7654
Sök

plexiglas

669 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
hallå

jag å far hade tänkt att bygga framsidan av plexiglas.

hur tjockt måste man ha?

det flesta plexiglasen är vell runt 1 cm?

det måste vll gå?
eller? förklara hur man kan göra:P

16 197 Inlägg
1 juni 2008
plexi/lexan finns typ hur tjock som helst men de e rätt dyrt..  hur står yta är de??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

78 Inlägg
1 juni 2008
ohh helvete, det är inte dyrt utan SVINdyrt! skulle köpa det men när jag fick summan så frågade jag efter utgången, helt sjukt asså

bor i
529 Inlägg
1 juni 2008
hur dyrt e det då`?
fördelar / nackdelar med plexi istället för mdf ?

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

1 634 Inlägg
1 juni 2008
Skönt att man kan hämta plexi uppkapat och klart näst intill gratis då big_smile
Köper man svart ifrån nån firma som kapar och säljer halvfabrikat kommer man nog undan billigt

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 juni 2008
andreas_gbg_ skrev:
Skönt att man kan hämta plexi uppkapat och klart näst intill gratis då big_smile
Köper man svart ifrån nån firma som kapar och säljer halvfabrikat kommer man nog undan billigt

*host*

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 634 Inlägg
1 juni 2008
Tokken skrev:
andreas_gbg_ skrev:

*host*

Jag omformulerar mig då wink Åk till en firma som sysslar med detta och även jobbar kvällstid. Bjud dom på lite kaffepengar så bjuder dom dig på plexiglas.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Skogsfan
649 Inlägg
1 juni 2008
Nje jag köpte en 50x30cm bit för 50 kr, och det var då iaf en cm tjockt.
Gå till fabriken där de tillverkar och bjud på lite kaffe och nån krona så kan de säkert kapa upp några bitar billigt åt dig:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Tomten
1 065 Inlägg
1 juni 2008
sök på frågan så tror jag Decibel svarade i någon av mina trådar hur tjock dom ska bara för att inte FLEXxA

1 634 Inlägg
1 juni 2008
snipercat skrev:
hallå

jag å far hade tänkt att bygga framsidan av plexiglas.

hur tjockt måste man ha?

det flesta plexiglasen är vell runt 1 cm?

det måste vll gå?
eller? förklara hur man kan göra:P

Det beror på hur stor biten skall vara, är den stor som tex 50x30-50cm så bör den nog vara 20mm iaf, 8mm kan räcka om det är mindre bitar, typ 20x30cm kanske.

Det du bör tänka på är hur du skall bygga in plexit i lådan. blir ju inte snyggt om du gör hela sidan i plexi. Själv hade jag tex använt mig av 22mm mdf på baksidan, sedan fräst ut ett nål mitt framför magneten på basen och sänkt ner ett 8-12mm fönster där, och använt mig av genomslagsmuttrar och insex-maskinskruv. Allt beror på vad du vill visa i skuffen.

Det kluriga är hur du skall klä lådan när du gör så. jag hade nog lagt en 1mm tjock aluminiumram över skarven

vill du montera basen i plexiglaset tycker jag du skall ta ännu tjockare, typ 20mm, oavsett hur stor sidan är. Tänk också på att du tar plexi av polycarbonat (Lexan), och använd fint sågblad.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök