4579
Sök

Räcker Strömen

284 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
har ett  batteri av märke  exide maxxima 900 dc  samt en generator på 90 amp med ladd spänning  på 14,6v  ca 38 mm2 kabel bak till en 1 f konding som sedan är kopplade till 2 st steg på 600 rms st     undrar då om den strömmatning  jag har är tillräklig lr är det något jag ska ändra på?   några tips lr trix smile


733 Inlägg
26 maj 2008
#2
Är du säker på att du har en laddspänning på 14,6 Volt? hur har du lyckats med det isåfall? M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
26 maj 2008
#3
Räknar man på hur många Ampere som dina steg möjligen kan dra vid full RMS-effekt, då borde det bli uppåt 140A eller däromkring. Vid så hög uteffekt så kommer inte generatorn att orka ge tillräcklig laddström.

Men så hög volym spelar man ju aldrig kontinuerligt, kanske 1/3 av effekten används vid relativt hög volym. I så fall klarar generatorn att hålla spänningen på en bra nivå om du inte har en massa andra strömförbrukare igång samtidigt.

En liten tumregel är annars att man behöver 1 batteri per 1000WRMS för att kunna spela på hög volym utan att spänningen sjunker alltför mycket.


thulle1: Det finns regulatorer som kan ge upp till 15V om man vill. Vad jag har förstått så brukar flera av de nyare bilarna ha ganska hög laddspänning, runt 14,6-14,7V.
Senast redigerat av Drönirettab (26 maj 2008)

336 Inlägg
26 maj 2008
#4
Drönirettab skrev:
Räknar man på hur många Ampere som dina steg möjligen kan dra vid full RMS-effekt, då borde det bli uppåt 140A eller däromkring. Vid så hög uteffekt så kommer inte generatorn att orka ge tillräcklig laddström.

Men så hög volym spelar man ju aldrig kontinuerligt, kanske 1/3 av effekten används vid relativt hög volym. I så fall klarar generatorn att hålla spänningen på en bra nivå om du inte har en massa andra strömförbrukare igång samtidigt.

En liten tumregel är annars att man behöver 1 batteri per 1000WRMS för att kunna spela på hög volym utan att spänningen sjunker alltför mycket.


thulle1: Det finns regulatorer som kan ge upp till 15V om man vill. Vad jag har förstått så brukar flera av de nyare bilarna ha ganska hög laddspänning, runt 14,6-14,7V.

nyare bilar ja men den är väl minst 20 år gammal smile

Kan du fixa fram ett sånt till min bil?

//
Roe

tokfrans
982 Inlägg
26 maj 2008
#5
Spara en liten stund och köp ett batteri till! aldrig dåligt med powwa! big_smile


284 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#6
thulle1 skrev:
Är du säker på att du har en laddspänning på 14,6 Volt? hur har du lyckats med det isåfall? M.v.h. Emil

ja hur vet man att den laddar 14,6 (man mäter)  har ju olika ladd beroende på vad du har för regulator  om du inte viste det.    tack för inläggen alla smile
spelar ingen roll hur gammal bilen är om generatorn är ny
Senast redigerat av ziderbeat (27 maj 2008)



Sök