2915
Sök

6 högtalare i 4kanals steg, går det?

474 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Tjena!

Tänkte koppla in mina framhögtalare i mitt slutsteg nu. Steget är ett 4kanals (MDS GP4).
Det som sitter i steget nu är mina 6x9 och min baslåda så jag funderar på om man kan koppla in framhögtalarna i samma portar som 6x9orna sitter i. Eller låter det helt konstigt då?

mvh

Volvo S60 2.5T AWD

Sladdare
108 Inlägg
23 maj 2008
jag kör framsystemet i samma kanal som 6*9orna och det funkar skitbra!
det låter alltid bättre om du sätter på högtalare på slutsteg, för att en vanlig cdspelare lämnar ut kanske 6Wrms så går det ju alltid att kärka ut vad som händer om dom får lite mer kräm, bättre ljud!
Senast redigerat av Flotti200Lush (23 maj 2008)

Jag har såndär tix som gör att jag måste köra om, skitjobbigt med 63hk..

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
23 maj 2008
varför inte köra högtalarna i ett steg och basen i ett steg?

474 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Flotti200Lush skrev:
jag kör framsystemet i samma kanal som 6*9orna och det funkar skitbra!
det låter alltid bättre om du sätter på högtalare på slutsteg, för att en vanlig cdspelare lämnar ut kanske 6Wrms så går det ju alltid att kärka ut vad som händer om dom får lite mer kräm, bättre ljud!

jo fast tänkte mer på om ljudet blir bättre eller sämre när man kör 2 i en kanal, för som det är nu så låter ju 6x9orna bra men om jag kopplar in framhögtalarna med så kommer det väl att låta sämre i 6x9orna?

GurraG skrev:
varför inte köra högtalarna i ett steg och basen i ett steg?

jo jag ska göra det framigenom men just nu har jag inte pengar till det tongue

Volvo S60 2.5T AWD

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
23 maj 2008
Nej dom kommer inte att låta sämre.
kolla bara så du har 4ohm på alla högtalarna och att steget är 2 ohm stabilt.
Du får ju ut mer effekt ur steget om du paralellkopplar 2 högtalare till i det.
så det ska funka men du får nog vrida ner gainen lite oxå för jag tror det kommer spela högre.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

733 Inlägg
23 maj 2008
kopplar du in olika högtalare när det gäller storlek och olika effekttålighet på en kanal så kommer högtalarna spela annorlunda... du kommer aldrig kunna maxa högtalarna utan att den ena spelar sönder sig exempelvis eller kanske börjar låta dåligt.. det fungerar alltså men inte så bra som 4 eller 8 likadana hade gjort!!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

474 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
okok.. får köra med bara framhögtalare tills man fått pengar till nytt steg då tongue

Volvo S60 2.5T AWD

21 761 Inlägg
23 maj 2008
Då föreslår jag att du i så fall kopplar det nya steget till baslådan, sedan får GP4 sköta om att driva 6x9" och framhögtalarna. Om du är nöjd med basljudet med GP4 så behöver ju egentligen inte det nya steget vara kraftigare än GP4, då behöver du nog heller inte lägga ner en förmögenhet på det steget smile.

Vilken impedans har din baslåda?

Om baslådan har 4 Ohms impedans så passar ett 2-kanals steg alldeles utmärkt att driva med, tex GP3 om du nu vill hålla dig till samma grejor (ger lite mer effekt än GP4). Det steget kostar iof ca 2000:-, tar du GP2 istället så kostar det ca 1200:- men ger ut lite lägre effekt till baslådan är ditt GP4. Lite tips bara smile.
Senast redigerat av Drönirettab (23 maj 2008)

474 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då föreslår jag att du i så fall kopplar det nya steget till baslådan, sedan får GP4 sköta om att driva 6x9" och framhögtalarna. Om du är nöjd med basljudet med GP4 så behöver ju egentligen inte det nya steget vara kraftigare än GP4, då behöver du nog heller inte lägga ner en förmögenhet på det steget smile.

Vilken impedans har din baslåda?

Om baslådan har 4 Ohms impedans så passar ett 2-kanals steg alldeles utmärkt att driva med, tex GP3 om du nu vill hålla dig till samma grejor (ger lite mer effekt än GP4). Det steget kostar iof ca 2000:-, tar du GP2 istället så kostar det ca 1200:- men ger ut lite lägre effekt till baslådan är ditt GP4. Lite tips bara smile.

jo det är tänkt att jag ska göra så. Men hur räknar man ut ohm och sånt? och vad menas med det? jag har inte den blekaste om detta big_smile Baslådan är iaf en MDS fanatic 12". Länk till den har ni här -> http://www.mds.se/?artnr=sb301f

Volvo S60 2.5T AWD

21 761 Inlägg
23 maj 2008
Det står i länken att både GP2 och GP3 är lämpliga steg, då har basen rimligtvis 4 Ohms impedans eftersom de där stegen inte klarar lägre än 4 Ohm vid bryggkoppling.

Det står inte i produktbeskrivningen hur många Ohm som basen har, det borde det göra egentligen.

Ohm kan betyda två saker, dels resistans (likströmsmotstånd) när det handlar om likspänning och dels impedans (växelströmsmotstånd) när det handlar om växelspänning. Signalerna i högtalarkablarna som går till elementet är ju växelspänning och därför pratar man om impedans hos elementet. Värdet anges i Ohm.

336 Inlägg
24 maj 2008
Ruuska_ skrev:
Tjena!

Tänkte koppla in mina framhögtalare i mitt slutsteg nu. Steget är ett 4kanals (MDS GP4).
Det som sitter i steget nu är mina 6x9 och min baslåda så jag funderar på om man kan koppla in framhögtalarna i samma portar som 6x9orna sitter i. Eller låter det helt konstigt då?

mvh

sätt in 8 annars så kör du 2 högtalare per kanal så är du nere i 2ohm smile

//
Roe

474 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det står i länken att både GP2 och GP3 är lämpliga steg, då har basen rimligtvis 4 Ohms impedans eftersom de där stegen inte klarar lägre än 4 Ohm vid bryggkoppling.

Det står inte i produktbeskrivningen hur många Ohm som basen har, det borde det göra egentligen.

Ohm kan betyda två saker, dels resistans (likströmsmotstånd) när det handlar om likspänning och dels impedans (växelströmsmotstånd) när det handlar om växelspänning. Signalerna i högtalarkablarna som går till elementet är ju växelspänning och därför pratar man om impedans hos elementet. Värdet anges i Ohm.

Hmm.. Hur många ohm ska man ha för att det ska bli bra då? Och hur räknar man ut smile För om jag har fattat rätt så plussar man inte på ohm? Ex. två högtalare med 4 ohm vardera blir inte 8 utan det blir 2?

Du har inget annat förslag på bra och prisvärt steg annars som ska driva baslådan

ROE skrev:
Ruuska_ skrev:
Tjena!

mvh

sätt in 8 annars så kör du 2 högtalare per kanal så är du nere i 2ohm smile

vet inte vart ajg ska få tag, och få plats, med mer högtalare bara smile

Volvo S60 2.5T AWD

21 761 Inlägg
24 maj 2008
Ruuska_ skrev:
Hmm.. Hur många ohm ska man ha för att det ska bli bra då? Och hur räknar man ut smile För om jag har fattat rätt så plussar man inte på ohm? Ex. två högtalare med 4 ohm vardera blir inte 8 utan det blir 2?

Vilken impedans det blir, beror på hur man kopplar ihop högtalarna. Ifall man seriekopplar två basar så plussar man ihop (2 st 4 Ohm blir 8 Ohm), men om man parallellkopplar dem så blir det hälften (2 st 4 Ohm blir 2 Ohm).

Det steg som du har just nu tål också bara 4 Ohm i bryggkopplat läge och eftersom du inte har klagat på dåligt ljud så klarar antagligen steget av att driva basen på ett bra sätt.

Tycker du att baslådan spelar bra med ditt nuvarande steg?

Om du tycker det så kommer det rimligtvis att låta minst lika bra (enligt din åsikt) med tex GP3 smile.

Ruuska_ skrev:
Du har inget annat förslag på bra och prisvärt steg annars som ska driva baslådan

Har inte testat en massa steg och kan därför inte ge förslag utifrån egen erfarenhet.

Har du något slags maxpris som du vill lägga på ett nytt steg?

474 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
ok.. jodå det låter bra i mina öron, fast vissa frekvenser låter lite konstigt men det kanske beror på låtens kvalite också.

Maxpris för ett steg är runt 2000, är det bra grejjer så kan man väl lägga fram några hundringar extra

Volvo S60 2.5T AWD

Sök