3771
Sök

Byta växelspaksknopp på Calibra!

505 Inlägg
17 januari 2006
Trådstartare
#1
Hallå hallå alla! Nu är det så att jag fick en växelspaksknopp av en kompis i födelsedags present.. tänkte montera.. men fasen.. jag får inte bort originalaren! Jag har en Opel Calibra 16V -91...
Jag har testat vridit, snurrat, dragit, tryck, lyft, allt men ingenting funkar.. någon som har ett tips på hur man gör? Och för den delen, om man kan trycka på sportknopp när man måste lyfte en liten pryl på växelstången för att man ska kunna ha i backen;)

MVH Matte Riihimäki

Calibra Turbo 4x4

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
17 januari 2006
#2
det är en komplicerad historia hur man byttar knopp på en opel. enklast är dock att plocka bort backspärren och ersäta den med en kraft spärr(volvo man får anstränga sig lite för att lägga i backen) plocka bort hela spaken och sätta den i ett skruvstäd å dra bort pinnen från spaken. dom sitter ganska bra, tror till och med att dom är gjötna på, men de ska gå. lite vilja å våld så går allt, kan krävas mer av de sisst nämnda.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
18 januari 2006
#3
Använd Hockeyhjälm:) sinte så skönt om man drar och slår sig själv i huvet:P

Team Insane Racing

371 Inlägg
22 april 2008
#4
jag bara vred min så gick den loss smile funkade skitbra, och angående backspärren så äre det la bara åh låta den sitta kvar? smile


9 108 Inlägg
22 april 2008
#5
På min slet jag som ett djur och fick av den till slut, gå lös med vinkelslip eller en liten såg och skär ett snitt så ska du se att den lossnar wink

På min Omega tog jag bort backspärren helt och kortade av växelspaken till bekvämare längd, det går inte att dra ner från femman till backen ändå och lägger man i backen från trean ska man vara bra jäkla kass.



Sök