2280
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
722 831 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
Designer.
1 260 Inlägg
28 november 2010
#481
stRaend skrev:
Jag var sugen på dom pdx stegen också då jag hade tankar på att byta ut hela systemet i golfen, men det blev inte av roll

Får väl be om en provlyssning på Elmia iallafall, för vet själv hur svårt det är att få med ljudupplevelsen på film.

Om det nu inte gäller att spela högt, det kan man fånga bättre iallafall tongue

Vadå be? Kräv!

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#482
stRaend skrev:
Jag var sugen på dom pdx stegen också då jag hade tankar på att byta ut hela systemet i golfen, men det blev inte av roll

Får väl be om en provlyssning på Elmia iallafall, för vet själv hur svårt det är att få med ljudupplevelsen på film.

Om det nu inte gäller att spela högt, det kan man fånga bättre iallafall tongue

Självklart ska du få lyssna på Elmia om du vill det (och om nu arrangörerna tillåter det, verkar lite si å så med den delen)! smile Då borde jag iaf vara "klar" och nöjd med ljudet.

Har fixat i 9887an nu och börjat pilla lite, blev ett klart lyft ljudmässigt men jag kommer inte riktigt överens med den (än), sämre tidskomp än i Kenwooden och det känns som att basen inte finns där. Men ska pilla lite mer så får vi se hur det går, annars så kanske det blir nån annan spelare tillsammans med en 701-box.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 november 2010
#483
Om du får spela för andra, så kanske jag med hade kunnat få en provlyssning? smile Hade varit kul att höra det IRL eftersom en film aldrig är sig rättvis! smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#484
Självklart! Bara arrangörerna tillåter att det spelas så får vem som helst som är intresserad lyssna i min bil, räkna inte med att bli bedövade i öronen av hög volym dock men det går att spela på rätt skapligt iaf. smile

Börjar komma lite bättre överens med Alpinen nu och det låter tveklöst bättre än Kenwooden (konstigt vore väl annars) men tidskompet är inte så exakt som jag vill ha det och konstigt nog så verkar utnivån till subben ha sjunkit en hel del, får lov att ställa upp den nu. Ska pilla och lyssna lite mer i morgon då jag (troligtvis) är (ofrivilligt) ledig. Ska även börja lite på nya slutstegsracket då. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (28 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 november 2010
#485
Bara kul att få en liten demo på vad systemet går för ! smile

Hoppas du får rätt på inställningarna nu med!


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#486
Jadå, du (och alla andra som vill), ska allt få höra vad ett par 3,5or och ett par 6,5or från Amega kan göra. smile Eller ja vad dom kan göra när jag haft med dom att göra, finns garanterat mer att plocka ur dom men jag är rätt nöjd som det är nu.

Har pillat lite mer med 9887an idag och blev väldigt imponerad av ljudet från den, blev riktigt kul att lyssna på rock av alla slag (nötta igenom ett flertal AC/DC skivor och även en del Iron Maiden, Sabaton och Offsprings). Körde även en del andra skivor med låtar som jag lyssnat på hur många gånger som helst, men nu hörde jag nya ljud och instrument, lite skrämmande. tongue Fast nu är den ute ur bilen igen och Kenwooden tillbaks, låter inte helt dåligt den heller men inte alls lika mycket detaljer och rock grötar lätt ihop sig, men den duger absolut tills jag bestämt mig för vad som ska ersätta den. Nån 9887a blir det nog inte p.g.a tidskompet, kanske en 117Ri eller en 9861Ri tillsammans med lämplig box (H100 eller H701).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 november 2010
#487
Va Alpinen med en inlånad testspelare? Och kass att du inte blev helt nöjd med den, får hoppas på bättre tur sen!


stRaend
30 november 2010
#488
Oj, bra att du gör så bra recension smile hade funderingar kring en sådan fast det blir nog ingen sådan då wink

Skaffa en pioneer deh-p88rsII då roll Riktigt grym spelare om du nu inte redan visste det big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#489
Japp Alpinen var lånad, blev påskickad den strax innan jag skulle åka hem från Seastreams. tongue Tackar för det! väldigt kul att få prova nåt nytt och verkligen få höra skillnaden! smile

P88RS-II har jag kollat på men också blivit avrådd från, och den har inte heller USB och inge bandpassfilter så den blir det nog inte. Lutar istället åt en Alpine 117Ri då den har USB in, svart front och valbar grön belysning och Ai-Net, så den kommer kunna paras ihop med en Alpine H701 box som får stå för filter, tidskomp och EQ. smile Tänkte först köra på en H100 box men den har tyvärr samma tidskomp som 9887an, så den går också bort.

Nu har det förresten börjat komma lite nya idéer här, har en som är sugen på både monoblocket basarna och lådorna, så det blir nog lite annan design på lådorna till nästa år och då med basarna framåt istället, då kommer jag kunna göra ännu lite tunnare låda och få plats med vilka basar som helst, kanske t.o.m blir 15"... smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 november 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#490
Nu så, har jag pysslat lite igen. smile Men det blev inte så mycket pyssel med ljudet idag då jag rev ur kupéfläkten (igen, 3e gången gillt) och smorde upp den. När jag skulle skjutsa pappa till Carlia i torsdags för att hämta nya bilen så började rutorna snabbt imma igen, trodde först det var pappa som var upphetsad men när jag försökte dra på mer fläkt så hände ingenting, den var död. Efter lite värme och kel så fungerade den igen, men jag litade inte riktigt på den så idag åkte den ur och smordes upp. Skulle vilja pilla i kullager men det får bli ett senare projekt.

Men åter till ljudbygget, har inte kunnat bestämma mig än hur jag ska göra men imorrn lär jag ta ett beslut så jag får nåt gjort, kan ju inte ha steget hängandes under hatthyllan med metervis med kabel. Alternativen som jag funderar på är:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1025685_y3zyvk.jpg
Fördelar: finns färdig täcklucka att sätta framför, kort väg för lågnivåkablarna. Nackdelar: störningsrisk (säkringscentralen alldeles brevid), måste göra om strömkabeldragningen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1025687_uj22dn.jpg
Fördelar: gott om utrymme, i princip 0 risk för störningar, strömkablarna räcker, ska bara dras om lite. Nackdelar: måste göra ny lucka att sätta framför, längre väg för lågnivån.

Så vi får se, vill absolut helst ha stegen på höger sida men då måste jag komma på nån lösning med täckluckan, tror det kan bli svårt att göra om den som finns och dessutom få på ett tyg som är rätt färgmässigt. Just därför så känns det betydligt enklare att köra på vänstersidan, men då kommer risken med störningar och så måste det köpas en massa ny strömkabel....

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 december 2010
#491
Blir ju skit bra med placeringarna där! Men håller med dig om att högersidan nog blir bäst, så du kanske kan kolla med SAAB ifall dom har tyg dom du kan köpa så du slipper nyansskillnaden?


Gladen Audio
2 388 Inlägg
5 december 2010
#492
PDX stegen är sjukt smidiga i formatet, har dock inte hört dem än men såg  monoblocket igår och det såg litet o läckert ut :-)

Fattade inte vad du tycker det är för fel på tidskompet i 9887? Brukar väl räcka åt de flesta som tävlar i SQ?
Senast redigerat av Frippe_L (5 december 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#493
Ja den där placeringen känns bäst nu, så får man nytta av staplingsmöjligheten och får allt ännu lite mer dolt. smile Börjar med att fixa dit det så får jag göra plattan framför sen när jag får tag på tyg, har för mig jag läst nånstans att det ska gå att få tag på originaltyg genom Top ´n Trim eller vem det nu var, annars så får det bli samma som på baslådan vilken är nästan identisk. Det svåra blir att få till hela plattan så den passar snyggt och går att få fast, men det löser sig.

Förra generationen PDX lät tydligen inte så bra (enligt vissa) men dom har låter tamigtusan riktigt bra enligt mig! Speciellt med tanke på uteffekt och storlek, riktigt trevliga små saker. smile Felet med tidskompet i 9887an var att jag aldrig fick det riktigt centrerat, blev alltid lite till höger (överkompat, eller hur man nu ska säga), eller så lite åt vänster. Skulle kunna leva med det men USB känns som ett måste och då blev 9887an plötsligt väldigt dyr, så då köper jag hellre en 117Ri med lös box.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#494
Ännu en dag avklarad, har dock inte hänt så mycket med nya bygget, men det börjar bli tomt där bak nu!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026097_vsl13k.jpg

Ska bara fixa en pall eller nåt att ställa gamla bygget på nu, sen så ska det skickas iväg söderut för att hamna i en annan 9-3SS. Hoppas att det blir väl omhändertaget. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026099_zszxbh.jpg

Gjorde en storleksjämförelse mellan gamla och nya, blir lite smidigare, och mycket bättre! I veckan blir det förhoppningsvis beställning av ett PDX-M12 också. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026105_n1of34.jpg

Nu ska jag bara bestämma mig för hur jag ska göra med kondensatorn, antingen så får den sitta som den gör eller så krånglar jag till det och sätter den bakom stegen så att det blir enklare att se den, och framförallt snyggare. Har iaf bestämt mig för att sätta allt på högersidan, får väl krångla lite och göra en egen cover, men det är det nog värt, risken för störningar är typ minimal där och så räcker alla kablar (i princip). smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
5 december 2010
#495
jajajaa å du gnäller på att ja inte gö nå mycke  tongue   blire för basar nu då smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#496
Äh, är ju helg, då ska man vara ledig å ta det lugnt! tongue Nej men har inte bestämt mig exakt för hur jag ska göra än, men lär ta och göra det så man kommer igång i veckan. Så här tror jag dock att kondensatorn kommer placeras, ser bättre ut än nuvarande placering (& ger maximal effekt, om den nu ger nåt), gäller bara att få till kablarna också. Måste bara komma på nåt mer att göra där, stegen är ju så små så det blir en massa utrymme kvar ovanför. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026120_txjah4.jpg

Ang. basar så kommer dom med största sannolikhet komma från Alpine, vara ca 30cm i diameter och ha ett R med i modellbeteckningen... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
5 december 2010
#497
gött de smile  men du måste jue fixxa då så inte plåten syns jööö  tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#498
Självklart Patrik, du kan vara lugn. wink Stegen kommer att monteras på en platta, och kondensatorn troligtvis på baksidan av den plattan. Dock så kommer den delen som stegen sitter på att vara monterad med gångjärn så den går att svänga ut/upp, annars kommer man inte åt panelen på framsidan. smile Allt kommer sen såklart att kläs med tyg på något vis, förhoppningsvis kan jag täcka för allt på ett snyggt sätt så man kan ta bort luckan vid utställning/tävling. Just därför som det tar lite tid att få till, vill inte bara hafsa ihop nåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
5 december 2010
#499
ChriZtoffer skrev:
Självklart Patrik, du kan vara lugn. wink Stegen kommer att monteras på en platta, och kondensatorn troligtvis på baksidan av den plattan. Dock så kommer den delen som stegen sitter på att vara monterad med gångjärn så den går att svänga ut/upp, annars kommer man inte åt panelen på framsidan. smile Allt kommer sen såklart att kläs med tyg på något vis, förhoppningsvis kan jag täcka för allt på ett snyggt sätt så man kan ta bort luckan vid utställning/tävling. Just därför som det tar lite tid att få till, vill inte bara hafsa ihop nåt.

GÖTT DE big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
#500
Så, har jag då fått något gjort på bygget idag? Nepp. roll Blev fullt upp med annat istället, håller på och paketerar baslådan och slutsteget (inte det lättaste att slå in 60Kg) och tog mig även en tur till BRL i Borlänge. Ville kika lite på en Alpine CDA-117Ri då jag är väldigt sugen på en sån, ser bra ut. smile Kollade även pris på kabel för ombyggnationen och köpte mig en säkringshållare att sätta bak. Har bara ett distributionsblock där nu då det inte behövdes annat förut när jag körde utan bakre batteribank.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/1026598_sulljn.jpg

Hoppas få något gjort på slutstegsracket i morgon (ush vilken tid allt ska ta), har klurat ut det mesta nu så det är egentligen bara att sätta igång, göra lite mallar och börja kapa delar. Ska göra en hel sektion som skjuts in där som är färdigklädd, bara att dra kablarna och koppla in steget (och skruva fast allt i bilen).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök