volvo 240>Hög motortemp..varför??

mechanic_soul
2 juni 2008 · 134 Inlägg

Har bytt termostat men det blev ingen skillnad. Funderar om det kan vara vattenpumpen som lagt av eller om jag fått någon slags propp i systemet...?? Vattenpumpen bytte jag dock för ca 2 år sen(volvo orginal)
Tempen går inte upp till max, men ligger på ca 80% och svajar något beroende på belastning...
Problemet uppkom plötsligt 5 mil hemifrån när jag var på långtur med släp.
Nån som vet något eller har någon idé om vad det kan vara för fel?? hmm

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Moparboy440
2 juni 2008 · 4 682 Inlägg

antar att de e en volvo 245 de handlar om?har du kollat så att fläktkåpan e hel å att kylarn inte läcker?
du kan ju i.a.f. spola igenom hela kylsystemet å så att de inte e ståckat.
röker den ovanligt mycket,å går sämre än vanligt?isåfall kan de vara topplockningspackning som har gått.
å om vattenpumpen skulle ha gått sönder så skulle  nog  värmen väldigt snabbt ha stigit,tror inte att du skulle ha kunnat köra 5mil me trasig vattenpump.
bara några gissningar M.V.H. jacob.

Drönirettab
2 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Kolla också så att inte kabelhöljet på tempgivarkabeln är trasigt, då kan kardelerna komma åt motorblocket och ge en felaktig signal till instrumentet. Jag har råkat ut för det på min 240-86 men då åkte mätaren upp helt i toppen, inte som din mätare gör.

Själva givaren kan ju också börja vara dålig.

frasse4
2 juni 2008 · 736 Inlägg

vatten finnes? Värme finnes i kupén och isåfall sjunker temperaturen då man slår på värmen i kupén?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
mechanic_soul
3 juni 2008 · 134 Inlägg

Moparboy440 skrev:
antar att de e en volvo 245 de handlar om?har du kollat så att fläktkåpan e hel å att kylarn inte läcker?
du kan ju i.a.f. spola igenom hela kylsystemet å så att de inte e ståckat.
röker den ovanligt mycket,å går sämre än vanligt?isåfall kan de vara topplockningspackning som har gått.
å om vattenpumpen skulle ha gått sönder så skulle  nog  värmen väldigt snabbt ha stigit,tror inte att du skulle ha kunnat köra 5mil me trasig vattenpump.
bara några gissningar M.V.H. jacob.

Har kollat oljan och efter kondens i toppen och det såg ok ut, så tror inte topplockspackningen gått. Har dock inte letat efter läckage eller kollat kåpan..

Drönitterab skrev:
Kolla också så att inte kabelhöljet på tempgivarkabeln är trasigt, då kan kardelerna komma åt motorblocket och ge en felaktig signal till instrumentet. Jag har råkat ut för det på min 240-86 men då åkte mätaren upp helt i toppen, inte som din mätare gör.

Själva givaren kan ju också börja vara dålig.

Ligger den under insuget med gul kabel? Har kollat den iaf, kabeln såg fräsh ut, givarn vet jag inte...

frasse4 skrev:
vatten finnes? Värme finnes i kupén och isåfall sjunker temperaturen då man slår på värmen i kupén?

Vatten finns och har provat att köra med full värme i kupén, dock utan förändring på tempmätaren.

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Drönirettab
3 juni 2008 · 21 761 Inlägg

mechanic_soul skrev:
Ligger den under insuget med gul kabel? Har kollat den iaf, kabeln såg fräsh ut, givarn vet jag inte

Ja, den ligger under insuget. På min 240 så är kabeln gul iaf.

frasse4
3 juni 2008 · 736 Inlägg

När topplockspackningen gick på min ville mätaren också leta sig upp mot rött, men då kunde man kompensera med att höja värmen i kupén tills dess det hade stabiliserat sig. Mätaren gick dessutom från mitten till ca 1 mm innan rött på typ 2 minut när man körde. Vet inte om det är till någon hjälp men talar ju isåfall mot toppakningen.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Kortslutning
3 juni 2008 · 78 Inlägg

Fläkten som lagt av? för givarn lär väl inte spela roll om det hjälper när du här på högsta värme=släpper ut värmen från kylsystemet. låter ju inte som toppackningen för då kan det läcka vätska men kolla med givarn och fläkten.

_freddes
3 juni 2008 · 194 Inlägg

Luft i systemet..! Öppna locket och för bilen varm på tomgång så kommer det upp buddlor ska du se men det är inget att bry sin om utan fyll på lite då och då när det ser dåligt ut!.... sen kan du prov köra...

Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

hade samma problem fast på en b20 efter toppbyte, då visade det sig att det kom in avgaser i vattnet. då ökade tempraturen kraftigt men aldrig till rött, och mest vid acceleration, men vid lugn å fin körning låg mätaren mellan rött å mitten. bytte tillbaka sen va det bra.

antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

hade samma problem fast på en b20 efter toppbyte, då visade det sig att det kom in avgaser i vattnet. då ökade tempraturen kraftigt men aldrig till rött, och mest vid acceleration, men vid lugn å fin körning låg mätaren mellan rött å mitten. bytte tillbaka sen va det bra.

mechanic_soul
13 juni 2008 · 134 Inlägg

_freddes skrev:
Luft i systemet..! Öppna locket och för bilen varm på tomgång så kommer det upp buddlor ska du se men det är inget att bry sin om utan fyll på lite då och då när det ser dåligt ut!.... sen kan du prov köra...

Jag har testat att avlufta, men det hjälper inte... Det verkar som att det antingen skit i systemet eller att det är nått elektriskt jox då tankmätaren också visar alldeles för högt... hm hm...Eller kan man köra 50 mil på halv tank? tongue Misstänker att det kommit in dynga i släpvagnskontakten eller nåt liknande...

-------------------------------------------------------------------------------------
Mitt projekt: Volvo 164 årsm. 1969.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p2912032
Saab 9-5 (2000)
Drönirettab
13 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Lite lustigt, så där kan mina mätare bete sig också smile.

Ibland så visar både tankmätare och tempmätare för höga värden, men oftast så åker de ner till noll. Har dock inte brytt mig om det där så mycket utan istället så nollställer jag trippmätaren vid varje tankning.

Jag tror att felet på mina mätare började när jag för några år sedan skulle ta ur mätarhuset, glömde bort några skruvar och försökte att vrida och bända ut mätarhuset. Har säkert blivit nått glapp i kretskortet eller så wink.

Senast redigerat av Drönirettab (13 juni 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang