Vem vill ha multi-link bak axel? usch och tvi..ser ju ut som f-n när man sänker bilen Byt till stel bak axel! men jag ser fram emot detta bygge, har faktiskt aldrig sett 940 Real Car paketet på någon kombi, och ska bli kul när vi tävlar i samma klass på Vallåkra Har 2 kompisar som har byggt på 965 or och tagit pris ett par år nu, hade varit kul med något nytt att kika på iår! mvh ludde
"Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min bil"
Vem vill ha multi-link bak axel? usch och tvi..ser ju ut som f-n när man sänker bilen Byt till stel bak axel! men jag ser fram emot detta bygge, har faktiskt aldrig sett 940 Real Car paketet på någon kombi, och ska bli kul när vi tävlar i samma klass på Vallåkra Har 2 kompisar som har byggt på 965 or och tagit pris ett par år nu, hade varit kul med något nytt att kika på iår! mvh ludde
tack. får mig att ta tag i det så det blir klart! tack än en gång. vi ses på prispallen eller?
Fin bil du tänker bygga. Men nu till detta med bakaxeln, bladfjädrar på en 960?? Kan tilläga att det har jag aldrig sett, den enda volvo bil med bladfjäder, är ju 340. Tror du har stel axel, med mcperson upphägning bak. Och har du det, så kan det vara klurigt att få dit 19 tummare..
Fin bil du tänker bygga. Men nu till detta med bakaxeln, bladfjädrar på en 960?? Kan tilläga att det har jag aldrig sett, den enda volvo bil med bladfjäder, är ju 340. Tror du har stel axel, med mcperson upphägning bak. Och har du det, så kan det vara klurigt att få dit 19 tummare..
ja jag trodde inte på det själv heller innan jag fick bilen i luften och såg att det satt en bladfjäder. tar kanske bild på det idag och lägger upp. (om jag kommer åt). men det sittar bladfjäder på denna!
Volvo 760 och 960 med multilinkbakaxeln har bladfjädrar ja, de har i 9 av 10 fall även nivåmater, eller nivåreglering som det även kallas.. det lättaste sättet att sänka en 960 på är att byta ut dämparna mot 940dämpare som är kortare och stummare.. detta gör att bilen blir ca 4-5cm lägre i bak, i fram brukar man ta och montera 940 fjädrar och dämpare, såsett så sänks bilen även i fram.
Nackdelen med att det är bladfjädrar på bilen är att när man sänker den på ovanstående sätt så får man väldigt negativ camper bak, med andra ord, lutar inåt! Något som många anser är mycket brutalt i utseendeväg och kaxigt.. det tycker jag också men det sliter däck! Man kan sänka den riktigt med en sänkbladfjäder från Volvo, men den ligger på 8-9papp så det är inte så många som köper den.. och den möjliggör bara en sänkning på 1,5-2cm.
Att byta bakaxel till en stel bakaxel är inte jättelätt, det är inte bara smack on precis.. utan du måste bygga om fästen och skit eftersom en stel bakaxel rör sig i ett stycke medan en multilink rör sig i 2 separata stycken! Mitt tips är att skaffa 940 dämpare och montera bak, sen så kapar du fjädrarna fram och byter du dämparna till 940 även där, då kommer du få en fin sänkning på ca 4-5cm fast med lite inåtlutande baksulor! Men det är fanimej värt att byta baksula nångång då och då för 8-9000kr är lite väl mycket pengar i mina ögon
Volvo 760 och 960 med multilinkbakaxeln har bladfjädrar ja, de har i 9 av 10 fall även nivåmater, eller nivåreglering som det även kallas.. det lättaste sättet att sänka en 960 på är att byta ut dämparna mot 940dämpare som är kortare och stummare.. detta gör att bilen blir ca 4-5cm lägre i bak, i fram brukar man ta och montera 940 fjädrar och dämpare, såsett så sänks bilen även i fram.
Nackdelen med att det är bladfjädrar på bilen är att när man sänker den på ovanstående sätt så får man väldigt negativ camper bak, med andra ord, lutar inåt! Något som många anser är mycket brutalt i utseendeväg och kaxigt.. det tycker jag också men det sliter däck! Man kan sänka den riktigt med en sänkbladfjäder från Volvo, men den ligger på 8-9papp så det är inte så många som köper den.. och den möjliggör bara en sänkning på 1,5-2cm.
Att byta bakaxel till en stel bakaxel är inte jättelätt, det är inte bara smack on precis.. utan du måste bygga om fästen och skit eftersom en stel bakaxel rör sig i ett stycke medan en multilink rör sig i 2 separata stycken! Mitt tips är att skaffa 940 dämpare och montera bak, sen så kapar du fjädrarna fram och byter du dämparna till 940 även där, då kommer du få en fin sänkning på ca 4-5cm fast med lite inåtlutande baksulor! Men det är fanimej värt att byta baksula nångång då och då för 8-9000kr är lite väl mycket pengar i mina ögon
Vad va de för dimension på däcken på 19" som inte passade? Jag hade 19" på min, med 940 dämpare bak och kapade 940 fjädrar fram. Mina däck va 225/35-19"
Där har du ett par härliga timmar att slipa framför dig martin. Hörde att du äntligen blev av med t5-skräpet. Säg till om du behöver fotoassistans nån helg.
Där har du ett par härliga timmar att slipa framför dig martin. Hörde att du äntligen blev av med t5-skräpet. Säg till om du behöver fotoassistans nån helg.
ja det kan man lugnt säga:D du som ska slipa till mig. haha för svält lön. t5 fick jag bort rätt snabbt när vi sågt att det var en T5R.