tips på transformator

cyrus18
2 juni 2008 · 20 Inlägg

jag tänkte koppla in en stereo i en van för studenten och till detta behöver jag en transformator.

vad ska man ta för någon? vill gärna få det så prisvärt som möjligt. kanske en enkel från black & decker? eller finns det kanske billigare alternativ?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
2 juni 2008 · 2 353 Inlägg

cyrus18 skrev:
jag tänkte koppla in en stereo i en van för studenten och till detta behöver jag en transformator.

vad ska man ta för någon? vill gärna få det så prisvärt som möjligt. kanske en enkel från black & decker? eller finns det kanske billigare alternativ?

Vad pratar vi om för effekt? Såna här tingestar kan bli ganska dyra..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
lillen_rille
2 juni 2008 · 12 Inlägg

jula säljer transformatorer, vet inte hur bra kvalitén är. men duger säkert till studenten..

BTLulle
2 juni 2008 ·

Jag gissar det är en omformare du behöver, 12 till 220 volt. Kolla vilken effekt som stereon behöver och köp den som ger effekten närmast över den. Kom bara ihåg att omformare på 500w 220 volt tar ca 15 amp så det går inte spela någon längre stund på ett bilbatteri om inte motorn är på. Om den ska stå på hela kvällen så behöver den nog en hel del kylnig oxå annars brinner den nog upp. Ett annat bekymmer är att den inte ger ren sinusvåg på växelströmen utan det blir fyrkantvåg på den så det är inte säkert att stereon låter så bra, kan bli mycket brum och skit.

MVH Peter

Senast redigerat av BTLulle (2 juni 2008)

cyrus18
3 juni 2008 · 20 Inlägg

hmm ok.
jo vi ska nog bara använda detta i ungefär en timma då vi bara ska åka runt i stan lite. och svar ja det är en omformare.

bilen är en gammal van från 89 ungefär big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang