3758
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
727 544 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
3 187 Inlägg
7 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
big-jepp skrev:
blir ruskigt snyggt! och kommer säkert spela riktigt fint, kommer det filmklipp senare?
blir det silent coat, 40 ark?

längtar redan till uppdate!

Ja det ska förhoppningsvis se helt okej ut så småningom. smile Filmklipp kommer bara jag får tag på en mick som orkar med lite tryck. yes 40 ark till med SilentCoat, varav det mesta ska upp i taket.

speeDs_ skrev:
Blev ju stiligt! Har du testat spela något än?

/A

Jajjamensan, spelades på vägen till och från jobbet plus lite nu när jag kom hem. Provade öppna dörrar och BME Click vilket resulterade i lätt tjutande öron. tongue Ska strax fylla igen en del av lådan för att få en mer normal volym på den.

okej! vad tror du det spelar? kommer du mäta upp det innan tävling?
okej, hur mångar ark har du nu då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Har inte vågat vrida på så värst mycket än, skulle tippa på 132-133dB som mest hittills men det finns en hel del mer att ge! Lådan läcker och är väldigt lågt avstämd för tillfället. Kommer nog inte ha möjlighet att mäta dB innan nån tävling, men om det finns möjlighet så gör jag det. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
7 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Har inte vågat vrida på så värst mycket än, skulle tippa på 132-133dB som mest hittills men det finns en hel del mer att ge! Lådan läcker och är väldigt lågt avstämd för tillfället. Kommer nog inte ha möjlighet att mäta dB innan nån tävling, men om det finns möjlighet så gör jag det. smile

okej, kommer bli väldigt intressant att se vad en alpine bas kan ge! smile hoppas även man får se den på elmia! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Du kommer få se den på Elmia, förutsatt att du kommer dit rätt dag då förståss. wink Får se hur pass högt man kommer kunna spela med den, hoppas iaf komma upp i samma nivåer som med gamla basarna (helst högre såklart) men det viktigaste är att den låter bra, dB kommer i andra hand.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
7 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Du kommer få se den på Elmia, förutsatt att du kommer dit rätt dag då förståss. wink Får se hur pass högt man kommer kunna spela med den, hoppas iaf komma upp i samma nivåer som med gamla basarna (helst högre såklart) men det viktigaste är att den låter bra, dB kommer i andra hand.

jag kommer vara där! wink okej, jag gissar på högre . hur mycket dämpmatta har du i bilen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Och jag hoppas på högre, verkar inte helt omöjligt heller med tanke på hur den spelar redan nu. smile Har ingen riktig koll på hur mycket dämpmatta som sitter i bilen men har för mig att det är 15 ark STP M1 per framdörr och 12 ark SilentCoat i taket, ska dit med 12-24 mattor till i taket iaf, resten hamnar i dörrarna (ett lager på ytterplåten i bakdörrarna) och hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
7 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Och jag hoppas på högre, verkar inte helt omöjligt heller med tanke på hur den spelar redan nu. smile Har ingen riktig koll på hur mycket dämpmatta som sitter i bilen men har för mig att det är 15 ark STP M1 per framdörr och 12 ark SilentCoat i taket, ska dit med 12-24 mattor till i taket iaf, resten hamnar i dörrarna (ett lager på ytterplåten i bakdörrarna) och hatthyllan.

okej, blir nog bra det där! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Ja det tror jag. Stoppade just i ett par vattenfyllda dunkar på ca 4,5L/st i lådan för att testa (vet det är inte optimalt men enkelt) och det blev en klar skillnad! Fortfarande något mer bas med öppen dörr men inte alls samma skillnad som förut, så det går åt rätt håll. smile Tror dock att lådan ligger på ca 45L nu och rekommenderad volym är 38L så ska testa fylla igen lite mer och kanske även korta ner portarna en bit.

EDIT: Drog just iväg en beställning till BlekingeBilradio, det blev ett paket dämpmatta 5,5 meter 6 kanals lågnivåkabel samt en säkring. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

222 Inlägg
8 februari 2011
Nemen fasiken va roligt! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Japp och nu är det ännu roligare! Stoppade i lite träklossar i lådan idag (börjar bli fullt med skit däri nu) så den borde ligga på ca 40L, dock fortfarande med långa portar så avstämningen är låg men nu ökar inte trycker särskilt mycket när man öppnar dörren. smile Så imorrn blir det nog att ta isär lådan och börja bygga igen den riktigt och testa lite andra portlängder, börjar med att köra den avstämd till 35Hz. Fixade lite cellplast idag som ska användas till baslådan framöver, till vad? Det får ni se.. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Liten snabbuppdatering nu innan jag ska sova, hade tänkt slänga upp lite bilder också men garaget håller tydligen på och gör om hela det systemet så det får vänta lite.

Men iaf, fick hem ett paket dämpmatta, 200A ANL säkring och lågnivåkabel idag, tack för snabb leverans BB! smile Har limmat ihop det mesta av baslådan nu å, bara locket kvar, men det tar jag när det är klart. Får se hur vädret blir i helgen, vill helst få klart baslådan men går inte det så dämpar jag klart taket istället. Så nåt finns det alltid att göra! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 februari 2011
Trådstartare
Garaget verkar inte riktigt ha fått ordning på bilduppladdningen än så nu blev det ett tillfälligt nytt album för bilderna så ni får se att det häner nånting här iaf. smile Dock är det inte allt som gör som är så kul att ta kort på, t.ex. test av lådvolym och portlängd. Börjar få till nåt vettigt nu dock, så hoppas få klar lådan under morgondagen eller senast söndag.

Börjar med en bild på paketet jag fick i veckan. Lågnivåkabeln som ligger i nu är glapp och väldigt billig (300kr) så jag investerade i en ny, även den relativt billig (900kr) men förhoppningsvis något bättre, borde iaf vara utan glapp. Tog med en 200A säkring också så i år kommer allt vara korrekt avsäkrat (körde med 250A på 50mm2 kabel förra året) samt ett bulkpack dämpmatta som ska upp i taket nån helg framöver. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-377c4ace4b551bb52e340b3a6756ad6e.jpg

Lekte lite med pappas fräs och rundade kanten på baksidan av baffel för bättre luftflöde, vet inte om det verkligen hjälper så mycket men det känns och ser bättre ut så nåt borde det göra. Får nog ta och använda fräsen mera, väldigt kul och bra maskin. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-292fcf80e291cecbbb2b4ca37f2b177c.jpg

Har även limmat alla delar förutom locket men snart ska även det limmas fast, ska bar experimentera lite mer med lådvolym och portlängd innan den slutliga monteringen görs. Fick en smart liten idé för fastsättning av port då den övre sitter i hatthyllan och den neder en bit ner i lådan, kapade av muffarna från ett par 3" böjjar som blev över och satte fast dom i lådan, så nu är det bara att dra ur röret om man ska testa ett kortare/längre. smile Får se ifall det håller tätt, annars så blir det en limklick sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-8e2581b326bf8d3bc984d1e5c1ed9c4c.jpg

Ska testa lite mer volymer och portlängder i morgon så får vi se vad jag kommer fram till, för tillfället spelar den grymt trevlig djupbas men får problem lite längre upp i registret så tänkte testa med lite kortare portar och se, annars får den vara så som den är nu då det nog ändå blir lite värre framsystem i sommar... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Nu har jag limmat ihop lådan och testat lite saker, har kommit fram till att dubbla 3" portar är på tok för smått (enligt WinISD ligger lufthastigheten på 56m/s när man matar fullt!) så nånting måste göras. Ska ta och testa slutet nu för att se hur det spelar, med lite tur så kan det funka som jag vill ändå, annars så får det bli 4" portar istället.

Sitter och testar lite olika volymer och längder på portar i WinISD, med maximal volym på lådan (56L) och dubbla 4" portar på 102cm (avstämt till basens resonansfrekvens, 28Hz) så ser kurvan rätt skaplig ut. Med nuvarande volym (38L) och dubbla 96cm långa 4" portar (avstämd till 35Hz) ser kurvan ut ungefär som med nuvarande låda men ligger några dB högre, troligtvis tack vare den större portarean och något högre avstämningen?

EDIT: Slänger upp en bild från WinISD på mina beräkningar, den som vill får gärna kommentera.

Grå kurva: 38L, 32Hz (2x3" 53cm långa), nuvarande låda
Grön kurva: 38L, 35Hz (2x4" 96cm långa)
Gul kurva: 22L slutet, Alpines rekommendation
Röd kurva: 38L slutet
Blå kurva: 56L, 28Hz (2x4" 103cm långa), Alpines rekommendation

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0c75388c132cba4f6ccf6d02fe571013.jpg

Ska testa den röda nu, sen den gula.
Senast redigerat av ChriZtoffer (16 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 727 Inlägg
16 februari 2011
Slutet är bra!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

222 Inlägg
16 februari 2011
Nemen va trevligt!

/A

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Slutet är bra!

Pierre

I teorin, ja. Har just testat den i 33L slutet (det minsta jag kan få till utan att börja bygga om lådan) och det var då inget som imponerade på mig, vist spelade den men inte ens i närheten av samma tryck som i portat. Så det får bli en tur till BRL i morgon och införskaffa 4" portar och lite rör/slang/böjjar så man får ihop nåt. smile Kör nog på en avstämning kring 32-35Hz, så som jag tänkt bygga nu så kommer det bli väldigt enkelt att testa olika långa rör/slangar för olika avstämning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Helg igen då och dags för lite mer pyssel. smile Har funderat fram och tillbaks hur jag ska göra med lådan och kom igår fram till att jag ändå ska ge den en till chans som portad, fast med 4" portar. Sagt och gjort, åkte till Borlänge efter jobbet för att shoppa loss hos BRL, tänkte köpa DLS rörsats (den med böjlig slang) samt ett par extra rör, tyvärr så fanns inte lösa rör men dom kunde ta hem... Åkte över till Biltema för att köpa lite andra saker och gick förbi byggavdelningen då jag fick syn på en hel hög med 4" rör & böjar! Köpte med mig ett par 90 graders för att måtta med och insåg att det skulle fungera, så det blev en tur till Borlänge även idag efter jobbet för att köpa fler böjar och ett par portar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-782ea7dd6ae122d07ad3940bad676f92.jpg
(Rörigt värre, höhö)

Men innan jag blir seriös så passade jag på att leka lite med rören, tejpade ihop båda rören samt ett par böjar för att få till en TransmissionLine (kvartsvågspipa) avstämd till 47Hz, i den satte jag en Logitechbas som kommer från nåt datorhögtalarsystem som slaktats nån gång i tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-98b39095caf5d2c281a3f6b8315ab9cc.jpg

Kastade i den i bilen och testade, poppade på förvånansvärt bra! Tror dock att avstämningen vart lite låg, närmare 60Hz hade nog passat bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-759e7e418312ed82b5061a93f7002082.jpg

I morgon ska jag försöka bli lite seriösare och ge mig på den stora baslådan, tänkte ägna dagen åt att testa lite olika lådvolymer och portlängder. Hoppas hitta nåt som jag är skapligt nöjd med och sen jobba vidare med det, bygga klart lådan så den tätar helt mot skuffen (misstänker att jag får en del utsläckning kring midbasområdet då det är små glipor mellan lådan och ryggstöd vilket gör att en del luft kan läcka bakåt).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
Hann tyvärr inte göra så mycket i helgen, orken tog väl slut efter det massiva projektet med rörbasen! lol Men jag har filat lite på rören, måttat och haft mig för att se så det går ihop. Minst sagt tight! Men så ska det vara, mer sport då. wink Fick t.ex. lov att kapa lite på ett par böjar per sida för att få ihop det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-a41290ce41e2df33839606746f2669ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-1a6a0b5da1103f808b979600f5f16278.jpg

Satt och slösurfade lite på blocket i lördags (eller om det var i fredags) och hittade en Alpine PXA-H700 med RUX för helrätt pris, så jag slog till på den. Borde få den på onsdag men hoppas få den i morgon, vore en fin födelsedagspresent till mig själv. smile Så på fredag blir det ny huvudenhet, en Alpine CDA-117Ri, tills vidare. Skulle vilja ha en IVA-D511R men den ligger en bit över budget. Men dumt att köpa en dyr singel-DIN enhet nu, kommer ändå byta bil om ca ett år och då blir det nog en dubbel-DIN enhet istället.

Var på besiktning idag med bilen, chansade och åkte dit med dimljusen inkopplade (har xenon i dom, för er som missat det), dumt av mig. Fick en notering om återbesök då det var en "otillåten ändring av dimljus" så for hem och pluggade ur dimljusen och tillbaks upp igen för efterkontroll. 200kr senare så var bilen godkänd. Nu vet jag iaf till nästa år. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 februari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Hej igen gott folk, 4e inlägget på raken från mig i den här tråden nu. tongue Men jag kunde inte hålla mig, så idag blev det ny huvudenhet, en Alpine CDA-117Ri. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-44aa86a533df38522b313bea068e0fc2.jpg

Efter lite tårtätande och annat så bar det av ut i garaget för att byta ut Kenwooden, efter lite pill och meck så satt Alpinen på plats istället. Har bara kopplat in den provisoriskt, ska bytas lite kablar och på med strumpa på en del. Klart positivt överraskad av ljudet, drog till tidskompet lite snabbt och slog på ett 60Hz högpassfilter (enda läget förutom 80Hz och OFF) å tja, det lät väldigt trevligt! Mer detaljerat ljud och mycket bredare samt djupade scenbild. Ska bli riktigt skoj att koppla in processorn som förhoppningsvis kommer i morgon och få börja pilla på riktigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-8d24a488688f890ec07f74dfadf31b33.jpg

Kommer förhoppningsvis nån bild på H700 boxen imorrn, med lite tur så hinner jag få in den och alla kablar i bilen också. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

195 Inlägg
22 februari 2011
Fan va fint:) Och grattis på födelsedagen om de är idag du fyller år:D

Sök