ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 705 846 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Tjaa har väl lite tankar på det, ska iaf testa stoppa i portar i lådorna och se om det spelar nå högre eller ej. Går ju att sätta igen dom eller plocka bort om det inte blir bra. Som tur är så är volymen på lådorna alldeles lagom för JBLs egna förslag på portad låda. smile

Tack du. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (17 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
racer-putte
17 maj 2010 · 6 558 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja kontrasten mellan dom ljusa och dom mörka fälten blev lite stor på bilden, ser ju faktist bättre ut irl, eller om man har en bättre kamera. Duger iaf tills vidare. smile Förresten så har du gett mig lite nya dumma ideér nu, kan säga att dom till att börja med involverar ett par 3" aeroportar... wink

Allt som involverar AERO  e toppen big_smile tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe så sant! Får se hur mycket skillnad det blir att förse baslådorna med lite Aero då, kanske inte hjälper när bilen bara är en ARC. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är batteriplattan i princip klar. Fattas bara lite färg så är det dags för montering sen. smile Blev lite ändring i utförandet av den dock, tanken från början var att hålla fast batterierna med spännband men pappa föreslog att jag skulle använda fästklackarna som finns istället och efter en stunds klurande så kom vi fram till en klockren lösning.

Först en stoppklack längst fram, för att hålla batterierna på plats och hålla ner dom i framkant. Sitter fast i bottenplattan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/933759_qlhd91.jpg

Bakom den sen sitter nästa bit som håller fast och ner batterierna runt om, låses med en bricka och mutter på mittbulten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/933760_5xi4kb.jpg

Med batterierna på plats ser det ut så här. Rör sig inte en millimeter åt nåt håll (okej just nu kan dom röra på sig, men när jag är klar så ska dom sitta fast!) Ska köpa en platta frigolit att sätta bakom som jag gör hål i för originalverktygen & lite annat som behöver vara med. Säkringshållare kommer såklart också, sätter den nånstans på plattan som håller fast batterierna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/933764_64ixfc.jpg

Har lagt på grundfärg på delarna idag, i morgon blir det slutlig färg och sen på fredag (troligtvis) blir det montering! smile Skönt att äntligen få dit båda batterierna och få fast dom riktigt, rätt tråkigt att höra dunsande och hasande ljud från skuffen så fort man kör lite aktivt...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/933767_96rx3w.jpg


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (21 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Nu är batteriplattan/hållaren klar! smile Var i princip klar igår kväll men fick ligga och torka över natten. Satte igång med monteringen så fort jag kom hem, så nu sitter allt på plats. Resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/934558_5rhch1.jpg

Med bara den bakre sektionen av golvet uppvikt (så som det blir med baslådan åter på plats) är det här allt man ser, enkelt att komma åt säkringen för att kontrollera/byta.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/934561_g254u4.jpg

Blev överlycklig när jag märkte att jag även kunde få dit original frigolithållare med verktyg, krävdes bara en liten modifiering så passade den perfekt under golvet! Skönt det så slapp jag göra en ny hållare. Får även plats med varningstriangel, första-hjälpenväska, reflexväst, handskar, spännband, däckreparationsflaska & sopsäck.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/934566_nwj7tu.jpg

Nu ska jag sätta igång med nästa projekt, montering av aeroportar och rör i baslådorna. smile Får se om dom över huvudtaget får plats till att börja med. Hoppas att det går och att man ökar lite i dB, går ju att sätta igen portarna om man vill köra slutna lådor igen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/934575_o1y2lk.jpg


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
21 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Riktigt bra jobbat med batterihållaren! Blev ju både snyggt och praktiskt! smile Ska bli kul att se om portningen för någon förbättring i basen! smile

M_Back
21 maj 2010 · 535 Inlägg

Håller med föregående talare. Snyggt!
Har du hunnit testa också efter monteringen av extra batterin? Om du fått stabilare spänning?

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Tack så mycket! smile Har inte hunnit hårdtesta nå än nej, baslådan håller jag ju på med och den lilla Pioneer 8" rörbas som ligger i bilen nu kroknar innan jag ens hunnit börja kräma på. Men imorrn ska lådorna i igen (ska nog till Mora och kolla lite bilar) så då blir det nog lite hårdtest på vägen dit och hem. Blinkar det nu så blir jag tokig! wink

Började plocka isär en låda nu på kvällen iaf och kika på montering av port, det är trångt! Kommer få lov att kapa en del i porten för att den ska passa, men längden på röret ser då inte ut att vara något problem. Ska fortsätta mer det i morgon eller på söndag, nu vill jag bara stoppa i lådorna igen och testa!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Nu har jag testat lite med batteribanken på plats och kan meddela att det gjorde skillnad! Bilen blev slöare och lägre där bak. wink Men det går även att spela högre utan att det låter illa & det känna som att basen blev tightare. Får köra lite mer långtest sen på BRL StreetMeet. smile

Portarna har jag inte fått i lådorna än, får se om jag kanske ger mig på det i veckan eller till helgen, har mätt lite iaf och det är trångt! Ska även ta och fixa dit skiljerelät så man kan stå och spela en stund med motorn av utan risk för att inte kunna få igång bilen. Och så håller jag på och letar nya sommarhjul... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bolle_
30 maj 2010 · 138 Inlägg

Grymmt bra ide för fastsättning av batterierna:) Den ska jag nog sno..big_smile

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Gör så du, den funkar kalas! smile Nu vågar man ju pressa bilen lite igen utan att sakerna i baljan ska hålla på och hasa omkring...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
30 maj 2010 · 5 128 Inlägg

När blir det update? big_smile Vill ju se lite framgång med portningen! wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Tjaa eftersom det än så länge inte hänt nånting med portningen av lådorna så tycker jag inte det är nån idé att uppdatera. wink Men ska försöka ta tag i det nån dag i veckan, nu tänkte jag istället försöka fixa nånting att täcka för hålen på sidorna om huvudenheten med, tror jag gör det med mitt favoritmaterial MDF. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
PaddePanik
30 maj 2010 · 13 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja 3-vägs är nice, om man nu inte kan få dit ett 2-vägs på brädan. smile Emblemet fanns på Ebay, köpte det av en säljare som heter blingbadge. Skapligt snabb frakt och bra priser. smile

Ska förresten ge mig på att bygga om lite i dörrarna nu ikväll, måste försöka få dom stummare och tätare.

Emblemen du köpte, är dom kompletta att bara limma dit? Altså lite bockade för att passa rakt på bagagelucka samt motorhuv, för letar efter ett par till min bil. Och vad använde du för material för att fästa dom? inte så kul om dom ramlar av hehe

Volvo V70 "Pappas" (2005)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Nix dom är inte kompletta, det är bara själva "dekalen" (dock så är dom välvda och klara) men man måste (dumt nog) ta bort den kromade delen från originalemblemen & återanvända. Har för mig att jag satte dit lite rejäl dubbelhäftande tejp för att få det att sitta kvar på bilen, eller om det kanske var butylgummimassa. Hur som helst så sitter det stenhårt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
31 maj 2010 · 5 128 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Tjaa eftersom det än så länge inte hänt nånting med portningen av lådorna så tycker jag inte det är nån idé att uppdatera. wink Men ska försöka ta tag i det nån dag i veckan, nu tänkte jag istället försöka fixa nånting att täcka för hålen på sidorna om huvudenheten med, tror jag gör det med mitt favoritmaterial MDF. smile

Aha, ja då är det inte mycket lönt ju! tongue Men börja jobba igen, dina updates är roliga att läsa! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Hehe njaha, ja då får jag väl hitta på nåt att göra då. tongue Skulle ju faktist ha gjort nåt att täcka för hålen på sidorna om HUn med, kanske ska ta tag i det idag då, orkar nämligen inte riva ur lådorna nu. Tror jag ska provmäta en sista gång med slutna lådor nu på BRL så får jag ta och porta dom sen till mätningen i Hedemora, så ser man om det gör nån skillnad. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
31 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Det tycker jag helt klart du ska göra! wink Så, ut och snickra lite nu med dig va! smile
Det tycker jag låter som en bra idé, nu när du har mer ström så stegen går lite stabilare. Så har du ju lite färskare siffror att mäta med! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 juni 2010 · 8 744 Inlägg

Har inte fått klart täckbitarna än pga ingen tid, fick massa främmande i fredags så det var snudd på att bilen inte ens hann bli tvättad. Men desto bättre gick det igår! Tillbringade halva dagen på BRL i Borlänge och deras Streetmeet, ställde upp i SQ klassen med en förhoppning om att få lite bättre resultat än förra året, och det blev det, med besked! Förra året fick jag 70 poäng (full installation + 20 på ljud) i år 96 poäng (full installation + 46 på ljud)! Tack vare det så tog jag hem tävlingen (tack till mina två medtävlande) och fick med en fin pokal hem.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/945009_gp7znv.jpg

Domaren verkade positivt överraskad när han klev ur bilen och hade inte mycket att anmärka på, mer än det jag själv vet om, midbasen är för klen. Till nästa tävling ska jag tänka på det och öka på den, går inte att spela lika högt då men det är ju ingen fara när man kör SQ. Förutom det så står en ny HU på listan över saker jag vill ha, blir nog en P88RS-II nu ändå, måste ha en bättre EQ och lite högre kvalitet på ljudet. Men det går uppenbarligen att vinna med en HU för 1900kr också!

Gjorde även en liten dB-mätning efter själva tävlingen, 135.6dB blev resultatet och jag är nöjd, speciellt med tanke på att det var vid väldigt låga frekvenser (kring 30-35Hz), får se om det åker i portar i lådorna till nästa helg när det är tävling på MDS i Hedemora, annars kanske jag försöker låna en låda jag byggt åt en kompis med ett par Kicker L5 12" i. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Supra_robin
6 juni 2010 · 4 663 Inlägg

grattis till priset big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang