ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in och utvändigt samt en liten ökning av prestandan.
  • 185 Följare
  • 701 574 Visningar
  • Projektet avslutat 9 september 2014
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Haha du kan vara lugn, så snabb är jag inte på att bygga! wink Eller ja, snarare, så snabb är inte chefen på att betala ut lön. Så som du har räknat med att den nya ska kunna spela upp till 65-70Hz så lär det då inte vara några som helst problem, för mitt nuvarande framsystem spelar djupare än så. Men den nuvarande är nog lite större invändigt än vad jag tror, så den är väldigt lågt avstämd.

Förresten, hur mycket gör det på avstämningen ifall insidan på lådan är ren eller täckt med taggmatta?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Med den knapphändiga info jag fick fram kring basen (HK:s alla sidor ligger nere för underhåll för tillfället) och de uppgifter här så ser det ut såhär för tillfället:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/86537/629720_q5ho5y.jpg

Ser inge bra ut big_smile

Kolla in den övre avstämningen....jisses :S
Nedre ser helt ok ut wink (Lådan Dröni räknade ut)

Senast redigerat av Lonefox (19 april 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Hmm det där ser lite konstigt ut, för jag har testat frekvenssvep och grejer och kommit fram till att över 45Hz så tappar lådan tryck. Kring 30-40Hz (peak vid 35) så trycker den dock på väldigt mycket!

Senast redigerat av ChriZtoffer (19 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Har du alla T/S hemma på papper kanske?
Skulle vara kul att räkna ut riktigt o inte bara höftat som nu smile

Alla T/S plus rätt volymer o portar så..... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Jo men visst har jag det! smile VAS: 20L, FS: 29Hz, QTS: 0.55. Volymen på lådans yttre kammare kommer imorrn, orkar inte riva ur lådan nu. tongue

Edit: Om du vill ha alla parametrar så kan jag skicka PDF dokument med dom till dig.

Senast redigerat av ChriZtoffer (19 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jo men visst har jag det! smile VAS: 20L, FS: 29Hz, QTS: 0.55. Volymen på lådans yttre kammare kommer imorrn, orkar inte riva ur lådan nu. tongue

Edit: Om du vill ha alla parametrar så kan jag skicka PDF dokument med dom till dig.

Jatack....för det är bara de grundläggande som jag räknade på smile
Du får ett pm med adress......så kan du skicka mail med pdf:en ihop med uppgifterna sedan smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

Det är väldigt knepigt att försöka räkna ut hur ljudet påverkas av diverse "extrautrymmen och extraportar" som uppstår framför baselementet, vid vissa förhållanden så påverkas inte frekvensgången speciellt mycket men vid andra förhållanden så kan det uppstå mystiska fenomen. smile

En sak som man får tänka på när det gäller frekvenskurvan som Lonefox visar, är att den utgår ifrån ett döddämpat rum som inte ger någon ljudförstärkning. Bilkupen ger en ordentlig förstärkning i basområdet och då blir frekvensåtergivningen ganska annorlunda, men även här är det svårt att kunna få en realistisk bild över hur det blir i verkligheten.

Ska tillägga att jag har likadant program som Lonefox använder i sin beräkning, så jag kritiserar inte någonting (ger bara några förklaringar). smile

Lonefox: Om du har skaffat ditt program efter 28 mars 2006 och har en uppdaterad högtalardatabas så borde den där basen finnas i databasen, åtminstone finns den i min version av BassBox. smile

Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är väldigt knepigt att försöka räkna ut hur ljudet påverkas av diverse "extrautrymmen och extraportar" som uppstår framför baselementet, vid vissa förhållanden så påverkas inte frekvensgången speciellt mycket men vid andra förhållanden så kan det uppstå mystiska fenomen. smile

En sak som man får tänka på när det gäller frekvenskurvan som Lonefox visar, är att den utgår ifrån ett döddämpat rum som inte ger någon ljudförstärkning. Bilkupen ger en ordentlig förstärkning i basområdet och då blir frekvensåtergivningen ganska annorlunda, men även här är det svårt att kunna få en realistisk bild över hur det blir i verkligheten.

Ska tillägga att jag har likadant program som Lonefox använder i sin beräkning, så jag kritiserar inte någonting (ger bara några förklaringar). smile

Lonefox: Om du har skaffat ditt program efter 28 mars 2006 och har en uppdaterad högtalardatabas så borde den där basen finnas i databasen, åtminstone finns den i min version av BassBox. smile

Jopps det är bara lådans kurva utan ngn korrigering. smile

Hm....lagt in uppdateringspack för parametrar.
Kanske skulle kollat där innan men jaja.....nu har jag alla parametrar på pdf och det är ngt charmigt med att lägga in dem själv wink

Senast redigerat av Lonefox (19 april 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
Jopps det är bara lådans kurva utan ngn korrigering. smile

Jag kör oftast med 12 dB/oktav från 65 Hz när jag lägger på kupeförstärkningen, men om man har en uppmätt bilkupe så kan man förstås själv lägga in dessa mätvärden i "room acoustics". smile

Robsarve gav mig några uppmätta kupeförstärkningskurvor för olika Audimodeller som han själv hade mätt upp (finns även på Audiforumet), när man matar in dessa så ser man hur ojämn frekvensåtergivningen egentligen blir i en bil. Spelar ingen roll hur man mixtrar med lådvolym och avstämning, frekvenskurvan ser ut som en berg-och-dalbana ändå. wink

Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:

Lonefox skrev:
Jopps det är bara lådans kurva utan ngn korrigering. smile

Jag kör oftast med 12 dB/oktav från 65 Hz när jag lägger på kupeförstärkningen, men om man har en uppmätt bilkupe så kan man förstås själv lägga in dessa mätvärden i "room acoustics". smile

Robsarve gav mig några uppmätta kupeförstärkningskurvor för olika Audimodeller som han själv hade mätt upp (finns även på Audiforumet), när man matar in dessa så ser man hur ojämn frekvensåtergivningen egentligen blir i en bil. Spelar ingen roll hur man mixtrar med lådvolym och avstämning, frekvenskurvan ser ut som en berg-och-dalbana ändå. wink

Brukar ju bli så :S
Dock är jag fort. nyfiken på vad han åstakommit med just den här lådan då yttre kammaren och porten inte är direkt uträknade utan mer ett misstag så som jag ser det, för jag tror inte dte var meningen att bygga en serieventilerad låda?
Antar att du räknade på en enkel portad....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Trådkapning!!! tongue

Nejdå, men ett misstag är det ju inte, tanken var hela tiden att jag skulle bygga lådan på det här viset! smile Dock så visste jag inte ifall det extra utrymet skulle påverka ljudet eller inte, utan byggde lådan och porten efter Mr batteris rekommendation (med lite egen modifikation pga pappas felsågning...). Jag har tyvärr inte hunnit mäta upp någon volym än (blev en massa annat idag) men ska riva ur lådan nu och fixa det, ska ändå plocka ur dämpmattan samt kontrollera lite mått på basen.

Förresten, blir det någon skillnad ifall man har tex en 4" port på 20cm samt 1 4" port på 40cm, eller om man har 2st 4" portar på 30cm? Och taggmattan (dämpmattan) som man sätter på väggarna i lådan, hur mycket påverkar den egentligen?


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
19 april 2009 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Trådkapning!!! tongue

Nejdå, men ett misstag är det ju inte, tanken var hela tiden att jag skulle bygga lådan på det här viset! smile Dock så visste jag inte ifall det extra utrymet skulle påverka ljudet eller inte, utan byggde lådan och porten efter Mr batteris rekommendation (med lite egen modifikation pga pappas felsågning...). Jag har tyvärr inte hunnit mäta upp någon volym än (blev en massa annat idag) men ska riva ur lådan nu och fixa det, ska ändå plocka ur dämpmattan samt kontrollera lite mått på basen.

Förresten, blir det någon skillnad ifall man har tex en 4" port på 20cm samt 1 4" port på 40cm, eller om man har 2st 4" portar på 30cm? Och taggmattan (dämpmattan) som man sätter på väggarna i lådan, hur mycket påverkar den egentligen?


MVH// Christoffer

Skillnad gör det....frågan är mer vilken big_smile
Du delar ju ändå bort frekvenserna långt under den övre avstämningen...så vad jag funderar på är vad det gör för skillnad i praktiken i slutänden...var aslängesedan jag labbade med bandpasslådor så jag minns inte :S

Ang portarna får nog batterinörden ta dne biten....

Dämpningen gör mer nytta än man tror...dock kan basen bli mer attackvillig och transientsnabb utan dämpning..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
19 april 2009 · 21 761 Inlägg

Man får inte använda olika långa rör i samma lådutrymme, då stämmer inte avstämningen. Hur mycket fel det blir vet jag dock inte, bara att det blir fel. Står det 2 st 30 cm långa rör så får man alltså inte istället sätta 1 st 20 cm och 1 st 40 cm långt. smile

Man kanske skulle göra något experiment och se vad resultatet blir med det där. wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 april 2009 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:
Skillnad gör det....frågan är mer vilken big_smile
Du delar ju ändå bort frekvenserna långt under den övre avstämningen...så vad jag funderar på är vad det gör för skillnad i praktiken i slutänden...var aslängesedan jag labbade med bandpasslådor så jag minns inte :S

Ang portarna får nog batterinörden ta dne biten....

Dämpningen gör mer nytta än man tror...dock kan basen bli mer attackvillig och transientsnabb utan dämpning..

Hehe jo det är nog sant, kanske skulle skruva bort fronten och bara ställa lådan i skuffen med sätet nerfällt och testa då, och se hur det låter. smile Och ja min delning på lådan ligger en bra bit under den övre avstämningen, snarare ungefär vid den nedre avstämningen. Om jag nu inte mins fel så kör jag LP 60Hz.

Ska genast testa att riva ur dämpmattan, attackvillig bas som är transientsnabb gillat jag! (Men fråga mig inte varför jag byggde en portad låda...). Ska försöka mäta upp volymen på något bra vis också, sopsäckarna jag har är lite för små tyvärr och att hälla vatten direkt i lådan känns inte vidare smart. Men egentligen, väga lådan tom, i med 2 sopsäckar och fyll med vatten och sen mäta igen. Borde inte det ge ett väldigt bra svar på volymen?? smile


Drönirettab skrev:
Man får inte använda olika långa rör i samma lådutrymme, då stämmer inte avstämningen. Hur mycket fel det blir vet jag dock inte, bara att det blir fel. Står det 2 st 30 cm långa rör så får man alltså inte istället sätta 1 st 20 cm och 1 st 40 cm långt. smile

Man kanske skulle göra något experiment och se vad resultatet blir med det där. wink

Okej, då vet jag, då får jag tänka om lite på den kommande lådan. smile I min teori så borde dock resultatet bli detsamma eftersom den totala portlängden är densamma, men teori och praktik stämmer ju inte alltid överens.

Senast redigerat av ChriZtoffer (19 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 april 2009 · 8 744 Inlägg

Aktiviteten har inte varit den bästa här, mycket beroende på det tidigare problemet med ekonomi, fast nu ser det klart ljusare ut på den fronten! smile Det har dock inte hunnit hända så värst mycket sen senast men planeringen och inköpen är nu igång så det kommer hända en del med bilen framöver. Närmast nu är färdigställande av framsystem och att bygga en ny baslåda samt införskaffa ett till steg. Nya kjolar, vinge och en sänkningssatts står också väldigt högt på önskelistan så det kommer nog snart, ska kolla med SDCC var dom har att erbjuda.

Update 14!

Köpte ett par cold cathode rör (typ neonrör gjorda för datorer) eftersom möjligheten finns att sätta i det i mitt steg, vilket jag då tyckte kunde vara coolt. För att inte vara som alla andra så fick det bli UV-rör, dom lyser inte så starkt men det är väldans snyggt sken från dom! Blir bättre sen med ett till steg med två rör till i.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/627778_3f9kmh.jpg
(Lite svårt att ta kort på, men det syns rätt skapligt iaf)

Jag har klurat en hel del på hur jag ska göra nya baslådan och nu tror jag att jag har fått till en design som både blir snygg och funktionell. Lådan kommer att bli av bandpasstyp med porten genom skidluckan (vad annars) och basarna synliga bakifrån genom ett plexiglas. Kommer även att försöka få JBL loggan laserskuren i plexit.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/641580_d2e67z.jpg
(Ryggstödet nedåt på bilden, porten i mitten vikt som ett U för maximal längd)

Min lilla 21mm2 kabel som satt mellan batteri och säkringshållare byttes ut under gårdagen. Inte för att det behövs med nuvarande set-up, men det kommer att behövas snart.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/641617_mzyrkm.jpg

Jag låter gummigenomföringarna illustrera skillnaden, den gamla för 21mm2 Vs. den nya för 50mm2.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/641618_8i235p.jpg

Nya säkringshållaren placerades på sidan av batterilådan, svårt att få plats med den på något annat ställe samtidigt som det ska gå snabbt och enkelt att byta säkringen ifall det behövs. Sen så blev det minimalt med osäkrad kabel på det här viset, långt under dom 30cm som gäller för brandförsäkringen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/641620_v4rs4y.jpg

Säkringshållaren där 50mm2 kabeln delas upp till 2st 21mm2. Enklare att dra dom genom bilen än en kabel tjock som en vattenslang.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/641619_pq58i6.jpg

En liten guide på hur jag gjorde för att dra kabel finns här. Tyvärr så är bilderna inte dom bästa men det syns någorlunda hur och vart saker och ting sitter iaf. Nu hoppas jag då att jag ska slippa göra om det på den här bilen, inte för att det är jobbigt eller svårt utan för att jag nog inte ska i med saker som drar mer än dom 250A som kabeln är avsäkrad med (21mm2 kablarna har en 100A säkring vardera).

Det jag sitter och väntar på nu är att mitt nya framsystem, JBL P6563c, ska komma hem. Med lite tur så kommer det på fredag, men troligtvis så blir det någon gång under nästa vecka. Jag hoppas då att ha det färdigmonterat i bilen till BRLs Street Meet så att jag får se vad det går för. Efter lite mätningar gjorde med pappas gamla Nokia telefon så vet jag då att mitt nuvarande framsystem spelar över 114dB. Då börjar det göra ont i öronen!

Ny update kommer igen så fort som något nytt har hänt (som vanligt) och jag ska nu försöka få tag på ett par Aero sidokjolar samt vinge. Sen så blir det modifiering av framläpp och lite senare Aero Twin-pipe kjol bak. Därefter den lite större vingen, Xendium Carbon front osv. smile


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Dags för updatering igen då. smile Fick äntligen hem mitt nya framsystem i onsdags, beställde det förra fredagen från CarAudioSecurity. väldigt snabb frakt, bra bemötande och bra priser, me like! Gillade dom så mycket så i onsdags slängde jag iväg en andra order till dom, på ett par slutsteg. Försöker sälja mitt nuvarande för nu ska det in nya saker, JBL igen såklart men nu blir det GTO-14001e för bas(arna) och GTO-1004e för fram/baksystem. Har även ett baklucke emblem i "kolfiber" på väg hem, och en ny diodslinga som ligger och väntar på att monteras över höger lamphus.

Update 15!

Onsdagen började mycket bra med att pappa kom in i mitt rum och sa att "Per" har varit förbi, nyvaken som man var så fattade man såklart ingenting men till slut så gick det upp ett ljus: Postis Per! (nån mer än jag som såg på honom som liten?). Hade visst fått ett fint litet paket.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649689_5hlvpi.jpg

I paketet låg ett paket säkringar (AFS 100A)...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649690_rqu4g2.jpg

...och en betydligt större samt roligare kartong (eller ja, innehållet är då klart roligare).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649691_2va7vk.jpg

Fina saker låg där i. Allting kändes väldigt gediget och genomtänkt i uppbyggnaden. Gillar helt klart anslutningarna på midbas och mellanregister!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649692_74szu7.jpg

Magneterna var rätt så rejäla, hade dom bara varit lite större så hade det inte fått plats, så trångt är det. Mellanregistren fick jag lov att sätta i lite snett och sen trycka åt sidan för att få dom på plats, tog i lite mot luftkanalen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649693_9vhcfm.jpg

Hann knappt äta frukost förrens det vart dags för montering, kul att få bygga om och testa nya saker. Började med att riva ur original midbasar (igen) som har fått sitta i ett tag nu i väntan på nya saker. Spelade faktist förvånansvärt bra med dämpade dörrar och en riktig baffel (mycket bättre än original).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649696_ejhi7d.jpg

I med nya midbasarna och på med lite fönsterlist runt kanten för att täta mot dörrsidan. Samma sak här, väldigt tight att få plats. Vickade man dom lite nedåt så tog magneten i plåten. Får se om jag kanske kapar upp sen och bygger lådor åt dom, låter inte riktigt så som jag vill nu...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649697_3yg7m0.jpg

Sen så var det dags för mellanregistren, väldigt enkla att få dit (förutom det med att magneten tog i luftkanalen). Väldigt smidigt med "sockerbitarna" på kablarna, skönt att slippa hålla på med kabelskor eller lödning. Måste även säga att det lilla jag har hunnit prova mellanregistren så spelar dom med ett väldigt skönt tryck!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649699_a1bedx.jpg

Mitt lilla "special"verktyg som jag använder för att skruva i och ur skruvarna som håller fast mellanregistren. Rätt trångt där framme vid rutan så en vanlig skruvmejsel fungerar inte.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649706_aoegr6.jpg

Pga. platsbrist så fick jag lov att sätta delningsfiltren bak i skuffen, inte en chans att dom får plats fram (149x119x38mm). Monteringen är tillfällig tills nya stegen kommer då det ska byggas om helt där bak. Kommer då att montera båda stegen, 3sixtyn och delningsfiltrena på en skiva under hatthyllan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649704_gzr1cz.jpg

Fick då lov att dra lite mera kabel framifrån, börjar bli lite trångt nu. Som det är nu så har jag 2,5mm2 till midbas, 1,5mm2 till mellanregister och 0,75mm2 till diskant. Läste nämligen nånstans (hur sant det nu är vet jag inte, men ändå) att höga frekvenser färdas bäst i tunnare kablar och lägre frekvenser färdas bäst i tjockare kablar. Så då fick det bli så. Sen så är det även väldigt enkelt att hålla reda på kablarna när det är olika tjocklek.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649701_hc0dfg.jpg

Fick även lov att karva lite i listen som sitter över kablarna. Svårt att få dit den annars, men nu går det fint. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649702_lzte6t.jpg

Tills vidare så är det lite kabelsallad på hatthyllan. Vill inte klippa kablarna så mycket då sakerna inte sitter på rätt plats, så väldigt tråkig att behöva skarva om man klipper för kort. Men när allt sitter på rätt plats så ska det snyggas till betydligt med kablarna, för så här vill jag inte ha det!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649705_oz1iv8.jpg

Fick som sagt även en liten leverans från Stylingwebben (idag). En ny diodslinga (då min högra också har börjat crapa nu, Kinaskräp), nya rörlampor till skyltbelysningen och W5W dioder till sidoblinkers.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649839_vj1asl.jpg

Anledningen till att jag köpte nya lampor till skyltbelysningen. Original är 38mm med glas runt sig, dom jag köpte för ett tag sedan (övre på bilden) är 39mm och med plast runt. Tydligen så höll inte dom utan släppte i lödningarna i gavlarna och plasten tröcks sen sönder (eller nåt sånt). Så nu blev det ett par 36mm lampor istället, dock bara med 2 dioder men dom lyser fullt tillräckligt ändå. Fick lov att schimsa lite i hållaren för att dom skulle sitta bra men nu verkar det då fungera. Får se hur länge dom håller då...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/649840_ddqnrg.jpg

Förhoppningsvis så kommer den en leverans med steg nästa vecka. Kommer dock inte motera dom förräns tidigast nästa söndag eftersom det är BRL Street Meet & Garaget träff på lördagen (16/5) och risken är att jag inte hinner klart tills dess. Så då får det vänta. Men det ska bli kul att få göra det riktigt i skuffen, måste bara få tag på en till JBL P1022 så att jag kan bygga ny låda. Sen så är jag nöjd! smile (för ett tag iaf)


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (8 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Supra_robin
8 maj 2009 · 4 663 Inlägg

härligt : D  mycket fina saker big_smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
8 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Ja det blev lite kul grejer, nu är det bara att vänta på ännu mer. smile Kommer shoppa vidare sen när jag fått nästa löning, tror det får bli ett steg1 trim då bland annat, och så lite kjolar och vingar. Ljudet börjar ju bli klart nu, ska som sagt bara ha tag på en till bas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_blitz_
10 maj 2009 · 303 Inlägg

sluta beställ så mycket godis!! blir avundsjuk:(

Nissan 200sx s13 "Dirtbag" (1992)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Hehe, bara att beställa lika mycket själv! wink Är ju billigt i England (för det mesta) och snabb frakt så det kan jag helt klart rekommendera! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang