
M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
22 maj 2008 · 255 Inlägg

ibland kan man få lov och lossa lite på slangarna till värmepaketet innan luften går ur

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
sawant
22 maj 2008 · 52 Inlägg

Det ska jag kika i morgon om det finns nån luftskruv på termostaten, ok men jag ska ha motorn igång medans jag pumpar på slangen iaf, och ska den gå på tomgång eller? jo förresten det varnar för lite kylarvatten när jag startar den och när jag stänger av den.

BMW 530D (2006)
bluelight turboabstinens
22 maj 2008 · 442 Inlägg

nja stäng av bilen är nog vettigast..

ocertifierad klåpmekare
M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
23 maj 2008 · 255 Inlägg

motorn ska vara normalvarm och gå på tomgång lätta sedan på den slang till värmepaketet som är kall  ,ibland får man lätta på flera av slangarna dock bara en i taget

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
volvo_Tobias
23 maj 2008 · 687 Inlägg

bilskojarn skrev:
Hej!!

Hur luftar man kylsystemet på en bmw 525 24v det sitter en luftskruv ovanpå kylaren, men hur gör man för att lufta den? det kommer ingen värme i den och övre kylarslangen är tom. men temperaturmätaren står perfekt.

Tack på förhand....

som jag sa fyll expansionskärlet helt, kör motorn normalvarm öppna skruven låt luftbubblorna komma ut. på med skruven igen gasa lite o bygg tryck väck med skruven o låt bubblorna komma, när det  inte kommer fler bubblor så på med skruven o stäng av bilen. fyll nu på med vatten så att expansionkärlet är fullt. starta bilen igen, bygg tryck väck med skruven o låt bubblorna komma ut. Det är jävligt segt så ge inte upp direkt. funkar det inte så prova o plocka ut termostaten o koka den i en gryta o se om den öppnar som den ska. Är allt som det ska så funkar det systemet jag har sagt.

sawant
23 maj 2008 · 52 Inlägg

volvo_Tobias skrev:

bilskojarn skrev:
Hej!!

Hur luftar man kylsystemet på en bmw 525 24v det sitter en luftskruv ovanpå kylaren, men hur gör man för att lufta den? det kommer ingen värme i den och övre kylarslangen är tom. men temperaturmätaren står perfekt.

Tack på förhand....

som jag sa fyll expansionskärlet helt, kör motorn normalvarm öppna skruven låt luftbubblorna komma ut. på med skruven igen gasa lite o bygg tryck väck med skruven o låt bubblorna komma, när det  inte kommer fler bubblor så på med skruven o stäng av bilen. fyll nu på med vatten så att expansionkärlet är fullt. starta bilen igen, bygg tryck väck med skruven o låt bubblorna komma ut. Det är jävligt segt så ge inte upp direkt. funkar det inte så prova o plocka ut termostaten o koka den i en gryta o se om den öppnar som den ska. Är allt som det ska så funkar det systemet jag har sagt.

oki får prova igen då, men jag läste på Autopower att 525 24v motorn endast kan luftas när den är kall och avstängd, Jag vet inte om det stämmer, men dom skrev så där iaf. och vad jag har läst så är bmw extremt svåra att lufta kylsystemet på, inte alls som andra bilar. Många rekomenderar att åka in på verkstad och låta dom göra jobbet Men jag vet inte, det var vad dom skrev på Autopower iaf,

BMW 530D (2006)
devilspath junsele
23 maj 2008 · 248 Inlägg

gör som volvo tobias beskrev så funkar det!

alain www.bimmerpower.org
23 maj 2008 · 3 995 Inlägg

***************
Jag har haft många BMW, det är mycket kunnig folk innom BMW autopower där jag är också med.
Flera BMW som min har automatisk luftning,
Gör så: fyll på vatten tills det rinner över, starta motor, låt inte den varma upp, fyll på mer, stäng av motor, låt resterande vatten rinna ut, stäng av allting, kör som vanligt, dagen efter, lufta det som är kvar och så är det klart.
Lycka till!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
sawant
23 maj 2008 · 52 Inlägg

alain skrev:
***************
Jag har haft många BMW, det är mycket kunnig folk innom BMW autopower där jag är också med.
Flera BMW som min har automatisk luftning,
Gör så: fyll på vatten tills det rinner över, starta motor, låt inte den varma upp, fyll på mer, stäng av motor, låt resterande vatten rinna ut, stäng av allting, kör som vanligt, dagen efter, lufta det som är kvar och så är det klart.
Lycka till!

Ok tack så mycket föt tipset, jag ska prova med det :-)

Mvh//

BMW 530D (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang