Tomgångsproblem! (ford probe)

jackpack3
23 maj 2008 · 71 Inlägg

Tjena, det har uppstått ett ltie jobbigt fel med bilen. Det började egentligen för typ 3 veckor sedan då jag var ute busade lite med bilen, eller kanske inte lite heller gasade som fan och brände gummi. dagen efter var jag ute och gled runt lite i stan, så började bilen baktända över 3 tusen varv. när man gasade så typ försvan alla kraft och så small det lite i avgasröret. Det har hänt typ vid 3 tillfällen nu, men det är inte förens man har kört ett litet tag. Jag var säker på att det var något med tändelarna. Så nu har jag bytt fördelar lock och rotor, och det gick ju smidigt men jag fick tillverkar packningen själv eftersom man inte fick med någon från mekonomen. Den gammla packningen var dålig det fattades lite på något ställe. Bilen startade utan problem, men efter ett tag så blev tomgången jätte orolig, den går typ upp och ner men det verkar som att bilen går bra när man kör med den.

så vet någon vad det kan vara för skumt fel? är det jätte viktigt att det är tätt vid fördelarlocket? jag köpte någon jäkla papppackning från biltema som man fick klippa till själv, och det var inte så jätte lätt att få det bra, jag vet inte om det 100% tätt. Men som sagt han verkar gå fint när man kör.

Go_Patrik
23 maj 2008 · 252 Inlägg

jackpack3 skrev:
Tjena, det har uppstått ett ltie jobbigt fel med bilen. Det började egentligen för typ 3 veckor sedan då jag var ute busade lite med bilen, eller kanske inte lite heller gasade som fan och brände gummi. dagen efter var jag ute och gled runt lite i stan, så började bilen baktända över 3 tusen varv. när man gasade så typ försvan alla kraft och så small det lite i avgasröret. Det har hänt typ vid 3 tillfällen nu, men det är inte förens man har kört ett litet tag. Jag var säker på att det var något med tändelarna. Så nu har jag bytt fördelar lock och rotor, och det gick ju smidigt men jag fick tillverkar packningen själv eftersom man inte fick med någon från mekonomen. Den gammla packningen var dålig det fattades lite på något ställe. Bilen startade utan problem, men efter ett tag så blev tomgången jätte orolig, den går typ upp och ner men det verkar som att bilen går bra när man kör med den.

så vet någon vad det kan vara för skumt fel? är det jätte viktigt att det är tätt vid fördelarlocket? jag köpte någon jäkla papppackning från biltema som man fick klippa till själv, och det var inte så jätte lätt att få det bra, jag vet inte om det 100% tätt. Men som sagt han verkar gå fint när man kör.

Har du kontrollerat tändningen med stroboskopslampa?

smile

pkaffe
16 juli 2008 · 13 Inlägg

Tändningen går inte att justera då den är självjusterande på Probe:n.
Man kan bara göra en grundinställning.
Kan du ta ut någon felkod ?

Öppna locket till Diagnostik kontakten bredvid batteriet.
Bygla mellan GND och TEN - kolla på insidan utav locket så ser du vilka det är.
Gå in och vrid om tändningen utan att starta och sedan så räknar du hur kontrolllampan för motorservice blinkar.
Lång och kort, lång = 10-tal och kort = ental.

Sedan är det bara att göra en sökning med google på OBD fault code +koden.

Så som du beskriver de felsymptomen du har så skulle jag tänka mig att det är en utav MAP:arna som har gått.
Rätt lätta att ta loss och rengöra.
Men det kan lika gärna vara att du har fått fel på bränsletrycksregulatorn, någon utav VRIS:arna, vevaxelsensorn eller insprutningssensorn.
Kolla upp vilken/vilka koder du får och är det så att du behöver hjälp med dem så är det bara att messa.

Go_Patrik
16 juli 2008 · 252 Inlägg

pkaffe skrev:
Tändningen går inte att justera då den är självjusterande på Probe:n.
Man kan bara göra en grundinställning.
Kan du ta ut någon felkod ?

Öppna locket till Diagnostik kontakten bredvid batteriet.
Bygla mellan GND och TEN - kolla på insidan utav locket så ser du vilka det är.
Gå in och vrid om tändningen utan att starta och sedan så räknar du hur kontrolllampan för motorservice blinkar.
Lång och kort, lång = 10-tal och kort = ental.

Sedan är det bara att göra en sökning med google på OBD fault code +koden.

Så som du beskriver de felsymptomen du har så skulle jag tänka mig att det är en utav MAP:arna som har gått.
Rätt lätta att ta loss och rengöra.
Men det kan lika gärna vara att du har fått fel på bränsletrycksregulatorn, någon utav VRIS:arna, vevaxelsensorn eller insprutningssensorn.
Kolla upp vilken/vilka koder du får och är det så att du behöver hjälp med dem så är det bara att messa.

Tändningen går visst att justera. Har du aldrig skruvat med en probe V6:a eller sitter du bara och gissar? Probe har något som kallas IAC. och den var felet på hans bil. Tändningen justeras på tomgång genom att fördelaren vrids när motorn är igång.

MrCarfreak Gasglad
14 november 2008 · 3 244 Inlägg

Går det även att justera tändningen på probe gt -92 ?
Var läser man av gradantalet? Vad ska tändningen stå på?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang