6631
Sök

Byta motor eller bara toppen?

135 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
Hej... jag har trasslat till det med bilen...har skitit sig lite med toppen i ett hål:D...tänkte byta topp men såg att det kostade någon tusenlapp mer med en motor.. tänkte höra om det är ngn som vet vad det är för jobb på respektive byte....e det lättare att bara byta topp och vad måste man göra då?? tex plana mm? eller ska jag låta någon byta hela motorn? vilket är lättast och kräver minst jobb?
och måste man ha en bil lyft för att byta motor eller går det genom övre sidan av motorn??

mycket tacksam för svar då bilen har stått ett halvår och jag kommer snart ta skjuta mig i foten om jag inte får igång den innan sommaren är slut..sad

det är en bmw 325 e36 utan vanos 91a

1 059 Inlägg
5 juni 2008
klart lättare o lyfta toppen än o byta hela motorn.går ganska så lätt på din.underlättar ju att det inte är vanos.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

135 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
ok...men är det bara att byta  lossa alla skruvar passa in skruva tillbaka med moment nyckel typ??? har inte meckat med motor så mycket.

1 059 Inlägg
5 juni 2008
nja bara o bara. du ska nog ha med dig nån som kan .är ju kedja o grejer som so släppas på o monteras tillbaka.motorn ska nollas mot toppen mm.Inget man kanske ska ge sig på så där bara. behövs ju ny topppackning samt nya topplocksbult. Ska alltid bytas.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

135 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
racefan skrev:
nja bara o bara. du ska nog ha med dig nån som kan .är ju kedja o grejer som so släppas på o monteras tillbaka.motorn ska nollas mot toppen mm.Inget man kanske ska ge sig på så där bara. behövs ju ny topppackning samt nya topplocksbult. Ska alltid bytas.

ok... ja de nog bäst och låta någon annan göra det isf

Mekaniker
240 Inlägg
5 juni 2008
du ska nog även plana toppen som sagt va om du inte kan få tag i en som är planad för en billig peng.
de är de som är de jobbiga med våra M50 motorer att dom är så sköra i toppen minsta lilla kokning så är de nästan kört.
min kokade nästan en gång och jag tror att de är så att förr förra ägaren kokade bilen en gång och sa att dom bytte packning och plana toppen men de enda dom gjorde va att byta packningen och de är inte så nyttigt för då går dom varma (som min gjorde) tyvär. och sen är de som racefan säger bultena ska bytas och kamkedjan ska ställas så de behövs en som kan de där.
byta motor är väl inte heller så svårt de enda som är jobbigt är att dra alla tråkiga kablar som ska överallt i bmw'n, så plana toppen och byt packning du. minst jobb, för den kunnige. smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.

135 Inlägg
6 juni 2008
Trådstartare
ok

Sök