4648
Sök

filter på steg?

250 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#1
Fast jag skruvar ner lågpass filtret på steget på min(30hz) så försvinner ändå inte sång rösterna utan dom hörs lite svagt ännu detta kan ju inte va normalt?
Steget i fråga är ett dragster daa1501


250 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Det är inte subsonicen du skruvar på?
gorre skrev:
Fast jag skruvar ner lågpass filtret på steget på min(30hz) så försvinner ändå inte sång rösterna utan dom hörs lite svagt ännu detta kan ju inte va normalt?
Steget i fråga är ett dragster daa1501


nope!

men det hörs inte mycket av dom högre tonerna men dom finns där men jag kom att tänka på att filtret kanske inte dämpar frekvenserna över inställt värde så mycket som man skulle vilja.


5 852 Inlägg
24 maj 2008
#3
Har du slått på LPF på steget då? smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

250 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#4
som sagt går inte att slå av och på.
och den fungerar också för höjer man den så kommer det MYCKET mer högfrekvent ljud.

så egentligen så kan det bara va 2 saker  antingen så dämpar den int så mycket jag vill eller så är den inte riktigt hel.

Ingen som har nå dragster steg så jag vet om det också beter sig likadant?


5 852 Inlägg
25 maj 2008
#5
Vad är det för slutsteg?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

250 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#6
tujbo skrev:
Vad är det för slutsteg?

dragster daa1501


360 Inlägg
25 maj 2008
#7
är det steget gammalt? om inte lämna in det där du köptet å se om du har garanti kvar, låter som någon komponent inne i skiten har gått sönder


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 maj 2008
#8
LP filter 30-300Hz
Subsonic filter 10-50Hz

Med tanke på den infon och det du beskriver så skulle jag dubbelkolla subsonic-filtret iom att det kan överlappa med lågpassfiltret. Subsonicfilter är inget annat än ett högpassfilter.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

250 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
LP filter 30-300Hz
Subsonic filter 10-50Hz

Med tanke på den infon och det du beskriver så skulle jag dubbelkolla subsonic-filtret iom att det kan överlappa med lågpassfiltret. Subsonicfilter är inget annat än ett högpassfilter.

har ställt lp på ca 80(provat lägre men tyckte int det vart bra) och subsonic på ca 30.  svårt att ställa exakt då bara min och max är graderat.
men med dessa inställningar så borde de väll inte överlappa eller?


edit: omformulering
Senast redigerat av gorre (25 maj 2008)


250 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#10
M1Get skrev:
är det steget gammalt? om inte lämna in det där du köptet å se om du har garanti kvar, låter som någon komponent inne i skiten har gått sönder

ca 5 dagar gammalt så  isåfall är det från fabrik det är fel.


Smedhult skrev:
eller så är de så att steget inte har inbyggt delningsfilter? eller så har du inte lågnivån kopplat på en sub utgång på stereon kanske?

lågnivån sitter på bakkanalen enligt alpine manualen så skulle den va där. så felet borde inte ligga där.
Senast redigerat av gorre (25 maj 2008)


1 727 Inlägg
25 maj 2008
#11
Vad är det för branthet på filtret? 6,12,18 eller 24 dB

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 maj 2008
#12
gorre skrev:
Lonefox skrev:
LP filter 30-300Hz
Subsonic filter 10-50Hz

Med tanke på den infon och det du beskriver så skulle jag dubbelkolla subsonic-filtret iom att det kan överlappa med lågpassfiltret. Subsonicfilter är inget annat än ett högpassfilter.

har ställt lp på ca 80(provat lägre men tyckte int det vart bra) och subsonic på ca 30.  svårt att ställa exakt då bara min och max är graderat.
men med dessa inställningar så borde de väll inte överlappa eller?


edit: omformulering

Stämmer bra det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 maj 2008
#13
Horsyhorse skrev:
Vad är det för branthet på filtret? 6,12,18 eller 24 dB

12db/oct enligt deras flashiga (trkigt skämt om flash) engelska sida.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
25 maj 2008
#14
Ok, men det hade varit klart trevligare med 18 eller 24.
Men när man läser Lonefoxes inlägg tänker man mer på att subsonicfiltrets funktion passar bättre när delnig görs i HU eller annan box innan. För det gick att slå av Subsonic?

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

250 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#15
Horsyhorse skrev:
Ok, men det hade varit klart trevligare med 18 eller 24.
Men när man läser Lonefoxes inlägg tänker man mer på att subsonicfiltrets funktion passar bättre när delnig görs i HU eller annan box innan. För det gick att slå av Subsonic?

subsonic går inte att slå av vad jag hittat.

men börjar mer och mer tro att att brantheten på filtret är vad som spökar för som sagt det hörs inte mycket men det finns där. Det borde ju tyda på att det dämpas ner onödigt lite, om jag tänker rätt?

Så frågan är alltså Ska det va så här eller finns det ett fel nånstans?


edit: tilläg
Senast redigerat av gorre (26 maj 2008)


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 maj 2008
#16
gorre skrev:
Horsyhorse skrev:
Ok, men det hade varit klart trevligare med 18 eller 24.
Men när man läser Lonefoxes inlägg tänker man mer på att subsonicfiltrets funktion passar bättre när delnig görs i HU eller annan box innan. För det gick att slå av Subsonic?

subsonic går inte att slå av vad jag hittat.

men börjar mer och mer tro att att brantheten på filtret är vad som spökar för som sagt det hörs inte mycket men det finns där. Det borde ju tyda på att det dämpas ner onödigt lite, om jag tänker rätt?

Så frågan är alltså Ska det va så här eller finns det ett fel nånstans?

edit: tilläg

Okej, nu skall jag förklara för alla varför vi ibland fortfarande hör lite röster även när man delar LP, och jag förutsätter att det inte fel på steget.
Men först tar vi det enkla. Subsonicen skall du ha PÅ, den skadar aldrig och gör enbart nytta. Ställ gärna denna på 30Hz om det är för basdrift. Du sparar både på basen och elsystemet.

Nu till lågpassfiltret. Brantheten du angivit var 12dB/oktav. Det betyder att om du ställer Lp filtret på 80Hz, så kommer nivån på ALLT ljud ut till högtalaren vara dämpat med 12dB vid 160Hz. Vid 320Hz kommer det vara dämpat med 24dB. Röster och dess toner går ned så lågt som under 100Hz. En Tenor ned till cirka 130Hz. Det betyder att du med ditt filter vid 80Hz kommer ha dämpat en tenors röst med cirka 8-9dB. Till och med i teorin så kommer du garanterat höra "rester" utav rösterna då.

Har du sen "otur" så har lådan och/eller bilen en förstärkning nånstans mellan 100-200Hz, så kommer den effektiva dämpningen utav rösterna vara mindre.

Så, att du hör lite rester utav röster är inget konstigt alls. Skulle du däremot höra en cymbal eller en flöjt som spelar höga toner skulle jag bli mässtänksam.

Jag antar att det är röster ut baslådan du hör när du spelar enbart baslådan, och att när du sätter på det övriga systemet så hör du inte rösterna från lådan?!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

250 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#17
jonash skrev:
gorre skrev:
Horsyhorse skrev:
Ok, men det hade varit klart trevligare med 18 eller 24.
Men när man läser Lonefoxes inlägg tänker man mer på att subsonicfiltrets funktion passar bättre när delnig görs i HU eller annan box innan. För det gick att slå av Subsonic?

subsonic går inte att slå av vad jag hittat.

men börjar mer och mer tro att att brantheten på filtret är vad som spökar för som sagt det hörs inte mycket men det finns där. Det borde ju tyda på att det dämpas ner onödigt lite, om jag tänker rätt?

Så frågan är alltså Ska det va så här eller finns det ett fel nånstans?

edit: tilläg

Okej, nu skall jag förklara för alla varför vi ibland fortfarande hör lite röster även när man delar LP, och jag förutsätter att det inte fel på steget.
Men först tar vi det enkla. Subsonicen skall du ha PÅ, den skadar aldrig och gör enbart nytta. Ställ gärna denna på 30Hz om det är för basdrift. Du sparar både på basen och elsystemet.

Nu till lågpassfiltret. Brantheten du angivit var 12dB/oktav. Det betyder att om du ställer Lp filtret på 80Hz, så kommer nivån på ALLT ljud ut till högtalaren vara dämpat med 12dB vid 160Hz. Vid 320Hz kommer det vara dämpat med 24dB. Röster och dess toner går ned så lågt som under 100Hz. En Tenor ned till cirka 130Hz. Det betyder att du med ditt filter vid 80Hz kommer ha dämpat en tenors röst med cirka 8-9dB. Till och med i teorin så kommer du garanterat höra "rester" utav rösterna då.

Har du sen "otur" så har lådan och/eller bilen en förstärkning nånstans mellan 100-200Hz, så kommer den effektiva dämpningen utav rösterna vara mindre.

Så, att du hör lite rester utav röster är inget konstigt alls. Skulle du däremot höra en cymbal eller en flöjt som spelar höga toner skulle jag bli mässtänksam.

Jag antar att det är röster ut baslådan du hör när du spelar enbart baslådan, och att när du sätter på det övriga systemet så hör du inte rösterna från lådan?!

mvh Jonas

Tackar för svaret jag väntat på! perfekt förklarat. Det som finns där är som du säger rester och när jag lägger på fram systemet så är det borta.
Det var alltså lite som jag trodde fast ändå inte, att det inte dämpas bort helt pga brantheten. Så det går alltså inte att få bort helt i teorin?

Men då är det alltså bra som det är.

Kolla nu vad lätt detta gick tack vare all hjälpsamhet här på garaget.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 maj 2008
#18
gorre skrev:
Tackar för svaret jag väntat på! perfekt förklarat. Det som finns där är som du säger rester och när jag lägger på fram systemet så är det borta.
Det var alltså lite som jag trodde fast ändå inte, att det inte dämpas bort helt pga brantheten. Så det går alltså inte att få bort helt i teorin?

Men då är det alltså bra som det är.

Kolla nu vad lätt detta gick tack vare all hjälpsamhet här på garaget.

smile

Jo, det går att få bort mera genom att filtrera "hårdare" dvs med mer branthet. Tex så tror jag knappast du skulle höra nånting utav det om du hade tillgång till 48dB/oktavs branthet.

Men, eftersom nivån förhoppningsvis är väldigt låg jämfört med vad som kommer ur framsystemet, så att det ej märks när du kör hela systemet så är det inget att grubbla över smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 maj 2008
#19
Eller så sänker man delningen....alltså vilken frekvens man delar vid.
Jag själv anser att 80Hz är på tok för högt, fast o andra sidan delar jag själv vid 40Hz big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

250 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#20
Lonefox skrev:
Eller så sänker man delningen....alltså vilken frekvens man delar vid.
Jag själv anser att 80Hz är på tok för högt, fast o andra sidan delar jag själv vid 40Hz big_smile

i för sig. ska experimentera lite grann och se vad jag tycker låter bäst har inte hunnit med det ännu då allt ar relativt ny installerat.



Sök