3912
Sök

Högtalarplacering instrumentbräda...

672 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
Ska montera 4'an å diskanten fram... undrar vad som blir bästa placeringen.
Bara släppa ner 4'an i fabrikshålet el göra nåt bättre?
Sen diskanten... sätta den på svarta delen vid stolpen?
Annars kan man sätta den i mitten på 4'an.

Kom gärna med förslag.

https://www1.garaget.org/archive/87/86328/92585/92585-905564.jpg

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

6 851 Inlägg
8 juni 2008
#2
Står inte vad det är för element eller bil. Men ibland kan det funka att bara släppa ner 4" i org. hålet, ibland måste man vinkla dem lite uppåt för att slippa reflexer i rutan.
Lika med diskanten, är olika vinklar med dem oxå.
Det du gör är att du montera allt lite "löst" till en början för att se hur det låter. Sedan för du själv testa lite olika vinklar för att hitta det som passar dej bäst.


672 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Sorry!!

Tänkte de inte va så svårt å lista ut, men men hehe...
MB Quart RVF 210 i en Caddy...

Tänkte mest generellt... tänker inte sitta å småvinkla dom för att hitta nåt optimalt, sånt öra har jag nog inte tyvärr.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2008
#4
Du är på rätt väg iaf.......men jag säger som TT.
Du får lyssna dig fram. Och du..man MÄRKER när man träffar rätt.

Och jag tyckte väl det såg ut som MB Quart när jag såg diskanten big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
8 juni 2008
#5
Då jag tror att du ändå måste göra nya bafflar till dina 4", så skulle jag lyfta dem lite i bak kant så att de inte spelar rakt upp mot rutan, utan mera mot dej.
nu snackar vi inte jätte lutning, men till en början kanske ca:1cm högre i bak kant.
Testa med diskanten som koax.
Senast redigerat av TT-Avant (8 juni 2008)


672 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
#6
Okej... tackar!

Den vänstra höjer jag 1cm i bakkant, detsamma med den högra men den vinklar ja även lite åt förarpossitionen?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 juni 2008
#7
smiler skrev:
Okej... tackar!

Den vänstra höjer jag 1cm i bakkant, detsamma med den högra men den vinklar ja även lite åt förarpossitionen?

Kan nog funka. Själv kör jag med mina i princip rakt upp i rutan och låter ljudet studsa där.
Diskanterna har jag satt i A-stolpen, du skulle kunna sätta dina i svarta triangeln, eller framför i den "lilla" rutan?

Vinkla diskanterna så att de siktar i taket, en punkt mellan framsätena.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 156 Inlägg
9 juni 2008
#8
jonash skrev:
smiler skrev:
Okej... tackar!

Den vänstra höjer jag 1cm i bakkant, detsamma med den högra men den vinklar ja även lite åt förarpossitionen?

Kan nog funka. Själv kör jag med mina i princip rakt upp i rutan och låter ljudet studsa där.
Diskanterna har jag satt i A-stolpen, du skulle kunna sätta dina i svarta triangeln, eller framför i den "lilla" rutan?

Vinkla diskanterna så att de siktar i taket, en punkt mellan framsätena.

mvh Jonas

Din ruta lutar ju en aning mer. Det kan väl bli lite ovälkomna reflexer om man inte har rätt lutning på rutan / elementen? Ju mindre lutning på rutan desto svårare blir det att få till det (om man nu ska använda sig av reflex-metoden som du gör)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

672 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#9
Har börjat lite smått med brädhögtalarna... va tror ni om detta?
Ska man ha i åtanke reflexerna mot rutan el ska ja bara rikta så gott de går mot lyssningspossitionen?

https://www1.garaget.org/archive/87/86328/92585/92585-916114.jpg
https://www1.garaget.org/archive/87/86328/92585/92585-916119.jpg

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

8 156 Inlägg
27 juni 2008
#10
Är det dessa bilder du menade?
https://www1.garaget.org/archive/87/86328/92585/92585-918734.jpg
https://www1.garaget.org/archive/87/86328/92585/92585-920443.jpg

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

6 851 Inlägg
27 juni 2008
#11
Det ser ju bra ut. Men jag tror att du kommer få en ofrivllig reflex av din högra högtalare (kanske).
Du har ganska mycke mellan rutan och högtalaren som gör att ljudet kommer antagligen bli lite "splittrat". Detta problem har jag själv i min bil,dock har jag ändå vinklat min ännu mera uppåt/innåt.
Men det är enbart att testa, om inte annat (om man inte är så kräsen eller kännslig) kommer det nog se bra ut när det blir klart.



Sök