4944
Sök

Händer inget när jag vrider på "bass boosten" - Mutant MT 800.1x

Konstruktör
1 053 Inlägg
1 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Jag köpte för några dagar sedan ett Mutant MT 800.1x slutstegt och kopplade för ngn dag in det i bilen för att testa det.

Jag vred på "gainern" eller vad det nu heter på steget, och då dunkar det ju på lite bättre.
Men vrider man på bass boosten så händer det inte ett skit rent ut sagt.

Jag tycker inte att basen slår riktigt fullt ut så jag skulle gärna vilja kunna vrida lite på denna skruv big_smile

Någon som har varit med om något liknande och vet vad man kan göra åt det?


Tack på förhand!


BilstereoNörd
576 Inlägg
1 juni 2008
#2
NdL skrev:
Hej.

Jag köpte för några dagar sedan ett Mutant MT 800.1x slutstegt och kopplade för ngn dag in det i bilen för att testa det.

Jag vred på "gainern" eller vad det nu heter på steget, och då dunkar det ju på lite bättre.
Men vrider man på bass boosten så händer det inte ett skit rent ut sagt.

Jag tycker inte att basen slår riktigt fullt ut så jag skulle gärna vilja kunna vrida lite på denna skruv big_smile

Någon som har varit med om något liknande och vet vad man kan göra åt det?


Tack på förhand!

Tja då finns det två alternativ, dels kan det vara så att slutsteget redan ger maxeffekt och då blir det bara mer klipp/dist när du vrider upp bassboosten.. Absolut inte bra för högtalaren!!

Eller så finns det även en frekvensjustering för bassbosten och denna står inställd på en frekvens som inte påverkar signalen med den aktuella delningen...

Men steget ger ca 500wrms/1ohm/12volt så att du kan inte vänta dig allt för mycket...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Konstruktör
1 053 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#3
Jag har nu varit ute och vritt o vänt på allt som går att skriva på på slutsteget.
Men ingenting händer när man vrider på bass boosten.

Den funktionen är stendöd big_smile

Får väl ta med det till skolan och ta mig en titt.


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
321 Inlägg
2 juni 2008
#5
Med bass-boosten ändrar du volymen vid ca 45 hz.. brukar vara de på de flesta steg. Så spelar du inte en låt som inte har bas vid de frekvenserna kommer du inte höra någon skillnad,

EViLution!

Konstruktör
1 053 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#6
Näe men man hör absolut ingen skillnad över huvud taget och det känns inte som om basen ger maximalt just nu så jag skulle gärna vilja ha igång den funktionen.


21 761 Inlägg
23 juni 2008
#7
Hör med dbakuten, de ska ju rimligtvis kunna ge råd. Kan kanske vara glapp i kontrollen eller så.

Konstruktör
1 053 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#8
Hörde precis med dbakuten.

Verkligen en stor eloge till dem då de verkligen försöker hjälpa en fastän man inte ens har köpt steget hos dem.

Men han som jag pratade med kunde inte direkt säga vad det var för fel.
Och det är inte värt att skicka in det på reparation då jag köpte det så pass billigt.


497 Inlägg
24 juni 2008
#9
kan även va att huvudd enheten ger för lite volt i singalen till steget då får du inte steget till att funka tilllräkligt det ska räcka med gain ett tips köp en equliser som ger 10 volt singal så ska du nog se lite ändringar:P
eller om du vill ha en billigare lösning byt huvudenheten vad jag vet så har biltemas enheter kass singal
det är knabbt min enhet ger nog får ha min gain på 0.5-0.7 volt
men jag har mutant 1500.1 xxx
Senast redigerat av Audi-powah (24 juni 2008)


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
24 juni 2008
#10
vad har du för basar / bas  har du flera lr en  med 2 spolar testa koppla om


Sök