2106
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
723 033 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
3 187 Inlägg
22 februari 2011
stor ljudskillnad på din kenwood och den nya alpine stereon?

även ett STORT grattis på födelsedagen! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
ThomasRamsten skrev:
Fan va fint:) Och grattis på födelsedagen om de är idag du fyller år:D

Tackar smile Ja än så länge så är det "idag" som jag fyller år. wink

big-jepp skrev:

Ja helt klart, mycket klarare och mer distinkt ljud med mer detaljer från Alpinen, iaf som jag upplever det hittills. Ska pilla lite mer med den och boxen så får vi se om man kanske kan njuta även av hårdrock sen. smile Har haft en tendens att låta rätt så tråkigt i min bil hittills. Tackar! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
22 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
ThomasRamsten skrev:

big-jepp skrev:

Ja helt klart, mycket klarare och mer distinkt ljud med mer detaljer från Alpinen, iaf som jag upplever det hittills. Ska pilla lite mer med den och boxen så får vi se om man kanske kan njuta även av hårdrock sen. smile Har haft en tendens att låta rätt så tråkigt i min bil hittills. Tackar! smile

EN TENDENS ATT LÅTA TRÅKIGT  yikes roll  det heter att hemma-döv  big_smile lol tongue  och att du har fått högre krav smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Jaja, pet-nisse. tongue wink Oavsett vad du kallar det så har hårdrock aldrig varit riktigt kul att lyssna på i min bil, men nu ska det (förhoppningsvis) bli ändring på det. wink Testade en Metallicaskiva (Metallica & Symphony, riktigt grym!) för en stund sen och med lite rearfill så blir det nästan konsertkänsla. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
23 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
ThomasRamsten skrev:

big-jepp skrev:

okej! vilken kenwood var det du körde innan? blir det att sälja den nu eller? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Det var en 7644, föregångare till 6047. Japp den ska iväg, har en kompis som ska testa den först bara. smile Har kommit på en sak som var mycket bättre på den än på Alpinen dock, hanteringen av filer på USB-minne. Alpinen är både seg och ologisk, men man vänjer sig väl.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 727 Inlägg
23 februari 2011
ChriZtoffer skrev:
Hej igen gott folk, 4e inlägget på raken från mig i den här tråden nu. tongue Men jag kunde inte hålla mig, så idag blev det ny huvudenhet, en Alpine CDA-117Ri. smile

Grattis....till ny HU! Visst är det bra att kunna handla egna presenter? smile
Någon direkt ljudskillnad mot 9887 enligt DIG?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Tackar! smile Ja det är en klar fördel att kunna handla presenterna själv, man får då garanterat det man vill ha. wink

Jag tycker nog att 9887an lät bättre, om jag inte mins fel. Var mer detaljer från den. Men den här låter inte direkt dåligt heller, roligare än Kenwooden iaf. Konstigt vore väl annars när Alpinen kostar det dubbla. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
Så kom då äntligen processorn. smile Efter jobbet blev det full fart mot bussgods för att hämta ut paketet. Därefter hem och packa upp, både boxen och RUXen såg fina ut. Gick vidare och såg att det bara var med en kabel, skumt... Rotade runt överallt utan att hitta mer, så öppnade instruktionsboken och kollade, å jodå, det ska vara med ett par kablar till samt en mic! sad Men men displaykabeln var iaf med så boxen går att använda, om nu strömkontakten hade följt med! Som tur är så var det en vanlig PCI-E kontakt vilka jag har ett gäng liggande av, letade reda på ett kopplingsschema och fixade ihop en kontakt.

Har kontaktat säljaren ang. dom saknade kablarna, hoppas få svar omgående. Kommer dock inte hjälpa så mycket nu då jag tänkte fixa in boxen innan helgen, får väl dämpa taket eller bygga baslåda eller nåt istället. Ai-Net kabeln måste jag då ha innan jag monterar boxen, vill ju kunna styra volymen via huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
Som vanligt så blev det inte så mycket gjort i helgen, men nu får jag skylla på födelsedagsfirande samt vanlig slöhet. wink Hann iaf koppla in processorn och köra den riktigt, har kommit fram till att jag MÅSTE ha nya lågnivåkablar till stegen, glapp på alla möjliga ställen i dom jag har. Håller fortfarande på och försöker få tag på en Ai-Net kabel på något vis. Boxen fungerar iaf bra och nu går det verkligen att ställa in exakt så som jag vill, bara lite krångligare nu när man har så mycket att pilla på. tongue RUXen (kontrollpanelen för signalprocessorn) kommer inte permanentmonteras nånstans, istället tänkte jag dra fram kabeln till den så att man kan koppla in och justera vid behov. Har iaf hittat ett ställe att lägga den på när man justerar.

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2225632.jpg

Har även pysslat lite smått med baslådan och till slut fått dit iaf ena 4" porten i hatthyllan, nu ska jag bara fixa den andra och sen göra hål i lådan för dom. Funderar på att kapa ner lådan till ca 38L på en gång, blir mycket enklare att få dit portarna rätt då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ee92a012b9f3189782f5c32933cb691c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-46d7ac81de2d29c98efde2bf2e294e96.jpg

Vänligen ignorera den mycket tillfälliga monteringen av processorn, den ska absolut inte sitta så sen. wink Den ska sitta dold ovanför baslådan men just nu så finns där inget att skruva fast den i. Det kommer så fort själva baslådan är klar vilket jag hoppas blir ganska så snart, kommer iaf vara fint väder den här veckan så man kan vara ute och såga å pyssla.

Tänkte även ge mig på bakdörrarna nån dag i veckan och fixa i lite dämpmatta i dom, tänkte köra ett lager på ytterplåten för att hindra en del tryck från att smita ut den vägen. Även hatthyllan kommer nog få sig ett lager så småningom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

744 Inlägg
1 mars 2011
Är riktigt imponerad av din energi och ditt engagemang!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Tackar, fast det är ju uppdelat på rätt lång tid. Ditt projekt gick nog liiiite fortare. ;-)

Satt förresten och pillade lite med boxen igår, nu börjar scenbilden bli riktigt bra! smile Höger och vänster är verkligen höger och vänster, samtidigt.som mitten är skapligt korrekt. Höjden är väl lite sådär men kan inte begära annat med den här monteringen. Nu skulle man bar kört en RTA mätning å fixat lite toppar & dalar i frekvenssvaret. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Liten uppdatering på vad som händer. I mitten av förra veckan fick jag ett paket från BlekingeBilradio innehållande grejer som jag köpt på deras tokrea. Innehållet är: en DVD spelare med skärm, 6st lågnivåkablar samt en Y-splitt, allt för 400kr! smile Får se om DVD spelaren kommer till användning, kanske blir till att ta med sig ut på sjön i sommar eller nåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-05ddc40468d901e03d1732f9dfcd32e8.jpg

Finfina lågnivåkablar för 20kr/st! Hoppas att dom räcker mellan processor och steg, ska testa båda varianterna och se ifall det finns någon ljudmässig skillnad. Om dom inte räcker till så köper jag lösa kablar och använder kontakterna, då kan jag få exakt den längd som jag vill ha på lågnivåkablarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-7ffcb3db08b90a1a08085c7931acdcc8.jpg

Fick min tävlingslicens för 2011 från Pierre idag, riktigt gedigen! Får nästan ta och göra en hållare för den i bilen på nåt bra ställe. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d526a2c4d9857dc8433e45fa5d1a47e6.jpg

Utöver det så har jag lagt en del tid på att pilla med processorn, lite tråkigt än då det brusar och knäpper å har sig, men tänker inte göra nåt åt det innan jag får hem AI-Net kabeln. Då blir det montering av den samt kabeln för RUXen och byte av lågnivån till stegen. Troligtvis så kommer väl den kabeln nästa vecka någon gång, så i helgen tänkte jag ge mig på baslådan igen. Ska kapa ner bredden på den för att få till 38L samt fixa dit nya portarna och testköra lite. Håller även på och hjälper en kompis fixa lite bättre ljud i bilen, byggde baslåda till den i somras men nu är det dags att uppgradera framsystemet (som dög alldeles utmärkt för ett år sedan, konstigt vad som kan hända). wink Var dit en sväng igår och hjälpte han montera en Alpine PXE-H650, hittade ett perfekt ställe för den efter en liten stunds letande. (bild kommer i morgon).

Kommer vänta lite med att dämpa vänster bakdörr, får se om jag kanske får hem lite CSAB matta att stoppa i där, så kan man jämföra med SilentCoat och STP M1. Taket dämpar jag nån helg framöver när jag fått klart lite annat, är ingen brådska med det så det är nerprioriterat. Vill få klart baslådan och processorn med allt kablage först.

MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 mars 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 mars 2011
Trådstartare
Hej gott folk! Ännu en helg avklarad, men inte så mycket gjort på "att-göra-listan". Hade planer för att bygga om baslådan och dämpa klart sista bakdörren, hann inget av det. Istället så fick jag hjälpa en kompis installera en Alpine PXE-H650, vilket var lättare sagt än gjort! Var inte alltför pigg heller så det påverkade nog också helgens arbete. Men nu är det ny vecka, så då tar vi nya tag. smile Började med att ge mig på dörren idag, har fått dit ett lager av CSAB dämpmattan, ska trycka fast den ordentligt få dit ett till lager i morgon är tanken. Sen så ska en skivbit införskaffas till baslådan så den kan byggas om, ska smalna av den så att volymen hamnar på ca 38L istället för dagens 31L (dock med bitar istoppade så volymen är ca 38L) och så ska portarna dit.

Juste, fick förresten ett litet paket i fredags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-7d60e505d1a19dd415a3d02647c89b93.jpg

Innehållet var, ett par Amega Q-Comp40 middar. smile Tänkte montera dom i hatthyllan så man får lite rearfill, skulle bara haft tag på nåt litet 2-kanals steg till dom så man kan köra via processorn. I framtiden kommer dom nog att köras på Alpine PDX-F4 steget, men det blir först när dörrarna byggts om och ett nytt steg till dom har införskaffats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ddafc68f33475ce7d6016321044cc4c1.jpg

Nu sitter jag och väntar på en Alpine Ai-Net kabel samt ett litet handhållet oscilloskop, blir kanon att ha när man ska kontrollera maxvolym på enheten och ställa in gainen på stegen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
Liten uppdatering igen då gott folk. Har inte alls fått så mycket gjort som jag hade tänkt dom senaste två veckorna (typ) p.g.a en mobiltelefonförsäljning som inte gick som den skulle. Bråkade med köparen dagligen och blev hotad med polisanmälan, helt utan anledning. Men nu är det löst och projektet fortsätter. smile Har fått i 6 ark CSAB dämpmatta i ena bakdörren nu, inte den roligaste mattan att jobba med men verkar dämpa bra. Ska försöka få till en filmsnutt där jag jämför mattan mot STP M1 och SilentCoat, liknande den film som jag gjorde för ett par veckor sedan.

[video]http://www.garaget.org/video/101127[/video]

Men under tiden nu så har jag gett mig på baslådan, ska försöka få dit 4" portarna så man slipper blåsljudet. För att göra det och samtidigt ha rätt volym på lådan så valde jag att kapa ner den, lättare sagt än gjort, om de inte hade varit för att man har tillgång till en Fine Multimaster! Så otroligt smidigt att göra såna här jobb med den, en del hade jag kunnat kapa med sticksåg visserligen men Finen är roligare att jobba med. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-b7fd8718f54fc877add6acf3183bae81.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-9114e6722c93cc2ec4aa82061fa2449d.jpg

I morgon (efter att ha stått på mässa med pappa i 6 timmar, urk...) så blir det fortsättning på lådan. Kanterna ska slipas och nya sidostycken sågas till, hål för portarna ska göras i sidostyckena samt i hatthyllan. Hoppas få ihop lådan i morgon så man kan testa den under veckan, låter det som jag vill så är det "bara" att ge sig på det estetiska runt lådan. Låter det inte som jag vill så fyller jag igen lådan lite till och gör mig av med portarna.

MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (20 mars 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Dags för lite helgpyssel igen då. smile Har hållt på lite till och från under veckan när det funnits tid, så nu sitter lådan ihop och ligger på 42L, med basen i blir det ca 37-38L. Kör den som sluten för tillfället då jag inte har alla rörböjar som behövs, men det fungerat faktist helt ok. Saknar dock det riktiga trycket i djupbasen. I väntan på att få klart portarna så har jag börjat på det estetiska, oavsett om lådan ska köras som portad eller sluten så kommer det man ser att vara likadant. Ska såga ut bitarna i morgon och försöka få dit dom på nåt bra vis, får se om jag kanske löser det med gångjärn eller nåt annat simpelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ca5f1052fc4e56b4fd2672e2d917e435.jpg

Många rörbitar blir det för att få ihop allt. Tror jag har testat det mesta och fått till en lösning nu som ska fungera, både utrymmes och längdmässigt. Siktar på ungefär 1 meter lång port (ger 35Hz avstämning) men längre skadar inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0f0c8ddc5199d1ff39d82af35ddfaa37.jpg

Hoppas få ihop en till uppdatering i helgen, ska som sagt fixa täckbitarna åt sidorna till att börja med. Kanske hinner ge mig på täckbitarna bak samt hatthyllan också. smile Tänkte även försöka få dit lite konstläder på innerhandtaget till dörrarna då dom är rätt skabbiga nu. Och så ska dämpningen i vänster bakdörr göras klart och lite lågnivåkablar bytas...

Till sist så har jag ett roligt och ett tråkigt besked. Vi börjar med det tråkiga, jag kommer inte att tävla på Elmia. Söndag-måndag som är dagarna för SQ känns inte intressanta om man ska kolla på mässan så det får vara, åker dit som vanlig besökare istället så får vi se nästa år. Den roliga nyheten är att det blir tävling i Maj istället, både den 14 hos Seastreams på motormässan(SQ och BassRace) samt hos BRL i Borlänge (dB) den 28e. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 mars 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
26 mars 2011
men va fan skaru ha sååå myche avlopps-rör till  yikes  gå saaben så jävla dåligt att du ska konvertera om den till gengas roll   de går sakta skiiiiiiiiiiit i röre vi håller på å bli från åkt  big_smile lol lol tongue  men du vet att kartongen kommer flexxa när du spelar  va  tongue lol

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
Måste ju kunna leda ut dom illaluktande gaserna som du avger när du sitter i bilen. wink Eller så är det få ut bränd-talspole-doften när man spelat hårt. tongue Men du vet det där är superkartong, den flexar inte. wink Eller så kanske det är mallar som ska föras över till MDF, vet inte än...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 558 Inlägg
26 mars 2011
ChriZtoffer skrev:
Måste ju kunna leda ut dom illaluktande gaserna som du avger när du sitter i bilen. wink Eller så är det få ut bränd-talspole-doften när man spelat hårt. tongue Men du vet det där är superkartong, den flexar inte. wink Eller så kanske det är mallar som ska föras över till MDF, vet inte än...

lol lol lol big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Kom just på en sak, även om den här tråden bara verkar handla om ljud så är det faktist inte så. Beställde i förra veckan ett par 30mm sänkfjädrar (tänkte nöja mig med att sänka fram, bak är den redan låg av någon anledning) samt en liten Aerovinge. Får se om jag ger mig på att lacka den själv eller om jag överlåter det till en kompis. Sommarhjulen åker då på till nästa helg iaf bara vädret håller i sig och mina torx hjulbultar kommer hem. smile

Började ge mig på insidan idag igen, provade att limma på lite konstskinn på ett innerhandtag och det såg snyggt ut men satt inte så bra, får testa med nåt annat lim. Sen så ska jag ta och göra nåt åt dekorlisterna på dörrsidorna samt kåpan runt växelspaken. Måste få klart det nån gång så det slipper se å skabbigt ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök