2104
Sök

Dator-I-Bilen Projekt 2008...

346 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Nu efter att ha samlat in reservdelar i ca ett år har jag nu monterat ihop dem... big_smile
jag har installerat en bildator, med GPS navigation och GPS larm (grym funktion)...

Skulle vilja ha både kritik och förslag på förbättringar... är mycket tacksam...

För bilder, klicka dig in på min galleri:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=53903

- Vill ni ha hjälp eller har andra frågor är det bara att PM:a mig... jag hjälper gärna till...

http://www.garaget.org/gallery/archive/30035/large/354127_rs4igp.jpg
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Skärm
- 7" motoriserad pek skärm som åker in/ut automatsikt beroende på ifall bilen är avstängd eller inte...
- Tar emot TV signaler, får in SV1, SV2 och TV4
- Har även backkamera ingång

Dator
- Processor: 2,4 GHz Pentium
- RAM: 1 GB Minne
- Hårddsik: 500 GB
- Bluetooth
- WLAN
- Ljudkort (är monterad till slutsteget)
- Shell: Centrafuse
- Mikrofon
- GPRS Modem
- GPS Mottagare
- USB förlängare (3 m)

Ljudet
ljudet är kopplad till slutsteget viket gör att jag får ut ljudet från datorn i bilens högtalare och även basen... då går det också att höja, sänka och stänga av ljudet från min vanliga stereo (huvudenhet).

Bluetooth
bluetooch används för att koppla in min mobiltelefon till datorn, den synkar automatiskt med mobilen så fort datorn sätts på... om jag har mobilen i fickan så dyker det upp vem som ringer på skärmen och även om någon skickar sms... sen jag kan svara i mobilen genom att trycka på skärmen, ljudet kommer då från bilden högtalare och som samtidigt stänger av musiken big_smile och prata kan jag göra via datorn mikrofon som jag har dragit fram till förarsidan...

när man sedan lägger på sätts musiken på igen automatiskt... big_smile

WLAN
Wlanet använder jag för att synka med min stationära dator trådlöst.. det ändra jag måste göra är att köra fram till min lägenhet så hittar den trådlösa nätverket och kopplar upp sig och kollar ifall det finns tex ny låtar i den synkade mappen, om det finns laddar den automatiskt ner dem... (nyttig funktion)

GPS Larm
har installerad en GPS mottagre som tar emot koordinater samt en GPRS modem som skickar iväg koordinater var 10:e sec som gör att jag kan tex följa/spåra bilen EXAKT vart den befinner sig.. det ända man behöver för att spåra bilen är en dator med internet uppkoppling...

jag använder mig utav google maps api... som gör det möjligt att visa en markör just där bilen befinner sig på en karta.

använder den dock mest för att spåra min brosa =P

GPS
Har installerat in en GPS mottagare som gör att jag får en navigation i bilen... bra att ifall man inte hittar så bra... wink

USB förlängare
Sen har jag förlängt en USB kabel från datorn fram till förarsätet som gör det möjligt att tex koppla in en USB sticka med musik, då slipper man bränna musik på skiva hela tiden...utan man tar bara med usb-stickan wink (om man nu inte vill använda trådlösa synken)

Huvudenhet
Pioneer DEH-P8600MP

Baslåda
- Tillverkare: MDS
- Maxeffekt: 700WMAX
- Effekt RMS: 350WRMS
- Frekvensomfång: 22-900Hz
- SPL dB 1W/1m: 91,3dB

Ström konverterare
- 300W Konverkterare (köpte på siba för ca 300 kr)
- gör om 12V till 240V

Underspännings skydd
- som kopplar bort datorn ifall spänningen skulle sjunka under 11,2V...  då behöver man inte vara orolig att bilen inte kommer att starta wink
Senast redigerat av nabil_akhlaque (24 maj 2008)

346 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
kom igen lite kommentarer har ni väl?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 maj 2008
Ful skärm ??

Det e ju en kommentar wink

Nej jag jävlas bara lite tongue

Riktigt fint men en grej funderade jag lite över och det är hastigheten på burken, behövs verkligen 2,4GHz i en bil-pc ??  EDIT: lol glöm denna, såg att det var en Pentium nu....  >.>

Och blir det inte lite sådär små-dyrt om bilen sänder ut sin position över gprs var tionde sekund eller har du ett fast abbonemang för mobilt internet eller dylikt ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (24 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

346 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Ful skärm ??

Det e ju en kommentar wink

Nej jag jävlas bara lite tongue

Riktigt fint men en grej funderade jag lite över och det är hastigheten på burken, behövs verkligen 2,4GHz i en bil-pc ??  EDIT: lol glöm denna, såg att det var en Pentium nu....  >.>

Och blir det inte lite sådär små-dyrt om bilen sänder ut sin position över gprs var tionde sekund eller har du ett fast abbonemang för mobilt internet eller dylikt ??

nej det är just det...  det blir ju inte dyrt eftersom man betalar inte för tiden man är uppkopplad utan man betalar för mängd överföring... och vid varje överföring är det ju vara 12 siffror som skickar... vilket inte alls är dyrt...

346 Inlägg
24 maj 2008
Hur strömsätter du detta? 
Grymt imponerad utav bygget vill gärna ha mer bilder på chassiet och hela klabbet!

346 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Ashra skrev:
Hur strömsätter du detta? 
Grymt imponerad utav bygget vill gärna ha mer bilder på chassiet och hela klabbet!

via en konverter... som gör om 12V till 230V...

nu har jag lagt ut några nya bilder på själva bilen... klicka in dig på min galleri...

815 Inlägg
24 maj 2008
Nice med dator i bilen. Vet du hur länge du kan ha igång datorn utan att motorn är på?

346 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
Olssonz skrev:
Nice med dator i bilen. Vet du hur länge du kan ha igång datorn utan att motorn är på?

mm ca 10 min, har även en underspännings skydd som gör att datorn kopplas automatiskt bort ifall spänningen sjuker ner till 11,2V.. vilket den gör efter ca 10 min wink
Senast redigerat av nabil_akhlaque (24 maj 2008)

815 Inlägg
24 maj 2008
nabil_akhlaque skrev:
Olssonz skrev:

mm ca 10 min, har även en underspännings skydd som gör att datorn kopplas automatiskt bort ifall spänningen sjuker ner till 11,2V.. vilket den gör efter ca 10 min wink

Okej, gött med alla special funktioner du har smile

346 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Olssonz skrev:
nabil_akhlaque skrev:
Olssonz skrev:

Okej, gött med alla special funktioner du har smile

tackar tackar... wink

1 207 Inlägg
25 maj 2008
Hej. Vilket bygge! Precis som jag har haft tankar på att bygga. Förutom Blåtanden och synkningen. Bygget verkar onekligen genomtänkt.

Men jag har en fråga; drar det inte mycket extra ström när man har en converter? Jag har iaf hört det och att man kan göra om nätagget så att den klarar 12 direkt.

Förresten, en fråga till. Vågar du ge en ungefärlig summa på hur mycket det kostade för dig? dock utan blåtands grejen.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
25 maj 2008
Herre jösses va ballt! Blir man nästan lite avis på big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

346 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
maco skrev:
Hej. Vilket bygge! Precis som jag har haft tankar på att bygga. Förutom Blåtanden och synkningen. Bygget verkar onekligen genomtänkt.

Men jag har en fråga; drar det inte mycket extra ström när man har en converter? Jag har iaf hört det och att man kan göra om nätagget så att den klarar 12 direkt.

Förresten, en fråga till. Vågar du ge en ungefärlig summa på hur mycket det kostade för dig? dock utan blåtands grejen.

ja, det tar extra ström, men undertiden man kör så är det inga som helst problem... problemen börjar då man stänger av bilen... då är det inte långt kvar innan den stänger av sig.. :S

hade oxå funderat på att sätta en en 12V agg... hade även beställt en för 500 kr... men för någon anledning fick jag inte den att fungera :S men jag ska kolla in på det lite mer senare...

hmm...
1. skärmen ca 2500 kr (inkl frakt och tull) | ny från ebay
2. datorn är byggd från gamla reserv delar... och då jag jobbar som data tekniker, var det inte svårt att hitta dem wink
3. konvertern, ca 350 kr | från siba
4. GPS mottagare - 500 kr | från datorbutiken.com
5. kablar... ca 200 kr | från biltema

ja, det var väl allt... ja kan komma på... så totalt blir det ca 3550 kr...
Senast redigerat av nabil_akhlaque (25 maj 2008)

Operatör
346 Inlägg
25 maj 2008
Gjort typ lika i 626an. Nåra frågor bara:
Vilken konverter använder du? Fick gereratorljud i baksystemet när den var igång.
Vilken verision av Centrafuse kör du? Vilka kartor? Navigator 6 eller annat?
Vilket larm system har du?
GPRSen, är det en puck eller en telefon?

Funderat på OBD2 (felkodsläsning) sakerna som finns till Centrafuse?

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

346 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
pars skrev:
Gjort typ lika i 626an. Nåra frågor bara:
Vilken konverter använder du? Fick gereratorljud i baksystemet när den var igång.
Vilken verision av Centrafuse kör du? Vilka kartor? Navigator 6 eller annat?
Vilket larm system har du?
GPRSen, är det en puck eller en telefon?

Funderat på OBD2 (felkodsläsning) sakerna som finns till Centrafuse?

- kommer inte ihåg vad konverteraren heter just nu, kan kolla upp det imorn...jag får inget ljud vad jag har hört iallafall
- jag använder Centrafuse 1,46, och ja det är Navigator 6 jag använder...
- larm? det är en jag har byggt själv... en GPS larm.. den tar emot koordinaterna från GPS mottagren och sedan skickar dem via GPRS modemet... på så sätt kan jag följa bilen exakt...
- det är en GPRS modem med en puck, ja
- yes, har även kabeln till den, fast den kabel jag har heter "OBD2".. den jag behöver är "OBD2 ELM323"...
men jag kan köra ett annat program som heter VAG-COM och där kan ja se alla värden jag vill se i realtid... fast det e klart.. skulle se mky snyggare ut i centrafuse...

värden jag kan se via VAG-COM är ganska många

några ex.

1. EXAKT antal liter i tanken
2. Bensin utsläppen
3. bromsvärdet på alla 4 hjulen...
4. antal grader (vatten, olja, motor)
5. RPM
6. stänga av o sätta på ABS bromsar

det var bara några av de saker jag kan se o göra...

men ska snart köpa en ny kabel med ELM323 stöd.. wink

hoppas du fick svar på dina frågor, återkom gärna om du har fler frågor... smile
Senast redigerat av nabil_akhlaque (25 maj 2008)

Tomten
1 065 Inlägg
346 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Tomten skrev:
det här kommer följas

Gillar det skarpt

tackar... kom gärna med fler förslag till projektet.. då jag är helt utan... wink

Körv
3 535 Inlägg
26 maj 2008
Herregud! Din golf har ju ALLT! Grymt avundsjuk! tongue Så ditt kontor har nu blivit i bilen eller? big_smile Hur gör du om du säg ska iväg å handla, startar du upp hela datorn och allt eller kan du låta den vara avstängd och köra vanliga HU:n?

Funderar allvarligt på att göra något liknande big_smile

Truckdriving Man

346 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
decib3L skrev:
Herregud! Din golf har ju ALLT! Grymt avundsjuk! tongue Så ditt kontor har nu blivit i bilen eller? big_smile Hur gör du om du säg ska iväg å handla, startar du upp hela datorn och allt eller kan du låta den vara avstängd och köra vanliga HU:n?

mm jag kan låta den vara avstängt.. har dragit en "nödstopp"-knapp  fram till förarsidan... om jag trycker in den innan jag startar bilen så startas inte datorn...(om jag sedan ändrar mig o vill starta den, trycker jag bara på kanppen en gång till...)

men jag brukar ändå sätta på den när ja ska ut o handla wink

har gjort lite modifieringar så att datorn startar inte som vanligt (segt) utan det tar bara ca 10 sec o sen är den igång wink

Körv
3 535 Inlägg
26 maj 2008
nabil_akhlaque skrev:
decib3L skrev:

mm jag kan låta den vara avstängt.. har dragit en "nödstopp"-knapp  fram till förarsidan... om jag trycker in den innan jag startar bilen så startas inte datorn...(om jag sedan ändrar mig o vill starta den, trycker jag bara på kanppen en gång till...)

men jag brukar ändå sätta på den när ja ska ut o handla wink

har gjort lite modifieringar så att datorn startar inte som vanligt (segt) utan det tar bara ca 10 sec o sen är den igång wink

nice! Låter jäkligt trevlig smile Funderar på att koppla in laptopen i bilen och göra nåt frän med den smile Är ju ändå en gammal skrotlaptop modell 2006 big_smile

Truckdriving Man

Sök