Får inte ner laddtrycket, 850 t5

jocke_gronberg
7 juni 2008 · 4 586 Inlägg

Marlboroman skrev:

jorre83 skrev:
en på jobbet han kör med orginalbotten del och 350 hästar i motorn utan några som helst problem med stakar.mm dock nästan raka rör på bilen

Det går, ett tag... Mottrycket har inget med saken att göra. Det är förbränningstrycket som viker stakarna. Ser man till att köra med vett och eventuellt har byggt för att hålla ner trycket på lägre varv så går det, ett tag. Men till slut så viker dem sig.

okey som du säger det går väl ett tag men vill man vara på säkra sidan så ska nog bottendelen ses över

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
7 juni 2008 · 764 Inlägg

jorre83 skrev:

Zeetro skrev:
Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

säkert ingen lugn körning då heller

vem f*n smäller ihop en sån motor för att köra lugnt? tongue

jocke_gronberg
7 juni 2008 · 4 586 Inlägg

axelj skrev:

jorre83 skrev:

Zeetro skrev:
Jag har röka rör och krökte 4 vevstakar vid knappt 1.3 bar.. så finns inga garantier

säkert ingen lugn körning då heller

vem f*n smäller ihop en sån motor för att köra lugnt? tongue

men det lät som dom gick på en gång
autotech steg 4 då laddar bilen 1.3 och det har kompisen haft på sin bil sen 9000 mil nu har den gått 14.000 och den bilen har inte gått lungt så håller gör det dock så var detta en 850r

Marlboroman
7 juni 2008 · 8 233 Inlägg

jorre83 skrev:
men det lät som dom gick på en gång
autotech steg 4 då laddar bilen 1.3 och det har kompisen haft på sin bil sen 9000 mil nu har den gått 14.000 och den bilen har inte gått lungt så håller gör det dock så var detta en 850r

Kör han steg 4 (305hk (uppgivna till 320hk förut)) så är det inte så konstigt att det håller. Det är inte långt ifrån, men det ska normalt sett hålla om man inte har otur. Det är en jäkla skillnad mellan 305 och 350hk om man ser till rasrisken.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jocke_gronberg
8 juni 2008 · 4 586 Inlägg

Marlboroman skrev:

jorre83 skrev:
men det lät som dom gick på en gång
autotech steg 4 då laddar bilen 1.3 och det har kompisen haft på sin bil sen 9000 mil nu har den gått 14.000 och den bilen har inte gått lungt så håller gör det dock så var detta en 850r

Kör han steg 4 (305hk (uppgivna till 320hk förut)) så är det inte så konstigt att det håller. Det är inte långt ifrån, men det ska normalt sett hålla om man inte har otur. Det är en jäkla skillnad mellan 305 och 350hk om man ser till rasrisken.

han har 320 hästar samt 450nm med sitt steg ifrån autotech så vet inte vad det var då

Petrol_Junkie
9 juni 2008 · 13 Inlägg

Min stackars harv hade lite ladd bekymmer innan. Bytte WG, magnetventil osv... allt de vanliga. Var även inne på BSR och bad dem kolla så de var rätt chip i boxen. De hela slutade med att vi hystade dit en bredbands lambda och kollade bränsle/luft, för att sen ställa laddet med en pysventil.
Och några 1,5 i ladd på en orginalspis skulle jag nog inte rekommendera, har ett chip liggandes från förra ägaren som spec beställt de från BSR, leverar lite över 350hk nånstans vid de laddet. Visst bilen går ju som ett skållat ollon, men tre stakar pekade slutligen ut genom blocket. Om nån inte tror på mig så får ni hemskt gärna köpa de av mig för en billig penning...hehe. : )
Min rekommendation är att ställa grundladd till orginal på WG (0,32bar vid 3000rpm 4:ans växel, enligt Tolerance Data) och sen ställa laddet till önskad nivå med en pysventil. Skulle de nu vara att de mot förmodan är din magnetventil som pajat, så hör av dig, har en ny liggandes som bara gått 50 mil.

Datsun 280zx "Red Sun Riding" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang