4214
Sök

Hjälp med slutsteget...

Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#1
Hejsan jo nu är det som så att jag köpte mig ett slutsteg "Alpine V12"
Har funkat  skit bra dock begagnat men det funkade iaf.

Lägg märke till "Funkade"yikes

Nu är det som så att för ngn dag sen så hade jag ingen bas i bilen..
Kollade säkring och visst den hade gått.. Slängde i en ny säkring men inget hände on/off lampan lös inte
alls. Aja tänkte jag bara att kolla kablarna så jag började riva loss panler inne i bilen sammt kolla huvudsäkringar osv. Allt var i sin ordning.

Köpte sedan ett nytt steg slängde i skiten och poff där var bas. I ca 10 min sen gick säkringen där med
Alla kablar satt som dem skulle inkl Jorden osv. Happ bytte då säkring men inget liv alls...
Så nu sitter jag med 2 st döda steg sammt en ledsen baslåda.

Nån som har en aning om vad det kan vara för fel på skiten????

Ska köpa ett nytt på Måndag om jag vågar..

Mvh

4 586 Inlägg
31 maj 2008
#2
du måste ha bättre bättre jord så lätt att bränna stegen annars. ta gärna lite kopparfett för extra bra kontakt där du monterar jorden

lycka till hoppas du inte behöver köpa fler steg


Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Hur mycket lastar du ner stegen?

Hmm vadå Lastar?


Mvh

Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#4
jorre83 skrev:
du måste ha bättre bättre jord så lätt att bränna stegen annars. ta gärna lite kopparfett för extra bra kontakt där du monterar jorden

lycka till hoppas du inte behöver köpa fler steg

Ok så om man kar kass jord så kan det alltså vara lätt att bränna stegen??? Hmmm
Får springa ut o kolla detta lite snabbt...

brb

4 586 Inlägg
31 maj 2008
#5
_S40_ skrev:
jorre83 skrev:
du måste ha bättre bättre jord så lätt att bränna stegen annars. ta gärna lite kopparfett för extra bra kontakt där du monterar jorden

lycka till hoppas du inte behöver köpa fler steg

Ok så om man kar kass jord så kan det alltså vara lätt att bränna stegen??? Hmmm
Får springa ut o kolla detta lite snabbt...

brb

jag brände ett steg då jordkablen lossnade då lådan satt löst så det är väldigt känsligt. så när du kopplar in nya steget börja med jorden


Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#6
jorre83 skrev:
_S40_ skrev:
jorre83 skrev:
du måste ha bättre bättre jord så lätt att bränna stegen annars. ta gärna lite kopparfett för extra bra kontakt där du monterar jorden

lycka till hoppas du inte behöver köpa fler steg

Ok så om man kar kass jord så kan det alltså vara lätt att bränna stegen??? Hmmm
Får springa ut o kolla detta lite snabbt...

brb

jag brände ett steg då jordkablen lossnade då lådan satt löst så det är väldigt känsligt. så när du kopplar in nya steget börja med jorden

*Flåsigt värre..

Jo nu var jag ute o kollade Jorden.. I steget sitter den som den ska men i Karossen så  var det inte så snyggt... Bara ruggat till lite med sandpapper.. Så då antar jag att det är där stegen dödas???

Mvh

SQ
1 343 Inlägg
31 maj 2008
#7
kan juh va så att basen bara kanske går koppla i 1 ohm eller 4 tex å steget bara är stabilt till 2 ohm, då kommer du grilla de ganska snabbt.. de har ja lyckats med.. inge skoj med steg för nästan 10k..
samt jord som nån tidigare sa.. de är jätte viktgt att deär bra kontakt på de.. slipa plåtrent.. gärna i nått utav dom nedre bälteshållarfästena.. dom är stabila..
Senast redigerat av Lardi (31 maj 2008)

Ljudnörd!

Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#8
Lardi skrev:
kan juh va så att basen bara kanske går koppla i 1 ohm eller 4 tex å steget bara är stabilt till 2 ohm, då kommer du grilla de ganska snabbt.. de har ja lyckats med.. inge skoj med steg för nästan 10k..

Shit va jobbigt det blev... Ingen i Växjötrakten som kan koppla ihop det snabbt???
Jag kan inget om Ohm osv.. Bara kopplar in tills det blir bra ljud=)

Mvh

4 586 Inlägg
31 maj 2008
#9
kan passa på att fråga vad det är får låda du kör med?


Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#10
jorre83 skrev:
kan passa på att fråga vad det är får låda du kör med?

En 12" Blaupunkt sånnt där rör..

Mvh

Ps tack för all hjälp...

SQ
1 343 Inlägg
31 maj 2008
#11
japp, va för låda, va för steg? hur har du kopplat kablarna`?  kommer du ihåg de så ska de nog gå lösa..

Ljudnörd!

Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#12
_S40_ skrev:
Lardi skrev:
japp, va för låda, va för steg? hur har du kopplat kablarna`?  kommer du ihåg de så ska de nog gå lösa..

kablaget har en kompis fixat..

Som sagt jag kan bara + & - nästan=)

Nu ska jag nog testa Mutant NW280SP hittade ett för under 1000 lappen...

Edit* vet vad remote kablen sitter med....tongue

4 586 Inlägg
31 maj 2008
#13
Mutant är bra kör med det i min bil. innan du börjar koppla så lär du bryta strömmen helt samt ta en titt så alla kontaktstycken är okej


Mollllgan
31 maj 2008
Trådstartare
#14
jorre83 skrev:
Mutant är bra kör med det i min bil. innan du börjar koppla så lär du bryta strömmen helt samt ta en titt så alla kontaktstycken är okej

ska filma när jag kopplar in ny steget..

Ska ta o lägga batteriet 100 meter från bilen sen ska jag koplla in nya steget....

Heheh

Mvh

4 586 Inlägg
31 maj 2008
#15
_S40_ skrev:
jorre83 skrev:
Mutant är bra kör med det i min bil. innan du börjar koppla så lär du bryta strömmen helt samt ta en titt så alla kontaktstycken är okej

ska filma när jag kopplar in ny steget..

Ska ta o lägga batteriet 100 meter från bilen sen ska jag koplla in nya steget....

Heheh

Mvh

jag håller även på att koppla in slutsteg jag skulle dock bara titta hur jag skulle dra råkade dock få bort halva inredning så nu får jag åka och handla strömkabel


5 852 Inlägg
1 juni 2008
#16
Kan du speca upp vad det är du har för saker i din bil och vad för kablar du andvänt osv osv osv.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Mollllgan
1 juni 2008
Trådstartare
#17
tujbo skrev:
Kan du speca upp vad det är du har för saker i din bil och vad för kablar du andvänt osv osv osv.

Som sagt kan inget alls om sånnt... Hade ett steg på g men killen som jag skulle köpa att av försvann=(
Så jag får la dra ute allting o låta det vara original ist. tACK ÄN EN GÅNG FÖR ALL HJÄLP.

Sry för caps

5 852 Inlägg
1 juni 2008
#18
Ja har ett steg till salu annars billigt smile PMa mig om intressant smile
Senast redigerat av tujbo (1 juni 2008)

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Mollllgan
1 juni 2008
Trådstartare
#19
tujbo skrev:
Ja har ett steg till salu annars billigt smile PMa mig om intressant smile

Okej ska ju ffs te gbg i helgen=)

Pm kommer


Sök