Flåsar som bara den ur basporten, varför?

skoop
29 maj 2008 · 4 Inlägg

Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

skoop
29 maj 2008 · 4 Inlägg

Program hit och program dit.. Ta en titt på verkligheten ist.
Lådan fel dimensionerad mot elementet eller fel rörlängd med tanke på lådans dimension om den stämmer mot elementet. Rätt låda mot rätt element behövs inte koner på röret, rekomenderar det dock, men detta bör tas med i kalkyleringarna när ritning görs över låda/rörlängd.

Senast redigerat av skoop (29 maj 2008)

Sharky
29 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jo visst är det. Det väsentliga är väl dock att man tillåts prova och att man frågar om man är tveksam. Och det som hjälper dessa amatörer att komma framåt är konkreta förslag på ändringar samt förklaringar på vad dom har gjort fel.

Bl a BAE och Dröni har dragit sitt strå till stacken och du får gärna bibringa oss din vishet också.

/Göran

skoop skrev:
Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lillen_rille
29 maj 2008 · 12 Inlägg

skoop skrev:
Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

Ja vi alla har ju varit amatörer någongång så..

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 maj 2008 · 2 353 Inlägg

skoop skrev:
Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

Säger han som påstår att lufthastigheten är beroende utav element/låd-matchning, men inte ens nämner rördiametern. Jo man tackar..

Till trådskaparen: det som styr lufthastigheten (det som ger blåsljudet) MEST är vilken area på porten/portarna du väljer. Kan du välja en grövre? Det är det enda som garanterat kommer avhjälpa problemet. Aeroportar kan hjälpa, men inte så sällan måste man också öka på arean.

Alternativ till rör är en fyrkantig port, byggd i trä tex. Enklare att få plats med i vissa fall.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
29 maj 2008 · 21 761 Inlägg

skoop skrev:
Program hit och program dit.. Ta en titt på verkligheten ist.

Javisst kan man stå och titta på lådan hur den spelar i verkligheten, sedan kan du förklara för oss teoretiker hur man listar ut vilken rörarea och rörlängd det ska vara genom att bara "titta på verkligheten" wink.



skoop skrev:
Rätt låda mot rätt element behövs inte koner på röret

Så du menar att om man tex har en 15" som sitter i en optimerad låda så kan man sätta vilket rör som helst utan att behöva trattar?

Vad bra, då ska jag testa med en sån kombination och använda ett 2" rör utan trattar wink.

M1Get
29 maj 2008 · 360 Inlägg

ToTTeN skrev:
nej då. funkar kanon i 1 ohm. + i "instruktions boken" så står det minimum 1 ohm. Eller vad är det troligaste som kan hända?. låter ju bra i 1 ohm och den klarar att hålla basen.

Nu har jag ett par små problem till.

När jag slår av remoteln (har den på en knapp och styrs inte med sterion.) så "kaboom" så gör basen ett ordentligt bas slag. Hur åtgärda detta?

Och har inget filter på den så att jag kan skära bort de lägsta frekvenserna. finns sådana å köpa?. för det ser så fjantigt ut när basen går fram och tillbaka "slår" utan att det låter.

Det enda jag vet du kan göra är att dra ner volymen på steget innan du stänger av det. Lärt mig det förlängesen att man ska göra så med PA grejer borde väll gälla samma saker vid bildjud smile

Väldigt mycket OT i denna tråd, härligt

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
29 maj 2008 · 2 353 Inlägg

M1Get skrev:

ToTTeN skrev:
nej då. funkar kanon i 1 ohm. + i "instruktions boken" så står det minimum 1 ohm. Eller vad är det troligaste som kan hända?. låter ju bra i 1 ohm och den klarar att hålla basen.

Nu har jag ett par små problem till.

När jag slår av remoteln (har den på en knapp och styrs inte med sterion.) så "kaboom" så gör basen ett ordentligt bas slag. Hur åtgärda detta?

Och har inget filter på den så att jag kan skära bort de lägsta frekvenserna. finns sådana å köpa?. för det ser så fjantigt ut när basen går fram och tillbaka "slår" utan att det låter.

Det enda jag vet du kan göra är att dra ner volymen på steget innan du stänger av det. Lärt mig det förlängesen att man ska göra så med PA grejer borde väll gälla samma saker vid bildjud smile

Väldigt mycket OT i denna tråd, härligt

Eller så kan man läsa och begrunda en artikel på våran hemsida:

http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=38

winkcool

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
BAE BilstereoNörd
30 maj 2008 · 576 Inlägg

skoop skrev:
Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

Program hit och program dit.. Ta en titt på verkligheten ist.
Lådan fel dimensionerad mot elementet eller fel rörlängd med tanke på lådans dimension om den stämmer mot elementet. Rätt låda mot rätt element behövs inte koner på röret, rekomenderar det dock, men detta bör tas med i kalkyleringarna när ritning görs över låda/rörlängd.

Nu vet jag inte hur bra du förstår vad du läser, men i början av tråden så står det att han byggt lådan efter leverantörens rekommendation!!
Så alla senare inlägg i denna tråd handlar om hur han kan fixa till sin befintliga låda så att den funkar lite bättre, det är alltså inga byggtipps eller liknande!
Endast förslag på hur han kan porta om sin färdiga låda så att det slutar att flåsa eller flåsar mindre, så ingen här kan hållas ansvarig eller amatörförklaras pga lådans konstruktion...

Så ditt fina inlägg med självklarheter är redan passerat eftersom lådan är byggd efter rekommendation!!

Kanske lite övertydlig när det gäller att lådan redan är klar/färdig/befintlig, men karaktären på ovanstående inlägg tyder på att detta inte framgått tydligt nog...


Din typ av inlägg är lite kul, för att det brukar visa sig att de kommer från personer som kan mindre än de tror..big_smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Alpinabiturbo Kulan
30 maj 2008 · 1 435 Inlägg

Amatör å amatör, det är hans första billjudbygge. Iaf, att sänka volymen på stereon eller fimpa den hjälper inte, kanske beror på att vi har ett coustic delningsfilter inkopplat i mellan huvudenheten å stegen.. Så bör väl funka ifall man sätter remoten till delningsfiltret på en egen strömbrytare istället för samma och stänger av delningsfiltret först.

Senn kanske folk skrattar åt att det just är MDS-prylar, kan säg att prylarna inte är inköpta för MDS-priser..

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Lonefox Bad music kills good sound
30 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Amatör å amatör, det är hans första billjudbygge. Iaf, att sänka volymen på stereon eller fimpa den hjälper inte, kanske beror på att vi har ett coustic delningsfilter inkopplat i mellan huvudenheten å stegen.. Så bör väl funka ifall man sätter remoten till delningsfiltret på en egen strömbrytare istället för samma och stänger av delningsfiltret först.

Senn kanske folk skrattar åt att det just är MDS-prylar, kan säg att prylarna inte är inköpta för MDS-priser..

Inget ont om Cousticfiltren. Gamla hederliga trotjänare.
Vad man däremot behöver tänka på ang dem är att efter en viss gain på dem så ÖKAR de nivån,de funkar mao delvis som en linedriver. Exakt hur mkt extra de boostar signalen vet jag dock inte. Men jag talar av erfarenhet. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
dbjanoz
30 maj 2008 · 1 785 Inlägg

BAE skrev:

skoop skrev:
Roligt och läsa när amatörer ska bygga och hålla på utan någon som helst vetskap om vad dom håller på med..

Program hit och program dit.. Ta en titt på verkligheten ist.
Lådan fel dimensionerad mot elementet eller fel rörlängd med tanke på lådans dimension om den stämmer mot elementet. Rätt låda mot rätt element behövs inte koner på röret, rekomenderar det dock, men detta bör tas med i kalkyleringarna när ritning görs över låda/rörlängd.

Nu vet jag inte hur bra du förstår vad du läser, men i början av tråden så står det att han byggt lådan efter leverantörens rekommendation!!
Så alla senare inlägg i denna tråd handlar om hur han kan fixa till sin befintliga låda så att den funkar lite bättre, det är alltså inga byggtipps eller liknande!
Endast förslag på hur han kan porta om sin färdiga låda så att det slutar att flåsa eller flåsar mindre, så ingen här kan hållas ansvarig eller amatörförklaras pga lådans konstruktion...

Så ditt fina inlägg med självklarheter är redan passerat eftersom lådan är byggd efter rekommendation!!

Kanske lite övertydlig när det gäller att lådan redan är klar/färdig/befintlig, men karaktären på ovanstående inlägg tyder på att detta inte framgått tydligt nog...


Din typ av inlägg är lite kul, för att det brukar visa sig att de kommer från personer som kan mindre än de tror..big_smile
// Tommy

Meningen med forumet är ju att hjälpas åt.

Jag tycker att om du får plats ska du byta ut 4" porten till en 6" port och absolut använda Aeroportar, (trattar i rörändarna)

Ökad port area betyder längre port för att bibehålla frekvens. Börja med dubbla längden eller så långt du får plats med i lådan.

Vilket X-max du har på basen avgör i stor grad hur stor port area du bör ha utan att få flåsljuds problem

Tänk även på att lådan måste vara riktigt tät där porten är monterad mot lådan, samma med basen, högtalarplint osv. En tät och stabil låda är 95% av slutresultatet. Utan en bra låda kan inte basen göra sitt jobb.

Lycka till....

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
30 maj 2008 · 10 287 Inlägg

OT, men det finns ingen anledning till att dra ner volymen innan man stänger av stegen.
Det är snarare så att man skär pitten av den som rör volymkontrollerna på stegen när man väl har en rigg brusad, EQ:ad och klar. (jag har kört ljud - framförallt monitor - åt många artister på 80/90 talet , och jag vet precis vad jag skulle gjort med den som pillade på mina steg)

/Göran

Note: Som gammal konstruktör av bl a slutsteg och en massa annat skit inom PA branschen så vet jag att det går att konstruera så illa så att man får likspänningsoffset men då pratar vi rent felkonstruerade prylar och steg som inte är försedda med någon variant av högtalarreläer på utgångarna.

M1Get skrev:
Det enda jag vet du kan göra är att dra ner volymen på steget innan du stänger av det. Lärt mig det förlängesen att man ska göra så med PA grejer borde väll gälla samma saker vid bildjud smile

Väldigt mycket OT i denna tråd, härligt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
31 maj 2008 · 3 585 Inlägg

Spelade 142.2 Decibel på ljudiadagen idag, musik smile Då tog vi bara en hardstyle låt med hyffsat tryck i, senn efter att vi hade mätt hittade vi låtar som spelade ännu bättre.. så med rätt frekvsenser så spelar de ok.

Är inte rädd för att bygga lådor så kommer bygga nya nu och labba lite, fick lite tips idag av en kille som skulle fixa mått till låda som spelar så bra som möjligt till min bas.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BAE BilstereoNörd
1 juni 2008 · 576 Inlägg

ToTTeN skrev:
Spelade 142.2 Decibel på ljudiadagen idag, musik smile Då tog vi bara en hardstyle låt med hyffsat tryck i, senn efter att vi hade mätt hittade vi låtar som spelade ännu bättre.. så med rätt frekvsenser så spelar de ok.

Är inte rädd för att bygga lådor så kommer bygga nya nu och labba lite, fick lite tips idag av en kille som skulle fixa mått till låda som spelar så bra som möjligt till min bas.

Ja om du är beredd på att bygga ny låda så är det inga problem fixa till så att du får en vettigt fungerande låda smile
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
2 juni 2008 · 3 585 Inlägg

Han jag pratade med tyckte att jag skulle ha en 65liters låda med antingen 1st 6"port på 30cm eller 2st 4" på 23cm för att få en avstämning på ca 45hz

Tycker ni att det är rimligt?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang