Grilltips I Sommar..( och aktiviteter )

Edvinoo Hetast Just Nu!
2 juni 2008 · 1 355 Inlägg

Vad har ni för grilltips nu när det är tydligt att sommaren är här ?

Alla förslag och tips är välkommna !

Vad använder ni för grillar ?
Vilket kött/grönsaker ?
Dricka till maten och vilken ?
Vad ska man göra medans maten lagas till ?
Lekar och diverse....?

Platser att åka till för den som kanske inte har nån bra grillplats att va på...

Inspiration comes standard
Gulmun * Klåpare
3 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Edvinoo skrev:
Vad använder ni för grillar ?

Grill med briketter.

Edvinoo skrev:
Vilket kött/grönsaker ?

Nötkött, gärna ryggbiff. Hemgjord potatissallad (hemligt recept).

Edvinoo skrev:
Dricka till maten och vilken ?

Öl. Den starka varienten. Gärna en flaska wiskey till.

Edvinoo skrev:
Vad ska man göra medans maten lagas till ?

Dricka ovanstående.

Edvinoo skrev:
Lekar och diverse....?

Kubb och "jag har aldrig" med spritstraff.

Edvinoo skrev:
Platser att åka till för den som kanske inte har nån bra grillplats att va på...

Utnyttja allemansrätten och åk ut till nån random skogsglänta eller småsjö.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Edvinoo Hetast Just Nu!
3 juni 2008 · 1 355 Inlägg

haha fan ja hade inte förväntat mig en så grundlig genomgång utav kategorierna men snyggt !

håller med om det mesta faktiskt ! för den som inte testat så e detta gott till grillat : En stor keso och en stor créme fresh, blanda ihop dom, ta sedan lite gräslök och hacka upp den till mindre bitar, använd helst hela.. blanda i de i créme freshen och keson och blanda om... salta sedan lite på slutet och smaka av.. det e skitgott till marinerat kött och grillad kyckling...

Inspiration comes standard
DanThor Lagerhjon
3 juni 2008 · 178 Inlägg

Grillar oftast kyklingfilé. Lägger ett snitt mitt i å fyller på med diverse mumma. (Ölkorv, pesto, soltorkad tomat man kan ta vad som)
Annars är det ju alltid trevligt att slänga på en nyfångad aborre med endast lite citronpeppear å salt smile
Dryck till blir väll oftast en öl. För egen del helst en mörk sort.
Som Gulmun skrev så utnyttja allemansrätten men komihåg att eldningsförbud råder i stora delar av landet.

Edvinoo Hetast Just Nu!
3 juni 2008 · 1 355 Inlägg

DanThor skrev:
Som Gulmun skrev så utnyttja allemansrätten men komihåg att eldningsförbud råder i stora delar av landet.

mm fan de kan ju va bra om man nu ska grilla i nån skog...

om man väl e där så kan man ju passa på att kolla efter svamp... Carl johan svamp e skitgott att frilla med.. o grillar man vid sjön så finns det väl inget roligare än att fånga sin egen mat ( syftar på fisk så ingen e ute o jagar sorkar i skogen )

Inspiration comes standard
billy IT-Tekniker
3 juni 2008 · 376 Inlägg

En gammel hedelig rund grill med grillkol.
Benfri kotlett är gött, då man slipper benen.
En kall öl är fint före, under och efter maten.
Under tiden man grillar ska man bara ta det lugnt och dricka.
Lekar är för mesar.

Volvo V70 "Greyline" (1999)
olds88
3 juni 2008 · 188 Inlägg

Edvinoo skrev:
Vad har ni för grilltips nu när det är tydligt att sommaren är här ?

Alla förslag och tips är välkommna !

Vad använder ni för grillar ?
Vilket kött/grönsaker ?
Dricka till maten och vilken ?
Vad ska man göra medans maten lagas till ?
Lekar och diverse....?

Platser att åka till för den som kanske inte har nån bra grillplats att va på...

grill: kol grill eller bara öppen eld(med björk eller al ved, smakar bäst så) om man inte har tillgång till klotgrill för tillfället.
Kött: Nötkött: ryggbiff, oxfile mm...gärna black angus wink och till det potatissallad gourmé varianten och diverse grillade grönsaker som lök, tomater och kanske nån svamp av nått slag
Dricka: Öl för den som pallar det(jag är lite glutenallergiker så jag spenderar resten av kvällen med att må som en vinterkräksjuke patient om jag dricker öl...så jag groggar istället)
göra under matlagning: Dricka öl/grogg
Lekar: hatar lekar, men kubb kan man väl spela om man är nog packad

men viktigast av allt är ju att inte glömma musiken, sleaze på högsta volym gäller hela sommarn lång:D

Senast redigerat av olds88 (3 juni 2008)

Edge EVOLUTION GARAGE
3 juni 2008 · 1 837 Inlägg

Grillar jag hemma blir det på gasolgrillen.
Skall man iväg till en klippa eller ut med båten i skärgården är det enklast med en engångskrill, om man inte orkar dra med sig nån klotgrill då vill säga. tongue

Vad man grillar är lite olika för vad jag känner för.
Men karré går inte att misslyckas med nästan, och det blir alltid gott och kostar inte så mycket. tongue
Vill man festa till det lite kan man ju alltid köpa entrecôte. tongue
Majskolv kan mna ju alltid grilla när man ändå håller på. tongue
Kycklingfilé är också gott. big_smile

Krillar man hemma, så har man ju ugn och spis att göra resten på, då gratäng, klyftpotatis etc. är mer givet.
På havet eller nån annan stans brukar potatissallad funka fint. wink

Dricka är upp till var och en. Skall man köra hem efteråt rekommenderas alkoholfritt dock. tongue

Lekar.. hmm.. inget jag bukar göra kanske, blir mest att man sitter och tjötar, fotar om man har kameran med sig och eller badar. tongue

//Edge
Portal Filkörning?
3 juni 2008 · 852 Inlägg

ica maxi brukar ha någon fläskytterfile som e sjukt god att grilla smile

M103
3 juni 2008 · 1 570 Inlägg

Lageröl och jägermeister före maten.
Riktigt kryddstarka BRA korvar, typ från finland.
eller
Kycklingfílé, marinera
Riktigt stor sallad med majs och dressing.
Mer öl
Glass efteråt
Sen kan man spela kubb eller boulé och dricka öl

Norde fotointresserad
3 juni 2008 · 2 307 Inlägg

aaah grillsäsong =P

Brukar köra på vanlig grill (klotgrill med kol) och på gallret brukar det blandas lite olika sorts kötter från gång till gång. Medans det grillas är det bara skönt att sitta runt grillen och snacka massa skit med dom andra. Till köttet brukar jag ha antingen potatissallad eller bea-sås och för att skölja ner maten brukar det bli nån öl till.

Och klart man ska roa sig med lekar =P Kubb går nästan alltid hem annars kan man ju köra norsk fylla(irländsk julafton) vilket alltid är skoj att kolla på tongue

Senast redigerat av Norde (3 juni 2008)

Edvinoo Hetast Just Nu!
3 juni 2008 · 1 355 Inlägg

Inga favoritplatser ?

Inspiration comes standard
Edge EVOLUTION GARAGE
4 juni 2008 · 1 837 Inlägg

Edvinoo skrev:
Inga favoritplatser ?

På en varm klippa i kvällssolen!
Gärna på en ö då, och såklart på bästkusten! big_smile

//Edge
Japs-Jens
4 juni 2008 · 1 503 Inlägg

Grilla vid en sjö och dricka lite sprit en varm sommarkväll finns ju inge som slår!!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Roundcube
4 juni 2008 · 801 Inlägg

billy skrev:
Benfri kotlett är gött, då man slipper benen.
.

HAHAHA! det va lite ooligt tongue

volvo__matte
4 juni 2008 · 551 Inlägg

Vad använder ni för grillar ?
vanlig grill med kol eller briketter.

Vilket kött/grönsaker ?
flintastek smile och potatissallad till.. MUMS!

Dricka till maten och vilken ?
kall öl brukar vara gött.

Vad ska man göra medans maten lagas till ?
Tjöta och dricka lite

Lekar och diverse....?
vet inte

Platser att åka till för den som kanske inte har nån bra grillplats att va på...
polare, skogen tongue

Volvo For Life =)
Volvo V70 "D5 Sport Edition" (2006)
oumi "audiot"
4 juni 2008 · 287 Inlägg

Edvinoo skrev:
Vad har ni för grilltips nu när det är tydligt att sommaren är här ?

Alla förslag och tips är välkommna !

Vad använder ni för grillar ?
Vilket kött/grönsaker ?
Dricka till maten och vilken ?
Vad ska man göra medans maten lagas till ?
Lekar och diverse....?

Platser att åka till för den som kanske inte har nån bra grillplats att va på...

hmmn, ptja oftast så grillas det hemma hos folk eller mig själv men som tidigare talare föreslagit så kan man trava ut i woodsen och utnyttja allemansrätten, man får dock se till att bete sig, typ plocka upp ölflaskor etc. Då blir det trevligare för alla, det kan ingen säga emot.

Prova att köp dig en svärdfisk "kotlett" från någon trevlig fiskhandlare och lägg denna i en påse med vitlök, olivolja, citron och rosmarin och låt det dra ihop sig lite. (Det är synd att inte fler vågar prova alla konstiga fiskar) Därefter är tipset att grilla paketet, dock utan plastpåse. Till detta föredrar jag att käka kokt potatis, potatissallad eller vad som helst egentligen som man tycker passar. Paprika och lök och annat är gott till med, bara hiva på grillen ett tag å vips har man gjort en festmåltid hur enkelt som helst.

En öl eller två funkar alltid till maten och kanske ett par groggar efteråt när man bara sitter och myspyser.
Skulle man mot förmodan tröttna på att myspysa och snacka skit kan man ju alltid ha en klurig lek till hands som man får fundera ut lite innan som ess i rockärmen.

Prova att köra Ölroulette, det är förjävla underhållande.

Lekledaren tar en 33cl ölburk och skakar denna för glatta livet och lägger denna sedan i en en hög av andra ölburkar på marken. Alla deltagare väljer en bira och försöker öppna den rakt in i örat på sig själv. En kommer bli blöt, resten får dricka öl. Skitroligt. Upprepa detta tills ölen är slut. Brukar bli vansinnigt spännande framåt småtimmarna.

Om man har druckit bira kör man inte hem, det vet nog alla hoppas jag.

Mvh

Senast redigerat av oumi (4 juni 2008)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
4 juni 2008 · 5 753 Inlägg

sup dig redlös och sedan försök dig på att fixa maten efteråt... det tycker jag är en liten sport i sig själv lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Emelie_244
4 juni 2008 · 375 Inlägg

Mat?
Benfri kotlett, klyftpotatis och beanesesås är gott ! Sen kanske en tonfisksalld till?
Grill? Klotgrill smile
Dricka? Is kall cola eller någon god cider ! big_smile
Vet ej va man kan gör när maten lagas men prata´? Förbereda?
Aktiviteter? Beror på hur många ni är.. Men är ni ett gäng så brännboll, fotoll är ju alltid roligt men annars kubb.

Volvo S40 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang