3055
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
727 600 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#661
Ja man lär väl göra en sån, såg även i WIS att det ska vara olika hjulvinklar beroende på fälgstorlek så man får väl satsa på vinklarna för 18". Skulle haft tag på nån som kan göra det till bra pris bara, får ta det senare i sommar när alla fått på sommarhjulen. Den kändes då inte annorlunda att köra nu jämfört med innan sänkningen, så helt åt helvete är det nog inte. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

155 Inlägg
14 april 2011
#662
Kolla med Vianor de brukar ha helt ok priser.
Tror de ska finnas i Borlänge.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#663
Skickade mejl till dom i fredags för att få prisförslag, får se vad dom säger. Nånting måste iaf göras för bilen durrar vid gaspådrag, kan dock bero på nåt annat men det kom i samband med sänkningen.

Dags för en liten uppdatering nu efter helgen. Hade som mål att få klart i skuffen innan träffen i Sandviken i lördags, det fallerade totalt. Brist på tid & motivation samt att det blev lite annat som prioriterades högre gjorde att jag helt enkelt inte hann med. Det enda som hans med, och det med nöd å näppe, var att få klart dom nya plattorna för basportarna och högtalarna i hatthyllan, fick dit tyget på dom klockan 19.00, femton minuter senare var det samling för avfärd mot Sandviken. tongue Tur man har snälla kompisar som hjälper till och städer upp i bilen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-34fa50fb24999e3377cbdbf884be8087.jpg

I går (söndag) blev det inte heller alltför mycket gjort åt ljudet, passade istället på att göra en riktig vårstädning av bilen med en riktig tvätt samt damsugning och byte av golvmattor till tyg. Hittade en massa tråkiga grejer som måste fixas både på fälgarna och i lacken, får ta nån dag framöver och lägga i stenskott och lacka om en del saker. Bilen är då fräsch och redo för sommaren nu, om tid och lust finns så kommer jag börja köra lackrengöring och polering i veckan. Men den mesta tiden kommer läggas på att få klart där bak, vill få ihop det nu så man känner att man är klar med nånting iaf. Blev förresten ett nytt startbatteri idag då det gamla sagt upp sig helt nu, fick slå om skiljereläet igår när vi skulle till Sandviken då startbatteriet låg på 8V...

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-e1ef16a2a959cee4bbb69f0e16344f7a.jpg

Fick en del positiv feedback från folk i Sandviken, det spelar visserligen inte så högt men rent och snyggt. Lite mer sub hade inte skadat men det kommer bara det blir tätt mot skuffen och basen blir inspelad. smile Kollade förresten idag hur bilen skulle se ut med Aerosänknig bak (skickade in pappa i baksätet, det fick ner bilen ca 10mm) och det såg riktigt bra ut! Snudd på att den blir låg bak dock, men tror det får bli så ändå. smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2297341.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2297338.jpg
Senast redigerat av ChriZtoffer (18 april 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#664
Liten uppdatering idag igen då. Har modifierat min gamla hatthylla för att passa mot nya lådan med allt som ska dit. Det jag fått klart är låsningen av dom främre sidostyckena (dessa trycks fast i överkant mellan hatthyllan och en plåtkant i bilens hatthylla) samt instyrningen av baslådan så att denna står still i sidledd. Kvar att göra i morgon är monteringen av signalrpocessorn, vill få dit sen på nåt bra men ändå lättåtkomligt ställe, har en del ideér varav någon borde fungerar, hoppas jag.

Förra året:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/716461_8lqxjo.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/716466_7yvlea.jpg

Modifierad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-7a2f626f46ca9966fd053dbbe19f8fba.jpg

Bara jag fått dit signalprocessorn så fortsätter jag med täckbiten mellan hatthyllan och baslåda samt dom åt sidorna, sen så åker det på tyg. smile Sen ska det göras klart framåt, lite mer jobb där så får se om jag hinner innan Elmia, annars så blir det påskfix.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#665
Lite småpyssel gjort igen då. Har egentligen ingen motivation eller ork att hålla på alls, men tvingade mig själv att få klart lite iaf så det slipper se allt för djävligt ut. Får se om motivationen kanske kommer tillbaks efter Elmia, hoppas då det så man får klart bilen innan det är dags för tävling. smile

Låg i skuffen och klurade en bra stund innan jag bestämde mig för hur processorn skulle monteras, ville att man ska kunna komma åt alla anslutningar rätt så enkelt samtidigt som processorn inte syns och inte är i vägen för nånting. Till slut så bestämde jag mig för hatthyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ef625ea4a6055f017254d313d08f958e.jpg

Gjorde en liten låda under processorn (vill som sagt inte ha den synlig), ca 5mm mellan låda och processor för kylning. Kommer att slipa ner kanterna på lådan samt lägga fogskum runtom för att kunna få till lite rundare och mer passande former. Den kommer alltså bara bli som en liten bula under hatthyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-e4b67fcd1e6252bbc75698c348a7dc93.jpg

Fick lov att modifera Ai-Net kabeln lite för att kunna få dit den, dumt att ena kontakten ska vara vinklad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-3878d07cae0d4811c8abe5cbf5840038.jpg

Var förbi BRL och shoppade på mig högtalarmatta till lådan och hatthyllan (hoppas få dit den på en del i helgen) samt DLS Pro lågnivåkabel som ska sitta mellan processor och slutsteg. Kör i dagsläget med halvkassa MDS kablar som är för långa, nu blir det anpassade kablar med riktiga kontakter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c646919cad57182e839c103ab9ad231a.jpg

Får se hur mycket man får gjort i morgon och på fredag, hoppas på att få till resterande täckbitar runt lådan bak samt få färdigt dom på sidorna fram. Sen ska fronten på lådan fixas till med en bit cellplast och lite former byggas med fogskum och plast. Med lite flyt så kan allt kläs på söndag eller måndag, på lördag blir det Elmia så då händer inget i det här garaget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 april 2011
#666
När du löder lågnivå, visa gärna hur du gör då! Skulle va kul att lära sig smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#667
Ska försöka koma ihåg att ta lite bilder. smile Nu är väl jag knappast nåt proffs när det gäller lödning av lågnivå, har bara lagat nån kabel förut. Får se om jag kanske börjar löda lite ikväll om tid och lust finns.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 april 2011
#668
Men en liten ungefärlig how-to ger en iaf lite hjälp på traven smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#669
Nu så, är det dags för en liten historia från Elmia. smile Jag och tre kompisar åkte ner i lördags morse, skulle bara ha varit en till men två till ändrade sig i sista stund och hängde på. Framåt 11 tiden kom vi ner till Jönköping, fixade parkering och gled in snabbt och smidiggt tack vare att jag hade fixat tag på 4st förköpsbiljetter. Gled igen om C & D hallarna lite snabbt och kollade, mycke fina bilar men jänkare ses bäst glidandes på gatan en varm sommarkväll så vi gick vidare mot B-hallen. Där fastnade vi betydligt längre och kollade över det mesta, snackade med lite trimfirmor om vad dom hade för erbjudanden och den ena var bättre än den andra. Blir nog en tur till NordicUhr i veckan för att fixa i deras steg1, bra pris och trevligt bemötande samt en fördel att dom ligger 15 minuter bort. smile

När vi väl hade gått runt i B-hallen i en timme ellet två orka kolla på klockan...) så gick vi mot den enligt oss roligaste hallen, A-hallen. Fanns mycket kul att kolla på där! Gick förbi Bilstereoförbundets monter och såg att det satt en lapp om provlyssning där på en viss vinröd BMW, gick fram och pratade med killarna som stod där och det var inga problem, hoppade in och lyssnade för första gången på riktigt i en SQ bil. En klart trevlig upplevelse! Ljudbilden tyckte jag dock inte var alltför långt ifrån min, måste alltså ha lyckates med nåt smile Dock så lät allt allmänt mycket bättre och trevligare, lär ta och jobba lite med peakar och dippar i frekvensgången i min bil. Men tack för provlyssningen!

Efter en bra stund i A-hallen så begav vi oss tillbaks till B-hallen igen och kollade en sväng till, fick då syn på en viss Mini Cooper (DLS Revolution för er som undrar) i BRLs monter som jag vist hade missat totalt sist, konstigt. Kul att få se den live! Gick vidare och kom sen förbi BRLs monter igen och såg då att nån satt i DLS Revolution!? Gick fram och frågade en av dom stom stod brevid om man fick lyssna (trodde dock att han bara skulle skratta åt mig eller inte bry sig) men jo vist fick man det! Hoppade in i bilen och brevid mig satt Olli, en av byggherrarna. Mycket trevlig kille som presenterade bilen och alla dess funktioner, mycket imponerande måste jag säga!

Men ljudupplevelsen sen då, den går nog inte att beskriva. Hel jä-la sjukt! Hade inte en av dom ansvariga kommit och öppnat dörren så hade jag nog setat kvar där än. Allt bara satt på plats, helt klockrent! Ljudbilden var precis så som man vill ha den och alla röster och instrument lät precis så som dom ska. Om jag inte vetat att det var en bil jag satt i så hade jag lätt trott att jag satt framför ett riktigt dyrt och fint hemmasystem. Jag får väl trösta mig med att den bilen inte är något man använder sig av till vardags, även fast det tydligen går alldeles utmärkt att köra den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0ae0e5063847cc8502f4ecaa81c5b69e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-3a55bb8ab523f91ae12181c135f74d79.jpg

Vidare till det mindre roliga då, den låga nivån på flertalet bilar som stod utställda. Jag kan godta att en gatbil eller banbil inte är helt hundra, dom används och då vill man inte lägga en massa jobb på nåt som ändå slits omgående. Men när rena utsällningsbilar har lägre nivå än min egen bil, då är det illa! Det var glipor som varierade från 0 till centimetrar, lacker som var alldeles knottriga och en massa annat trök. Roligast av allt var nog dock när jag och en kompis stod i MDS monter och kollade på "bilarna" (nej inte bilarna just då, det var dom två gulklädda som lockade mest) och jag för en stund vände mig om och fick syn på 9-5an i Realcars monter. Såg då att den ena cornersplittern satt lite konstigt, efter några sekunder hade den ramlat lös och låg på golvet! Gick fram och fick se att den var fastsatt med dubbelhäftande...

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0d4dbdefa433e876dfb1d6d45a0a8daf.jpg

Fler bilder från mässan finns här. Men åter till mitt bygge nu då. Jag hade en förhoppning om att återfå lite bygglädje och få lite nya ideér efter Elmia, och det har jag fått. Jag hade dock ingen ork igår (söndag) för att göra så mycket mer med bilen än att tvätta men idag ska jag sätta fart och få lite mer gjort, börjar med att få klart runt baslådan i skuffen så man kan klä där och får färdigt nåt. Sen så blir det nog till å bygga om slutstegsracket, ska göra plats för ett PDX-F6 som ska få driva midbasarna medans nuvarande F4 får driva koaxialerna på brädan fram samt ett par i hatthyllan. Tänker ge midbasarna en chans till med mer effekt innan jag bygger om dörrarna, så tanken är att dom får sitta i över tävlingen vid Seastreams i Maj, är jag inte nöjd då så blir det ombyggnad.

Har förresten fått tag på en som kan lacka vingen åt mig nu, hoppas att han hinner ta tag i det nu i veckan så man får på den på bilen. Ska även ta och beställa ett par nya bakfjädrar, dom som sitter på sportchassit och sänker 10mm, den ser lite hög ut nu så dom borde göra susen. Men nu får det räcka med text, dags att gå ut och göra nåt åt bilen i det fina vädret. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

345 Inlägg
25 april 2011
#670
nice story smile men är inte coopern från finland ? smile eller den har iallafall varit med i 2010 GTI magazine wink

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#671
Tackar. smile Jodå stämmer bra det, den kommer från Finland, så vi fick kompensera båda två och köra Engelska för att förstå varandra. Men den låter lika bra för de. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#672
Kom på att jag hade en uppdatering som skulle ha varit upp också, glömde den totalt tidigare när jag skrev om Elmia men tur de för jag fick lite ännu mer gjort idag. smile Bytte iaf skyltbelysningslamporna innan Elmia, dom gamla lös konstigt och såg sönderklämda ut så nu gav jag upp den modellen och körde på riktiga med hus i aluminium.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-af23be28fe36c6ec6e48c3194d2df099.jpg

På plats och igång. Svårt att se på bild dock, men dom lyser mer jämnt vitt än dom gamla, ser bättre ut och håller förhoppningsvis längre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-60f89d401eb1ff8ed6c3c39e30794b0d.jpg

Fixade med vingen idag, gjorde skruvhålen i bakluckan vilket var minst sagt nervöst! Fick fila en stund men till slut så stämde dom och vingen satt på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ff84c59eb9ca94b175cc5d1747af39e0.jpg

Rätt okej passform på den, skulle ha varit ner lite mer utåt sidorna (ser värre ut på bild än vad det är, skuggorna luras) men det får nog duga så här, hoppas på att det rättar till sig när man limmar fast den och lägger på lite tryck. Men först ska det på lite färg, har en kompis som förhoppningsvis kan fixa det redan i veckan. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-dd09bd5906c8b92ee0ed6fdd45c3c8a2.jpg

Veckans projekt blir att få klart baslådan så man kan börja med slutstegsracket, ska byggas om för att få plats med ett till steg. Sen så finns det lita lackskador som ska fixas samt att hela bilen ska vaxas och fälgarna ska få sig en översyn. Samt så ska jag fixa ihop en dokumentation innan det är dags för tävling om tre veckor, hoppas att jag hinner. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 april 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

345 Inlägg
25 april 2011
#673
ChriZtoffer skrev:
Tackar. smile Jodå stämmer bra det, den kommer från Finland, så vi fick kompensera båda två och köra Engelska för att förstå varandra. Men den låter lika bra för de. wink

ganska coolt att de från andra länder på såndänt oxå smile mera sånt så bliire nice !

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

4 663 Inlägg
26 april 2011
#674
snygg vinge big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#675
Ja det är nog den smidigaste & snyggaste vingen till 9-3SS, synd bara att så många har den men det står jag ut med. smile Är sugen på att komplettera med en till ovanför men det får isåfall bli senare, nu vill jag få färg på den här och få dit den på bilen. Men det blir nog tyvärr ingen uppdatering från mig nu på nån dag, åkte hem från jobbet idag med 39 graders feber. sad

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

215 Inlägg
4 maj 2011
#676
ChriZtoffer skrev:
Dags för en liten update. Första dagen på julledigheten igår så jag tog en liten sovmorgon, hade lite planer för vad jag skulle göra i bilen under dagen. Tänkte damsuga och torka rent invändigt, börja fixa med monteringen av diskanterna (ska lyssna ut vinklarna lite bättre så jag vet ungefär hur dom ska monteras) & testa lite mer med middarna och komma på nån vettig lösning för dom.

Men lagom tills man hade ätit frukost, gått igenom några internetforum och läst lite nyheter så såg man den tråkigaste rubriken av alla, då försvann all lust med att göra nånting alls, ush... Väldigt deprimerande att det skulle sluta så men det var väl samtidigt lite väntat. Hoppas och tror dock fortfarande att det ska lösa sig på något vis, man är väl optimist helt enkelt (hoppet är ju det sista som överger en människa).

Bestämde mig dock framåt kvällen för att ta och göra nåt konstruktivt istället för att sitta och läsa på massa nyhetssajter & forum, så jag började riva dörrarna för att testa lite olika saker med middarna. Har kommit fram till att lådor blir svårt att få till, nog för att det finns utrymme men med 15L testlådor finns ingen bas att tala om. Mycket mer tryck när dom sitter i dörrarna, men då låter det istället illa pga att dörrarna är otäta och inte direkt stumma. Suck.

Vet inte vad jag ska ta mig till med dom, sitter 2 paket M1 dämpmatta i vardera dörr (inklusive det som sitter på dörrsidorna) men ändå så skramlar det och lever fan. Trodde att lådor skulle vara en bra lösning men nejdå, kanske ger det en chans ändå men det känns svårt att få till mer än 15L. Om jag ska få dörrarna stumma & tysta så vet jag inte vart jag ska börja, vore trevligt att få lite hjälp från nån som har lite erfarenhet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/821751_o5bos9.jpg
Så ser dörrarna ut nu, plockade bort ett av täcklocken pga att dörrarna annars blev för täta vilket resulterade i att fönsterlisten vibrerade.


MVH// Christoffer

(Blev vist lite mycket text, som vanligt, men skönt att skriva av sig lite, creds till dig som orkar läsa allt)

Hur kommer du åt att dämpa plåten som är "längst bort" eller vad man säger.
På bilden ser man att du dämpan den närmaste sidan och sen ser det ut som att det är dämpat bakom och hur gör du för att kommer in dit?
Jag plockade isär mig dörr idag för att se hur det ser ut och förbereda sig inför helgen då jag får lite SiletCoat smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#677
Enkelt, efter att du fått lös dörrsidan så tar du bara bort fuktspärren (det där tunna skumgummiaktiga skiktet) och vips så kommer du åt ytterplåten. smile Börja med att täcka den med ett lager och se till att verkligen trycka fast dämpmattan! Knölarna på mattan ska plattas ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

215 Inlägg
4 maj 2011
#678
ChriZtoffer skrev:
Enkelt, efter att du fått lös dörrsidan så tar du bara bort fuktspärren (det där tunna skumgummiaktiga skiktet) och vips så kommer du åt ytterplåten. smile Börja med att täcka den med ett lager och se till att verkligen trycka fast dämpmattan! Knölarna på mattan ska plattas ut.

Okej, trodde det var svårare än så, men om jag inte förstått helt fel så ska väll det skumgummiaktiga bort och så ska man sätta dit tex silent coat istället?  smile
Alltså så det sitter på både ytterplåten och Innerplåten?

Som bilden visar på dörren
http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1877
Senast redigerat av jemtegrannen (4 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#679
Ja jag har tagit bort fuktspärren och tätat alla hål i dörren och satt dämpmatta på allt som finns där. Sen hur mycket skillnad det gör kan jag inte säga, men det kändes bra iaf. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Mr
47 Inlägg
6 maj 2011
#680
Måste bara skriva att jag hittade tråden igår och har läst igenom hela nu big_smile jäkla rolig resa med ditt ljudsystem, väl skrivet och massa bilder, perfekt smile
Men slöa inte ner nu för jag måste ha mer att läsa, har så tråkigt på jobbet wink

Kör Saab 9-3 SC


Sök