2196
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
722 823 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
R1 driver!
5 128 Inlägg
22 november 2010
Ska man införa det, att alla som vill va med och njuta av ens anläggning får hosta upp kosing? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Mycket bra idé där tycker jag! Ska man åka med OCH lyssna på musik så får man pröjsa, annars blir det öronproppar och peltorkåpor under resan. wink

Skickade ett mejl till Ullareddigital över mitt steg som fortfarande inte hittat fram (skickades i fredags), det visade sig att nån på Alpine klantat sig så det kom till Ullared istället för till mig, så nu lär dom skicka det vidare, suck... Aja bara å hoppas på att det hinner fram innan helgen, vill ha nåt att leka med nu! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 november 2010
Haha, ska nog införa det i framtiden! lol

Tråkigt när det skickas fel, men skönt att det inte kommit helt på villovägar iaf! smile

6 558 Inlägg
23 november 2010
heheheh vill du ha nått att leka med  hmm  haru inte funderat på en flicka kanske tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Haha, ska nog införa det i framtiden! lol

Tråkigt när det skickas fel, men skönt att det inte kommit helt på villovägar iaf! smile

Nejdå det kom så rätt så, fick det idag. smile

racer-putte skrev:
heheheh vill du ha nått att leka med  hmm  haru inte funderat på en flicka kanske tongue

Hehe jo har jag väl å funderat på, men dom kräver ju så mycket tillbaks: Kläder, mat, smycken, komplimanger o.s.v, ett steg nöjer sig med lite ström så är det bra sen! wink

Dumma som posten är så skickade dom en sms avi på förmiddag, vilket medförde att dagen gick OTROLIGT sakta i väntan på att få åka och hämta paket! tongue Men så fort jag slutat så blev det full fart mot posten för att hämta:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1022540_jmg7ho.jpg

Innehållet efter att jag har pillat lite (frontpanelen är borta, höll på och justerade filter), väldigt trevliga kontakter för allt å, snabbt och enkelt att koppla.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1022541_tkhk3q.jpg

Hann bara koppla in det och snabbjustera gainen innan jag skulle iväg nu på kvällen, men när jag sen kom hem igen så blev det lite testande och måste säga att jag är imponerad. Vist visste jag att det skulle bli skillnad men inte sån skillnad! ALLT låter mycket bättre, märks att det är betydligt mer kontroll i det här steget då det går att spela betydligt högre utan antydan till att elementen ska ge sig, har inte vågat pressa så mycket idag då grannarna ligger och sover, men det bådar gott! Ljudet känns mer avslappnat men med mer detaljer, ska bli väldigt kul att höra skillnaden mot Mosconi på lördag.

Kommer testa lite mer i morgon, då med subben igång, kommer med en utförligare bedömning av steget då. Börjar helt klart närma mig det ljud jag vill ha nu, får se om det kanske blir ännu bättre med lite ändring av tidskomp filter och EQ.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 november 2010
Skönt med nya steget hemma till slut! Och som det verkar på dig så är du nöjd än så länge? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Oja, mycket nöjd till och med! smile Har lyssnat lite mer idag och pillat lite på nivåer och delningar, mycket imponerad av hur pass rent och skönt det spelar. Inte alls det där vassa och jobbiga övre mellanregistret som jag hade förut, och det jobbiga ploppljudet som uppstod vid hög volym på vissa låtar verkar också vara borta. Middarna spelar också MYCKET rappare och exaktare nu, helt annan kontroll på dom! Börjar fundera om jag verkligen behöver byta basar, upplevs som att dom hänger med bättre nu.

Ska som sagt bli väldigt kul att höra skillnaden mot Mosconi, tvivlar inte på att det låter bättre men frågan är hur mycket och vad det är som blir bättre. Tycker ljudet är väldigt nära det optimala för mig nu, ska bara få bort det satans skramlet i dörrarna (som blev ännu värre nu) så blir det nog riktigt trevligt att lyssna på musik sen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
26 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Lördagsupdate igen då, så ni ser att det inte står helt still här i garaget. smile Har skruvat en hel del radiobil i veckan, ska köra i morgon och ville se till så att allt är tipp-topp. Har även hunnit göra klart baslådan, har mest blivit korta vändor med den så total nerlagd tid nu är väl kanske 2-3 timmar. Ska bara på med tyg eller om det kanske blir lack (ja den ska slipas och spacklas isåfall) beroende på hur ägaren vill ha den. Porten och terminalen är inte limmade än, gör det när ytlagret på lådan är klart.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018367_vkqwwi.jpg

Precis innan jag skruvade ihop den för test så kom jag på att jag läst nånstans att bakre kanten i baffelhålen ska rundas för bättre luftflöde, så fram med morakniv och dremel för att ta bort material! Skulle kanske ha lagt lite mer tid på att få det slätt och snyggt men det lär nog funka iaf. tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018366_t2oi6b.jpg

Sen så var det dags för provspelning, se så glad lådan är! lol Blev nästan lika glad själv, förutom ett tråkig flåsljud som jag först trodde berodde på den modifierade porten (fick lov att modifiera den inre, gick inte in i lådan annars) men det visade sig att "nån" haft lite bråttom och glömt att täta en del skarvar på lådans baksida. Tur det är enkelt ibland.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1018368_pc5w3z.jpg

Ska leka lite mer med den i morgon, hann inte testa så jättemycket nu då det är kallt sent och blåsljudet var rätt störande, men satan i gatan så kul det är att lyssna på musik med snabb bas! Drog av några Infected Mushroom låtar och det var riktigt mysigt, provade även lite djupare bas (läs Ludacris och Lil Jon) och lådan hänger med riktigt bra, lite svårt med det allra djupaste bara men mycket imponerad ändå. Hoppas att ägaren blir det också. smile

Ska ta och sätta igång med nya bygget i min snart också, blir nog till å beställa nytt steg i veckan så kanske man hinner få det lagom till löning. Skulle vilja byta båda på en gång men får börja med 4-kanalarn och ta monoblocket senare, har fler hål att fylla med pengar men vill börja nånstans.

precis sådana basar som ska sitta under stolarna i sharanen smile, kommer kanske bli 2 kit, men du får ta och reccensera dem åt mig smile, hur dem låter och hur högt dem spelar smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 november 2010
Det är härligt! smile Du får ge oss en liten utvärdering här sen med vilket av stegen som du är mest nöjd med sen, kan va kul att veta om man ska få för sig att försöka med lite SQ ju! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat: DLS basarna spelar inte så värst högt, men mycket trevligt! smile Delar man dom bara rätt så går det att kräma på rätt rejält med dom, delar man dom så det låter korrekt så blir det inte lika högt men roligare. Dock så tycker jag dom är lite klena i botten, skulle inte klara mig med bara dom. Men mycket imponerad av dom med tanke på storleken!

_DamnIt: Recension kommer, troligtvis imorrn kväll. smile Då får vi även se vilket steg jag valt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 november 2010
ChriZtoffer skrev:
Recension kommer, troligtvis imorrn kväll. smile Då får vi även se vilket steg jag valt. wink

Väntar med spänning! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Så var jag då äntligen hemma igen, eller ja kom väl hem för nån timme sen men det blev allt en heldag i Stockholm. Vill börja med att tacka Pierre för att han ställde upp och lät mig prova steg, kan varmt rekommendera ett besök hos honom för er som vill ha bra ljud i bilen och GRYM service!

Åkte ju som sagt ner för att jämföra Alpine PDX-F4 mot Mosconi AS100.4 och hade rätt stora förhoppningar på Mosconit, Alpinet har ju setat i bilen ett par dagar nu så det visste jag vad det levererade. Mosconit lät helt klart mycket bra, väldigt kul till rock då det höll isär instrumenten riktigt bra! Men med elektronisk musik (Infected Mushroom, Black Eyed Peas, September o.s.v) så tappade det lite mot Alpine. Alpine steget håller i högtalarna på ett helt makalöst sätt, sopar banan med gamla JBL steget och ligger åtminstone ett par snäpp högre på den punkten än Mosconit. Så valet föll efter flera timmars testande på Alpine, iaf för den här gången. smile

Men tro inte att jag kom tomhänt därifrån! Min plan är att huvudenheten ska bytas i nästa steg så med mig hem för att testa fick jag en Alpine 9887R, ska bli riktigt kul att pilla lite med den och höra vilken skillnad det gör för ljudet! Risken är väl att den blir kvar i bilen, måste bara få lös lite pengar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1023335_m6js98.jpg

Nu skulle man bara ha fått tag på ett osciloskop så att jag kan hitta "max"-volym på spelaren (verkar som att det är kring 28-30 på Kenwooden för att det ska vara ren) och även ställa gainen så korrekt som möjligt. Kommer nog att börja på nya slutstegsracket i morgon, Alpine-steget får då utan problem plats där jag tänkt (ännu en fördel med det), så till nästa år blir det "helt" dold installation. smile Nu ska jag ta och pilla i nya huvudenheten!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 november 2010
Grattis till nya HUn! Och kul att du fick köpt det steg som kanske passade bäst till dina alternativ på musiken? För eftersom du sa att den det andra steget tappade på elektronisk musik, så antar jag att du vill kunna lira det med! smile

Och en undran, vad är ett osciloskop? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Tack tack, fast den är ju inte min än, bara lånad. wink Jag är en allätare när det gäller musik, och skillnaderna ljudmässigt är rätt så hårfina mellan Alpine PDX och Mosconi AS, iaf med dom grejer som jag har. Men tack vare den bättre kontrollen i PDXet samt det faktum att det passar bättre i mitt bygge så fick det bli så, sen så tycker jag dom saker som levererar utan att det ser ut så. smile

Ett osciloskop är en mätare som används för att visa kurvformen hos växelspänning (kan även andas till lite annat), då kan man alltså se när topparna blir klippta, mao dist. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 november 2010
Jag är som du, man vill inte låsa systemet till att enbart fungera till en typ av musik, och då är det ju lika bra att du satsar på Alpinen smile Jaså? Trodde det va som du hade köpt steget redan, men där bedrog jag mig! ^^

Aha, då förstår jag genast! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Systemet ska ju fungera till allt, och låta bra. smile På den punkten så vinner Mosconi, men när man även räknar in lyssningsglädje så går Alpine förbi och just därför så fick det bli så. Mosconi kanske låter bättre med en riktig huvudenhet (9887an t.ex.), kanske inte.

Har setat och poppat lite i bilen nu och pillat på delningar och nivåer, å satan i gatan vilket smack det blev i midbasen med nya steget! Riktigt roligt att lyssna även utan subben igång. big_smile Kör dom ner till 50Hz (funkar ner till 40Hz, men inte om man kör musik med djupbas på hög nivå) nu och saker börjar röra på sig rätt duktigt i bilen, MÅSTE ta tag i dörrsidorna nån dag och även instrumentbrädan. Ska sätta fart på kameran imorrn och filma en snutt så får ni iaf ett hum och hur det spelar. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 november 2010
Ser fram emot den filmen! Ger ju iaf en inblick i hur det kan låta! Och blir det små lådor till alla högtalare som du pratat om innan eller?

Btw, jag har med fått in bas i bilen nu efter många om och men! wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Tror faktist inte jag gör nå lådor åt middarna, inte än iaf, det spelar så pass bra nu ändå. smile Vist vore det skoj med "frontsubbar" men det är en hel del jobb också, och jag vet inte om jag kan få till det riktigt bra utan att modifiera dörrsidorna kraftigt och då faller det hela lite då jag vill behålla originallooken. Kommer nog satsa på att få dörrarna stummare och tystare istället, ska bara komma på hur jag ska göra.

Såg att du fått in basen, kul att det tar sig! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Nu har jag filmat en snutt (för den som är intresserad), ljudet blev dock rätt kasst när filmen laddades upp här, men för att vara ärlig så var det ingen höjdare innan heller. Kameran pallar tydligen inte trycket, för om det hade distat så mycket i bilen som det gör på filmen så hade då inte jag setat där. tongue

[video]http://www.garaget.org/video/q1v4n6rjyrfl[/video]

Nu tänkte jag ta och stoppa i 9887an och leka lite med den ett tag, får se hur stor skillnad det blir och hur den är att använda. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

stRaend
28 november 2010
Jag var sugen på dom pdx stegen också då jag hade tankar på att byta ut hela systemet i golfen, men det blev inte av roll

Får väl be om en provlyssning på Elmia iallafall, för vet själv hur svårt det är att få med ljudupplevelsen på film.

Om det nu inte gäller att spela högt, det kan man fånga bättre iallafall tongue

Sök