Tona rutor själv?

Mr-karlzzon
2 juni 2008 · 237 Inlägg

Hej
jag undrar om det är svårt att tona rutorna på bilen? smile
Jag funderar på att tona rutorna, men blir det skit om jag själv gör det? smile
Toningen är som en dekal med klister på va? smile
/ lukas

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
machin_truc_bidule Railroad Tycoon
2 juni 2008 · 20 Inlägg

Japp, det är som en självhäftande film. Enkelt men du måste vara noggrann. Rengör rutan noga först med t-sprit och få bort allt damm. Stryk ut filmen samtidigt som du drar bort skyddsfilmen och när du är klar skär du bort överflödig film runt kanterna med en supervass kniv (typ tapekniv eller annan med utbytbara blad).
Om rutan är kraftigt krökt är det svårare men de flesta filmer tål viss töjning. Lycka till!

sawant
2 juni 2008 · 52 Inlägg

om rutan är välvd så ta och spraya på diskmedel blandat med vatten utanpå rutan och lägg toningsfilmen där, värm försiktigt med värmepistol, så att filmen formar sig efter rutan. Sen kan du skära till filmen till rätt storlek, och fästa den på insidan. Lycka till....

BMW 530D (2006)
TFkarlsson Varningar. 36
2 juni 2008 · 1 200 Inlägg

bilskojarn skrev:
om rutan är välvd så ta och spraya på diskmedel blandat med vatten utanpå rutan och lägg toningsfilmen där, värm försiktigt med värmepistol, så att filmen formar sig efter rutan. Sen kan du skära till filmen till rätt storlek, och fästa den på insidan. Lycka till....

OT: Hur vet man om rutan är välvd :$

Jag har tonat massa rutor. Tog mig grymt lång tid att lära mig. Men nu är det hur enkelt som hälst. Bara att ha tålamod och vilja så går det hur bra som hälst! smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.
sawant
2 juni 2008 · 52 Inlägg

TFkarlsson skrev:

bilskojarn skrev:
om rutan är välvd så ta och spraya på diskmedel blandat med vatten utanpå rutan och lägg toningsfilmen där, värm försiktigt med värmepistol, så att filmen formar sig efter rutan. Sen kan du skära till filmen till rätt storlek, och fästa den på insidan. Lycka till....

OT: Hur vet man om rutan är välvd :$

Jag har tonat massa rutor. Tog mig grymt lång tid att lära mig. Men nu är det hur enkelt som hälst. Bara att ha tålamod och vilja så går det hur bra som hälst! smile

Det är väl hur lätt som helst att se om rutan är välvd. du ser väl om den är krökt eller välvd som det heter eller om den är helt plan.

BMW 530D (2006)
sawant
2 juni 2008 · 52 Inlägg

bilskojarn skrev:

TFkarlsson skrev:

bilskojarn skrev:
om rutan är välvd så ta och spraya på diskmedel blandat med vatten utanpå rutan och lägg toningsfilmen där, värm försiktigt med värmepistol, så att filmen formar sig efter rutan. Sen kan du skära till filmen till rätt storlek, och fästa den på insidan. Lycka till....

OT: Hur vet man om rutan är välvd :$

Jag har tonat massa rutor. Tog mig grymt lång tid att lära mig. Men nu är det hur enkelt som hälst. Bara att ha tålamod och vilja så går det hur bra som hälst! smile

Det är väl hur lätt som helst att se om rutan är välvd. du ser väl om den är krökt eller välvd som det heter eller om den är helt plan.

Fisk det tipset av en som håller på med toning :-)

BMW 530D (2006)
MilleN
2 juni 2008 · 9 108 Inlägg

TFkarlsson skrev:

bilskojarn skrev:
om rutan är välvd så ta och spraya på diskmedel blandat med vatten utanpå rutan och lägg toningsfilmen där, värm försiktigt med värmepistol, så att filmen formar sig efter rutan. Sen kan du skära till filmen till rätt storlek, och fästa den på insidan. Lycka till....

OT: Hur vet man om rutan är välvd :$

Jag har tonat massa rutor. Tog mig grymt lång tid att lära mig. Men nu är det hur enkelt som hälst. Bara att ha tålamod och vilja så går det hur bra som hälst! smile

Din 740s bakruta är så rak den kan bli, Fordens är välvd, ok? smile

Marmak
2 juni 2008 · 56 Inlägg

Om man skulle ta och testa detta och det går åt skogen, är det svårt att slita bort skiten då? Blir det nånslags "kladd/märken" kvar då på rutan?

Industry Alfa Romeo 166
2 juni 2008 · 310 Inlägg

http://www.solarplexius.se/produkten.asp?lang=swe

Solarplexius är ett system för solskydd i bilar och andra fordon. Jämfört med solfilm är Solarplexius betydligt enklare att montera och resultatet blir alltid perfekt, utan bubblor, glipor eller repor. Rutorna har ingen fram eller baksida man behöver ta hänsyn till.
Ett set Solarplexius består vanligtvis av 3 st skivor, 3 mm mörkt rökfärgat plexiglas, som skräddarsys för din bil. Det finns även att beställa till passagerarrutorna om man så önskar.

kör jag med funkar hur bra som helst tog 5min att montera alla rutor

Ford Focus (2015)
Blow_Me
2 juni 2008 · 44 Inlägg

volvo_460 skrev:
http://www.solarplexius.se/produkten.asp?lang=swe

Solarplexius är ett system för solskydd i bilar och andra fordon. Jämfört med solfilm är Solarplexius betydligt enklare att montera och resultatet blir alltid perfekt, utan bubblor, glipor eller repor. Rutorna har ingen fram eller baksida man behöver ta hänsyn till.
Ett set Solarplexius består vanligtvis av 3 st skivor, 3 mm mörkt rökfärgat plexiglas, som skräddarsys för din bil. Det finns även att beställa till passagerarrutorna om man så önskar.

kör jag med funkar hur bra som helst tog 5min att montera alla rutor

Och om man vill veva ner rutorna?

Mackanol
2 juni 2008 · 2 079 Inlägg
Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
Industry Alfa Romeo 166
2 juni 2008 · 310 Inlägg

Blow_Me skrev:

volvo_460 skrev:
http://www.solarplexius.se/produkten.asp?lang=swe

Solarplexius är ett system för solskydd i bilar och andra fordon. Jämfört med solfilm är Solarplexius betydligt enklare att montera och resultatet blir alltid perfekt, utan bubblor, glipor eller repor. Rutorna har ingen fram eller baksida man behöver ta hänsyn till.
Ett set Solarplexius består vanligtvis av 3 st skivor, 3 mm mörkt rökfärgat plexiglas, som skräddarsys för din bil. Det finns även att beställa till passagerarrutorna om man så önskar.

kör jag med funkar hur bra som helst tog 5min att montera alla rutor

Och om man vill veva ner rutorna?

då blir de svårt :S men jag har inte de problemet smile heh

Ford Focus (2015)
Jollejas
2 juni 2008 · 99 Inlägg

Lånar tråden lite, tänkte på det om man ska tona egna rutor, hur ska man göra för att de inte ska börja lossna längst upp på rutan när man kör dom upp och ner ofta? smile på framrutorna altså? är det bara skära av eller kan man göra på något speciellt sätt?

Eller tvärtom!
Xtravagant 1337
16 juni 2008 · 1 343 Inlägg

Jollejas skrev:
Lånar tråden lite, tänkte på det om man ska tona egna rutor, hur ska man göra för att de inte ska börja lossna längst upp på rutan när man kör dom upp och ner ofta? smile på framrutorna altså? är det bara skära av eller kan man göra på något speciellt sätt?

Köp riktig kvalité film och sen lägger du filmen 2mm nedanför kanten så har du inga problem.
Annars kan du lägga den hela vägen upp och antingen fila eller skära ner kanten med en vass kniv.
Detta kräver dock grymt mycket erfarenhet för att få det bra.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang