gorre skrev:
Horsyhorse skrev:
Ok, men det hade varit klart trevligare med 18 eller 24.
Men när man läser Lonefoxes inlägg tänker man mer på att subsonicfiltrets funktion passar bättre när delnig görs i HU eller annan box innan. För det gick att slå av Subsonic?
subsonic går inte att slå av vad jag hittat.
men börjar mer och mer tro att att brantheten på filtret är vad som spökar för som sagt det hörs inte mycket men det finns där. Det borde ju tyda på att det dämpas ner onödigt lite, om jag tänker rätt?
Så frågan är alltså Ska det va så här eller finns det ett fel nånstans?
edit: tilläg
Okej, nu skall jag förklara för alla varför vi ibland fortfarande hör lite röster även när man delar LP, och jag förutsätter att det inte fel på steget.
Men först tar vi det enkla. Subsonicen skall du ha PÅ, den skadar aldrig och gör enbart nytta. Ställ gärna denna på 30Hz om det är för basdrift. Du sparar både på basen och elsystemet.
Nu till lågpassfiltret. Brantheten du angivit var 12dB/oktav. Det betyder att om du ställer Lp filtret på 80Hz, så kommer nivån på ALLT ljud ut till högtalaren vara dämpat med 12dB vid 160Hz. Vid 320Hz kommer det vara dämpat med 24dB. Röster och dess toner går ned så lågt som under 100Hz. En Tenor ned till cirka 130Hz. Det betyder att du med ditt filter vid 80Hz kommer ha dämpat en tenors röst med cirka 8-9dB. Till och med i teorin så kommer du garanterat höra "rester" utav rösterna då.
Har du sen "otur" så har lådan och/eller bilen en förstärkning nånstans mellan 100-200Hz, så kommer den effektiva dämpningen utav rösterna vara mindre.
Så, att du hör lite rester utav röster är inget konstigt alls. Skulle du däremot höra en cymbal eller en flöjt som spelar höga toner skulle jag bli mässtänksam.
Jag antar att det är röster ut baslådan du hör när du spelar enbart baslådan, och att när du sätter på det övriga systemet så hör du inte rösterna från lådan?!
mvh Jonas