5078
Sök

6-kanals slutsteg fungerar inte fullt ut.

75 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej, jag köpte mig ett SPL slutsteg på 1400watt (ca 800RMS ) och det har 6 kanaler.
Varav en speciel av de kanalerna är en "subkanal" och levererar runt 450watt, alltså till för att driva min baslåda i bagagen. Denna kanal drivs av en extra lågnivå-kabel mellan stereon och slutsteget.
Basarna som kanalen ska driva ligger på närmre 400watt.

Men till problemet, när jag kopplar in baslådan till sub-kanalen så får jag inget riktigt ljud, det bara brölar, musiken spelas ur lådan osv, men det är ingen diskant lr liknande, man hör bara basen och den låter inte bra.

Testade även att brygga baslådan på de andra kanalerna, men de kanalerna orkade ej driva baslådan på högre volym/bas så protectionlampan börjar lysa och musiken hacka.

Jag behöver alltså sub-utgången för att kunna driva lådan.
Första gången jag testade den fick jag ljud osv och det lät helt ok, orkade dunka på bra osv, men pausade jag musiken lr vred ner volymen höre jag ett brus från baslådan.
Detta ljud kom alltså bara ifrån baslådan som är kopplad visa steget, inte de andra högtalarna som är kopplade direkt till stereon.
Om det underlättar kan jag ta någr abilder och visa.

Om någon kunde hjälpa mig med detta vore udnerbart, tack på förhand!


/Ciaaao


1 688 Inlägg
8 juni 2008
#2
Vad som skulle underlätta är om du skriver vad det är för bas, baslåda, fabriksbygd, hemmabygd (isf, volym, portar?), och sist men inte minst, vad är det för steg?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

75 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Losgard skrev:
Vad som skulle underlätta är om du skriver vad det är för bas, baslåda, fabriksbygd, hemmabygd (isf, volym, portar?), och sist men inte minst, vad är det för steg?

Det är 3st 12" pyramid phase III -basar
baslådan är hemmabyggd, vet ej volym.
Har en basport på ca 80-90mm.

Och det är ett SPL - AV61400 slutsteg.



/Ciaaao
Senast redigerat av Ciaaao (8 juni 2008)


21 761 Inlägg
8 juni 2008
#4
Har du testat lådan med något annat slutsteg förut så att du vet att lådan verkligen kan "spela bra"?

75 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Har du testat lådan med något annat slutsteg förut så att du vet att lådan verkligen kan "spela bra"?

ja lådan spelar som den ska, det är bara sub-kanalen som inte vill ge riktigt ljud.

/Ciaaao


1 400 Inlägg
8 juni 2008
#6
3 BASAR?
Hur många OHM belastar du mono kanalen och hur har du delningsfiltret inställt ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
8 juni 2008
#7
Ciaaao skrev:
Drönirettab skrev:
Har du testat lådan med något annat slutsteg förut så att du vet att lådan verkligen kan "spela bra"?

ja lådan spelar som den ska, det är bara sub-kanalen som inte vill ge riktigt ljud.

/Ciaaao

subkanalen ska ju inte ge  riktigt ljud den ska ju bara  ge de du ställt in den till

75 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#8
christofer_k skrev:
Ciaaao skrev:
Drönirettab skrev:
Har du testat lådan med något annat slutsteg förut så att du vet att lådan verkligen kan "spela bra"?

ja lådan spelar som den ska, det är bara sub-kanalen som inte vill ge riktigt ljud.

/Ciaaao

subkanalen ska ju inte ge  riktigt ljud den ska ju bara  ge de du ställt in den till

ja men det gav mer riktigt ljud från början, sen blev det bara ett obekvämt basljud, ojämnt lr hur man ska förklara.



micke7406 skrev:
3 BASAR?
Hur många OHM belastar du mono kanalen och hur har du delningsfiltret inställt ?

det är 4ohm per bas, och sånt vet jag inte hur man räknar på, i manualen står det dock att det ska vara minst 4ohm.

är inte så kunnig inom detta område, drf frågar jag här smile


Det där emd delningsfilter kan jag inget om alls.roll


/Ciaaao
Senast redigerat av Ciaaao (8 juni 2008)


21 761 Inlägg
8 juni 2008
#9
Om basarna är parallellkopplade ihop med varandra, då blir den sammanlagda impedansen ca 1,3 Ohm. Jag tror inte att subwooferkanalen på ditt steg är gjord för en så låg impedans, i så fall kan det vara orsaken till att ljudet låter illa.

Har du tillräckligt grov pluskabel och jordkabel till steget?
Sitter stegets jordkabel ordentligt fast på en plåtren och rejäl karossyta?

6 851 Inlägg
8 juni 2008
#10
Ciaaao skrev:
Men till problemet, när jag kopplar in baslådan till sub-kanalen så får jag inget riktigt ljud, det bara brölar, musiken spelas ur lådan osv, men det är ingen diskant lr liknande, man hör bara basen och den låter inte bra.
/Ciaaao

Öööhh..du säger att du kopplar lådan på en sub kanal, men vill inte ha basslud utan även diskant?
Du har nog fattat allt ganska fel, en sub kanal ska BARA spela bas, spelar den diskant eller mellanregister så är det nått som är fel.
Vad är det för 6kanals steg du har?


21 761 Inlägg
8 juni 2008
#11
Nja, han menar nog att det "inte" spelar diskant, så att vi ska veta att basen inte spelar såna saker. Så uppfattar jag det iaf smile. Jag trodde också först att han ville att det skulle spela diskant, men när jag sedan läste igenom texten några gånger så uppfattade jag saken lite annorlunda.

Steget heter SPL-AV61400, som han skrev i tidigare inlägg wink. Hittar inga vettiga sidor om det steget på nätet, finns dock en del bilder.

www.osta.ee/index.php?fuseaction=item.i … id=1581462
http://auto.plius.lt/pirkejams/skelbima … p;id=62546
Senast redigerat av Drönirettab (8 juni 2008)

399 Inlägg
8 juni 2008
#12
Folk behöver lektioner i användandet av Google wink

Technische Daten
Betriebsspannung:                         12V=
Kfz-Flachsicherungen:                   2 x 30 A
Eingangsempfindlichkeit:                0,25-6 V
Eingangsimpedanz:                        20 kOhm
Ausgangsleistung max.:                   2x250 + 2x150 + 150 + 450 W (stereo)
                                                    1x500 + 1x300 + 150 + 450 W (gebrückt)
Ausgangsleistung RMS:                  2x75 + 2x50 + 50 + 150 W (stereo)
                                                    1x225 + 1x150 + 50 + 150 W (gebrückt)
Frequenzgang:                               10 - 35.000 Hz
Klirrfaktor:                                    < 0,05%
S/N-Ratio:                                     >95 dB(A)
Kanaltrennung:                               >50 dB
Trennfrequenz Subwooferweiche:   50-250 Hz
Super-Bass-Schaltung:                   +12 dB @ 90Hz


6 851 Inlägg
8 juni 2008
#13
Frågan är då vad han har ställt delningsfitret på?Lp,Hp eller Full Pass? vad är det för CD spelare, finns där sep sub. utgång via RCA?

PS. Steget ger inte runt 800Wrms, snarare runt 450Wrms i stereo läge.
Senast redigerat av TT-Avant (8 juni 2008)


75 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#14
Enligt uppgifterna jag har i manual osv står det att det är 800rms, drf jag trodde det var det, som sagt är jag inte värst bra på detta.

Min stereo har en sub-utgång via RCA som jag dratt till steget ja.

Jorden har jag fixat till så den är som den ska också.

Men jag trodde att det även på en sub-kanal skulle det vara lite diskant, trodde att sub-kanalen var mest en enskild kanal med större andel Watt just för basens skull.


Om ni kan förklara för mig mer om detta vore jag tacksamm, det är ju aldrig för sent att lära sig ngt
nytt! smile


Stereon jag anvädner mig av är förövrigt denna: http://www.itsajten.com/productview.asp … &c=904



/Ciaaao


21 761 Inlägg
8 juni 2008
#15
Ställ stereons bas och diskantkontroll i neutralläge. Om slutsteget har en speciell ratt/knapp som heter "super bass" eller liknande, så slår du av den funktionen. Alla knappar som heter "super bass" och sånt, brukar kunna förstöra mer än de hjälper.

Enligt vad jag får fram av den info som Maildaemon hittade, så förstärker den där "super bass" funktionen frekvenser på 90 Hz, ifall det verkligen är på det viset så kommer ljudet antagligen att låta "bröligt" när funktionen är aktiverad.

Men fortfarande är jag lite fundersam på den sammanlagda impedansen hos basarna, om de är parallellkopplade med varandra så tror jag inte att steget riktigt klarar av att driva på ett bra sätt.

På subkanaler så ska det bara spela bas, absolut ingen diskant. Detta gäller alla stereoapparater och slutsteg smile.

6 851 Inlägg
8 juni 2008
#16
Ciaaao skrev:
Men jag trodde att det även på en sub-kanal skulle det vara lite diskant, trodde att sub-kanalen var mest en enskild kanal med större andel Watt just för basens skull.
/Ciaaao

Som jag tidigare skrev så ska det inte vara någon diskant eller mellanregister på en sub kanal. är det de så är det nått fel.
Sub är enbart avsedd för en bas/ar. Den ska gärna delas Lp(low pass) 80Hz eller lägre. Dock tycker jag själv att en sub ska inte delas högre än max Lp 50hz, men det är olika på vad för framsystem man har.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2008
#17
TT-Avant skrev:
Ciaaao skrev:
Men jag trodde att det även på en sub-kanal skulle det vara lite diskant, trodde att sub-kanalen var mest en enskild kanal med större andel Watt just för basens skull.
/Ciaaao

Som jag tidigare skrev så ska det inte vara någon diskant eller mellanregister på en sub kanal. är det de så är det nått fel.
Sub är enbart avsedd för en bas/ar. Den ska gärna delas Lp(low pass) 80Hz eller lägre. Dock tycker jag själv att en sub ska inte delas högre än max Lp 50hz, men det är olika på vad för framsystem man har.

DET beror helt på stegets konstruktion.
Det finns steg där det är uppbyggt exakt som han tror, sedan finns det steg där man inte kan koppla ur LP-filtret.

Men givetvis håller jag med dig TT wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
8 juni 2008
#18
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
Ciaaao skrev:
Men jag trodde att det även på en sub-kanal skulle det vara lite diskant, trodde att sub-kanalen var mest en enskild kanal med större andel Watt just för basens skull.
/Ciaaao

Som jag tidigare skrev så ska det inte vara någon diskant eller mellanregister på en sub kanal. är det de så är det nått fel.
Sub är enbart avsedd för en bas/ar. Den ska gärna delas Lp(low pass) 80Hz eller lägre. Dock tycker jag själv att en sub ska inte delas högre än max Lp 50hz, men det är olika på vad för framsystem man har.

DET beror helt på stegets konstruktion.
Det finns steg där det är uppbyggt exakt som han tror, sedan finns det steg där man inte kan koppla ur LP-filtret.

Men givetvis håller jag med dig TT wink

Men då han har kopplat till en  sub utgång på sin CD spelare så bör den inte spela någon diskant eller mellanregister..för gör den det är det ingen sub. utgång, då är det en full pass utgång (enligt mej iaf.)
Det kan vara därför du föresten inte hör diskant. Din bas klarar inte att spela frekvanser över tex. 400hz och runt 4-500hz finns det INTE diskant.
(detta beror på vad basen har för frekvens omfång)

PS:Lonefox..du skulle bara våga att INTE hålla med..haha
Senast redigerat av TT-Avant (8 juni 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 juni 2008
#19
Skulle dock tro att problemet grundar sig i:
1: Felbyggd baslåda.
2: Felaktig last för steget (med tanke på att steget klipper och går i protect när han testar på andra kanaler)
3: Felaktigt inställt steg, med basboost och gain för högt ställt. Basboost är ett stort NEJ NEJ i våra ögon men i andras är det ett måste (de lär sig väl de med)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
8 juni 2008
#20
Lonefox skrev:
3: Felaktigt inställt steg, med basboost och gain för högt ställt.

Och i just det här fallet så verkar det, enligt info som Maildaemon skrev, som att bassboosten ökar frekvenser runt 90 Hz. I så fall blir det ju inte bra ljud.


Sök