Får inte ner laddtrycket, 850 t5

pompom88
6 juni 2008 · 422 Inlägg

Föra ägaren hade monterat en öppendump på bilen..,,nu är de så att jag köpte ett dumplock o satte på för han hade bara pluggat slangen från turbon
men när jag monterat dumplocket så får jag 1.5bar ladd istället för 1bar som de ska vara. har skruvat ner så långt de går på stången på turbon, men kommer inte lägre än 1,3bar.

har steg 3 autotech, 16t, öppetfilter, 3"hela vägen.

byte turbo nu för ett tag sen. är de så att man måste mappa om bilen för att få ner laddet eller?

Senast redigerat av pompom88 (6 juni 2008)

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Jeebz
6 juni 2008 · 540 Inlägg

Steg3 chip laddar väl 1,5 bar?. Och 850 har magnetventil som justerar laddtrycket med hjälp av boxen. Jag har ett autotech steg1 i min och då laddar den 1,0bar.

Senast redigerat av 744tic (6 juni 2008)

pompom88
6 juni 2008 · 422 Inlägg

steg 3 ska ladda 1,1-1,2...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Ksj
6 juni 2008 · 1 217 Inlägg

jag har inget direkt att tillföra.. men du är nog den första här som klagar på för högt ladd;)

Saab 900 "2.1an" (1992)
pompom88
6 juni 2008 · 422 Inlägg

Ksj skrev:
jag har inget direkt att tillföra.. men du är nog den första här som klagar på för högt ladd;)

jo men vill inte ha 1,5 i ladd...vill inte att mina stakar ska gå åt skogen...

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
PMPerformance
6 juni 2008 · 2 266 Inlägg

ja men så länge de inte spikar så går de bra. då kan du plåga mera=)

svetsdiff !!!
B4mse
6 juni 2008 · 89 Inlägg

744tic skrev:
Steg3 chip laddar väl 1,5 bar?. Och 850 har magnetventil som justerar laddtrycket med hjälp av boxen. Jag har ett autotech steg1 i min och då laddar den 1,0bar.

Magnetventil som justerar laddtrycket? Kan du förklara det lite mera är du snäll smile

jsupreame
6 juni 2008 · 137 Inlägg

pompom88 skrev:
Föra ägaren hade monterat en dump på bilen..,,nu är de så att jag köpte ett dumplock o satte på för han hade bara pluggat slangen från turbon
men när jag monterat dumplocket så får jag 1.5bar ladd istället för 1bar som de ska vara. har skruvat ner så långt de går på stången på turbon, men kommer inte lägre än 1,3bar.

har steg 3 autotech, 16t, öppetfilter, 3"hela vägen.

byte turbo nu för ett tag sen. är de så att man måste mappa om bilen för att få ner laddet eller?

i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..

Marlboroman
6 juni 2008 · 8 233 Inlägg

Kollat om alla slangar till magnetventilen är hela? Kollat så inte nån klåfingrig människa har satt dit en pysventil som är feljusterad? Har du skruvat åt rätt håll på stången? Den ska bli längre för lägre laddtryck.

B4mse: Orginal så sittert det en sorts pysventil som styrs av styrboxen som ställer in rätt laddtryck under de omständigheter som råder just då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
insane_1 Min dröm, din vardag.
6 juni 2008 · 641 Inlägg

jsupreame skrev:
i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..

Går inte att ställa ner laddet med en pysventil, bara ställa upp.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
B4mse
6 juni 2008 · 89 Inlägg

Jag har problemet att jag inte kan ställa upp mitt laddtryck, har bytt magnetventil,laddtrycksregulator. så vet inte vad som är felet riktigt.. Hoppas det löser sig för dig!

Marlboroman
6 juni 2008 · 8 233 Inlägg

B4mse skrev:
Jag har problemet att jag inte kan ställa upp mitt laddtryck, har bytt magnetventil,laddtrycksregulator. så vet inte vad som är felet riktigt.. Hoppas det löser sig för dig!

Igensatt katalysator eller så glappar klaffen till wastegaten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jocke_gronberg
6 juni 2008 · 4 586 Inlägg

du kan köra med 1.5 bar i ladd ifall du inte har att för högt mottryck på avgaserna och då andvända orginalstakar

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
6 juni 2008 · 764 Inlägg

insane_1 skrev:

jsupreame skrev:
i värsta fall får du väl köpa en pysventil å ställa laddet..? även om de suger pung.. klart ladda 1.5 med orginal motor inte är nån höjdare..

Går inte att ställa ner laddet med en pysventil, bara ställa upp.

Bara delvis sant. Ersätter du magnetventilen med en pysventil så kan du ju ladda allt mellan grundtryck och max laddtryck! Och grundtrycket är betydligt lägre än 1,5 bar smile

jocke_gronberg
6 juni 2008 · 4 586 Inlägg

en på jobbet han kör med orginalbotten del och 350 hästar i motorn utan några som helst problem med stakar.mm dock nästan raka rör på bilen

Zeetro Fartdåre
6 juni 2008 · 217 Inlägg

Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser
pompom88
6 juni 2008 · 422 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kollat om alla slangar till magnetventilen är hela? Kollat så inte nån klåfingrig människa har satt dit en pysventil som är feljusterad? Har du skruvat åt rätt håll på stången? Den ska bli längre för lägre laddtryck.

B4mse: Orginal så sittert det en sorts pysventil som styrs av styrboxen som ställer in rätt laddtryck under de omständigheter som råder just då.

jag har kollat igenom alla slangar, en va de hål, byte den men hjälpte inte
är inte nån pysventil på den...ägaren innan säger att den är trimmad hos autotech....men den chipades med orginaldumpen sittande kvar o sen en öppen dump på de...
kör jag med orginaldumpen o tar dän den öppna o pluggar igen o så...så är de samma fenomen där, har 1,5 i ladd.
men kör jag med orginal på turbon och den öppna så har jag 1bar..

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Marlboroman
6 juni 2008 · 8 233 Inlägg

jorre83 skrev:
en på jobbet han kör med orginalbotten del och 350 hästar i motorn utan några som helst problem med stakar.mm dock nästan raka rör på bilen

Det går, ett tag... Mottrycket har inget med saken att göra. Det är förbränningstrycket som viker stakarna. Ser man till att köra med vett och eventuellt har byggt för att hålla ner trycket på lägre varv så går det, ett tag. Men till slut så viker dem sig.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
insane_1 Min dröm, din vardag.
7 juni 2008 · 641 Inlägg

axelj skrev:
Bara delvis sant. Ersätter du magnetventilen med en pysventil så kan du ju ladda allt mellan grundtryck och max laddtryck! Och grundtrycket är betydligt lägre än 1,5 bar smile

Helt riktigt, så långt tänkte jag inte.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
jocke_gronberg
7 juni 2008 · 4 586 Inlägg

Zeetro skrev:
Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

säkert ingen lugn körning då heller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang