2347
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
722 811 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
8 894 Inlägg
25 september 2010
Grattis och ser framemot att ses på Engeltolfta igen -11
Kan du förklara för en novis vad SQ-tävling är?

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Tack både två! smile Synd du inte var med MIKKO, alltid kul med mer motstånd. wink

En lite beskrivning av SQ-tävlande för dig då Hamilton (& ja Engeltofta kommer jag absolut till igen nästa år). SQ står för SoundQuality, det går helt enkelt ut på att få till en anläggning som låter så korrekt (välljudande) som möjligt. Moment som ingår in i SCC cupen är:
* ljudbilden - Ljudet ska inte höras mest från högtalaren närmast dig, utan det ska låta som att du har artisten framför dig på en scen. Instrumenten ska vara utplacerade som vid inspelningen och sångaren/sångerskan i mitten.
* Tonal balans - Som sagt det ska låta korrekt, inte som att sångaren håller för näsan eller att trummisen sitter i en plåtlåda och spelar. Instrument och sångare/sångerska ska låta så som det är tänkt!
* Lyssningsglädje - Det ska vara kul att lyssna på musik, det tycker nog dom allra flesta, men det ska inte bara vara drag i musiken på hög volym utan även vid den volym som är vid bedömning (vilket är ungefär normal samtalsvolym). Musiken ska inte bara höras, den ska kännas också.

Allt detta bedöms av en utbildad dommare som har en skiva med lite speciella låtar där denne ska lyssna efter vissa saker som ska låta på ett speciellt vis (normal musik, men väldigt bra inspelad).

Kort och gott, SQ. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 663 Inlägg
26 september 2010
grattis big_smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 september 2010
Stort grattis till vinsten! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Tack så mycket grabbar! smile

Fick besök av Pierre från Seastreamsgarage idag som skulle hjälpa mig att få lite mer fart på middarna. Efter en stunds lyssnande fick jag svaret byt steg, så det blir nog nästa uppgradering för ljudet. Middarna ska få en chans till. smile Ska åka ner till honom nån dag framöver och testa lite olika steg så får vi se vad det blir.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 september 2010
Stegen gör verkligen mycket mer än man vill tro! smile Men vad är det, det är väl Amega middar du kör på? Och vad jag vet så trivs dom ju bra med myyyyyycket effekt! smile

Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
41 Inlägg
27 september 2010
Ja ja säger som dom andra å smile Grattis igen.
De är som ja har sagt, Snart är du uppe och plockar dom stora "SQ grabbarna" en efter en wink
Nytt 4-kanals steg, sen så blir de ännu mera mumma big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Stegen gör verkligen mycket mer än man vill tro! smile Men vad är det, det är väl Amega middar du kör på? Och vad jag vet så trivs dom ju bra med myyyyyycket effekt! smile

Korrekt, Amegas 6,5" middar i dörrarna och 3,5" koaxialer på brädan. Dom matas med 100Wrms var nu så effekt finns, men p.g.a låg dämpfaktor så klarar inte steget av att hålla i konerna när man drar på. Skulle vilja prova med Alpines PDX-F4 men hittar ingen i närheten som säljer såna, BRL säljer visserligen Alpine men har inte PDX stegen hemma. Annars så blir det nog Mosconi istället, har bara läst bra om dom. smile

DELTAA skrev:
Ja ja säger som dom andra å smile Grattis igen.
De är som ja har sagt, Snart är du uppe och plockar dom stora "SQ grabbarna" en efter en wink
Nytt 4-kanals steg, sen så blir de ännu mera mumma big_smile

Haha ja tack då! wink Hehe jo man kan väl alltid hoppas, är väl bara att bygga vidare och byta ut det som inte hänger med. smile

Apropå ingenting så roar jag mig idag med att borra upp högtalargallren till dörrarna. Har funderat på det förut men aldrig kommit igång, men när Pierre tipsade om det igår så bestämde jag mig för att få det gjort så nu ska jag bara fixa lite småborrar och sätta igång. Hoppas att middarna kan andas lite bättre sen. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 september 2010
ChriZtoffer skrev:
_DamnIt skrev:

Korrekt, Amegas 6,5" middar i dörrarna och 3,5" koaxialer på brädan. Dom matas med 100Wrms var nu så effekt finns, men p.g.a låg dämpfaktor så klarar inte steget av att hålla i konerna när man drar på. Skulle vilja prova med Alpines PDX-F4 men hittar ingen i närheten som säljer såna, BRL säljer visserligen Alpine men har inte PDX stegen hemma. Annars så blir det nog Mosconi istället, har bara läst bra om dom. smile

Då fick dom ju ändå rätt ordentligt med effekt! Vet inte riktigt vad dom är för steg, men om du tror på dom så är det ju helt klart värt att satsa! smile
Själv håller jag med på att byta upp mig nu, precis införskaffat ett SPL Dynamics ICE 1500.1 steg! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Mosconi är väl inte jättekända men kommer iaf från Italien och ska vara riktigt välljudande med bra kontroll! Vissa säger att dom är i närheten av Genesis ljudmässigt så dom passar nog alldeles kanon till Amegorna. smile PDX-serien är Alpines värsta, väldigt små digitala steg som ger bra med effekt och har väldigt hög dämpfaktor. Födelen jag ser med dom är att dom är väldigt små och drar lite ström, nackdelen är priset. Inte för att Mosconi är billigare men det kommer gå åt fler steg i nästa bygge om jag kör Alpines så då blir det billigare med Mosconi. Men jag ska låta öronen avgöra, ska bara hitta nånstans att testa Alpine stegen.

Monoblocket kommer jag inte byta ut till att börja med, det får hänga med ett tag till men planen är ju att även det ska ut så småningom till förmån för ett Alpine PDX-M12 eller Mosconi AS200.4 (beroende på vad det blir för 4-kanals).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 september 2010
Aha, men om det är i genesis klass, då borde det ju helt klart va bra prylar! Hoppas du hittar något som du blir nöjd med! smile

Btw, dina biltema batteri! Vad blir dommen för dom nu när du kört med dom ett tag? Måste själv utöka batteribanken snart, och känns som att biltema är det bästa om dom nu funkar!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Ja helst skulle ja ju såklart vilja ha Genesis steg men budgeten räcker inte riktigt så långt, har egentligen inte råd med Mosconi AS eller Alpine PDX heller men det får lösa sig framöver.

Jag är jättenöjd med Biltemabatterierna än så länge, dom gör sitt jobb och dom gör det bra! smile Blinkningarna är som bortblåsta och det går att dra på rejält utan att det låter illa. Funkar säkert ännu bättre med dyrare batterier men det känns inte intressant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 september 2010
Det är ju klart, man kan ju inte alltid ha råd till det värsta! Man får ju helt enkelt byta upp sig med tiden, ta det ett litet steg åt gången! smile

Okej, men det låter ju toppen! För jag själv måste ha iaf 2st batteri till sen, och då känns det som att biltema är mest prisvärt!

stRaend
27 september 2010
Grattis big_smile Får väl försöka få ihop något till elmia så vi kan mötas ^^

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Det är ju klart, man kan ju inte alltid ha råd till det värsta! Man får ju helt enkelt byta upp sig med tiden, ta det ett litet steg åt gången! smile

Okej, men det låter ju toppen! För jag själv måste ha iaf 2st batteri till sen, och då känns det som att biltema är mest prisvärt!

Ja sämre lär det då inte bli iaf, läste nyss ett test i Cars 'n Audio Magazine där Mosconi AS100.4 pekades ut som bästa steget mot 7 andra, bland annat DLS A4 som jag också kollat lite på. Så det räcker nog långt för mig och det här bygget. smile

Ja Biltemas batterier känns absolut prisvärda, får ju en hel sopsäck med batterier där istället för t.ex. ett Banner Runnig Bull.

stRaend skrev:

Tackar! big_smile Det tycker jag absolut du ska göra! Må bäste man vinna! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
27 september 2010
ChriZtoffer skrev:
_DamnIt skrev:

Ja sämre lär det då inte bli iaf, läste nyss ett test i Cars 'n Audio Magazine där Mosconi AS100.4 pekades ut som bästa steget mot 7 andra, bland annat DLS A4 som jag också kollat lite på. Så det räcker nog långt för mig och det här bygget. smile

Ja Biltemas batterier känns absolut prisvärda, får ju en hel sopsäck med batterier där istället för t.ex. ett Banner Runnig Bull.

stRaend skrev:

hehehe du mena ... må bäste lill-pöjk vinna  tongue big_smile wink

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

stRaend
27 september 2010
racer-putte skrev:
ChriZtoffer skrev:
_DamnIt skrev:

stRaend skrev:

Haha ^^ men en vacker dag så kommer vi också bli män big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
racer-putte skrev:
ChriZtoffer skrev:
_DamnIt skrev:

stRaend skrev:

Jaja what-ever, tokspöa ju dig i Bollnäs iaf. wink Men det hoppas jag att du försöker ta igen till nästa år!

Edit: Har varit "ofrivilligt ledig" idag och bestämde mig för att sysselsätta mig med nåt, det blev till att borra högtalargaller. Original var öppningen inte särskilt stor, hålet i dörrsidan är betydligt större.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1000403_46nh6n.jpg

Efter en stund med dremel, 1,3mm borr och slipstift såg det ut så här istället, nu är det då inte gallret som hindrar luften (hoppas jag).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1000406_khwzyh.jpg

Nu ska jag bara slipa klart det andra gallrets baksida också så åker dom tillbaks i bilen igen sen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Designer.
1 260 Inlägg
3 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Tack både två! smile Synd du inte var med MIKKO, alltid kul med mer motstånd. wink

Ja du kom undan med segern lite för lätt tycker jag!
Har tyvärr tappat bort serviceboken med alla papper till bilen... Så blev lite jobbigt när jag skulle ställa på bilen... Av princip så tänker jag inte beställa nya heller, utan jag ska hitta serviceboken, den är ju för fasen fullstämplad. Den får man inte tappa bort sad

Du får komma och testa dualmono till dörrarna så ska du se att du köper ett du med! wink

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Haha ja jag gjorde nog det, men nu lämnar jag över SCC till er andra, nu ska vi upp i riktiga ligan och kriga! wink Trist att tappa bort såna saker som serviceboken, men det är bara att leta leta och åter leta, den finns där nånstans!

Just därför så ska jag INTE testa ett dualmono! Har inte råd med det och dom är svåra att få tag på numer. wink Nej jag får nog nöja mig med Mosconi AS eller Alpine PDX i den här bilen, tror dom räcker rätt så långt dom å. smile

Men just nu sitter jag och kollar på nya basar, Blekingebilradio har bra pris på både Hertz ES300 och DLS RW12, gäller bara att bestämma sig för nån av dom och hoppas på att den passar i lådorna. Plocka nyss ur ena lådan och tog ur basen för att mäta lite, magneten var större än jag kom ihåg så det kan t.o.m funka med Alpines Type-R, fast då är det lite andra pengar...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök