Okej, men bilbasar e ju värdelöst att ha inne ju, eller värdelöst e de ju inte men de e så tunga, konen e ju inte av ren papp om man sejer så de blir ju tunga. Inte lika rappa.
Okej, men bilbasar e ju värdelöst att ha inne ju, eller värdelöst e de ju inte men de e så tunga, konen e ju inte av ren papp om man sejer så de blir ju tunga. Inte lika rappa.
??? Tunga... du menar att dom brukar ha en sån fet magnetmassa så man blir imponerad? eller du kanske har missat att många av Digital Designs basar använder kevlarmatrial som kon? just för att vara så lätta som möjligt!
& hur många PA basar klarar 5000w per spole?
Vad är nackdelen då? jo priset!.. handbyggda & testade är inte billigt! men vad dom spelar! wieee
- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Bilbasar är REJÄLT byggda! Dom måste ju tåla värme, kyla och solljus som inte en "hemmabas"/8-ohmare behöver. Sen ytterligare en fördel är väl att dom oftast är optimerade för mindre lådor (mer viktigt att ha en liten låda i en bil än hemma). Inte nog rappa? Hah, undra vad du lyssnat på för SKRÄP, GrebyAxel.
beror på vad man köper.. DD kan säkert fixa 8 el. 4ohms högtalare om man skulle vilja ha de.. vet att dom kör 4st 18" på ett ställe i USA som folk vallfärdar till just för basen..
- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Försiktig bara, bra ljudkvalitet på högtalare är ett minfält och skall man prata generellt för hemmalyssning så finns det mycket bra på hifikit. Tänk på att det finns människor som helt vill lyssna runt 80 - 85dB och på klassisk musik. Så såga inte ljudaffärer rätt av.
/Göran
chimmy skrev:
på en förbannad ljud affär ?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Man behöver naturligtvis inte just köpa 8 Ohms högtalare men jag menade att om man använder element under 4 Ohm så får man tänka till lite och tex seriekoppla för att få lagom impedans.
Jag vet inte heller vad chimmy menade men jag har köpt Seas avskärmade koaxialelement från Hifikit och de är inte dåliga. I varsin hemmahögtalare satte jag två Vegaline 10:or och en 6,5 tum koaxial med diskanten fasriktigt monterad inne i centrum, lådan är på ca 50 liter avstämd till ca 30 hz(4 tum rör 50 cm långt). Ljudet blev faktiskt hyffsat och basen dominerar inte alls som man kunde tro, känsligheten ligger nog på 88-89dB. Lite trögdrivna.
Det går alldeles utmärkt att kombinera bilelement och "hemmaelement".