K.M´s Happala Garage.

Bommen Team Pro5
26 juni 2008 · 313 Inlägg

Behöver du hjälp med nått på bilen så hojta till.. är duktig både på plast och spackling wink

Med vänliga hälsningar / Best regards
Daniel Kronvall-Pedersen
Webmaster @ Team-Overdrive.tk
http://www.team-overdrive.tk
Volvo V70 (2004)
Tinoz 10 sec före dig...
26 juni 2008 · 540 Inlägg

Bommen skrev:
Behöver du hjälp med nått på bilen så hojta till.. är duktig både på plast och spackling wink

tack så mycket ska kolla med lackeraren imorgon om han är sugen på att fixa till  bilen.
ses på stan.

Volvoludde DK - Drift King
26 juni 2008 · 37 Inlägg

Vem vill ha multi-link bak axel? usch och tvi..ser ju ut som f-n när man sänker bilen smile Byt till stel bak axel! men jag ser fram emot detta bygge, har faktiskt aldrig sett 940 Real Car paketet på någon kombi, och ska bli kul när vi tävlar i samma klass på Vallåkra wink Har 2 kompisar som har byggt på 965 or och tagit pris ett par år nu, hade varit kul med något nytt att kika på iår! mvh ludde

"Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min bil"
Volvo V70 D5 "Villa Pannan" (2004)
Volvo 940 Turbo "DriftSpec" (1995)
Tinoz 10 sec före dig...
26 juni 2008 · 540 Inlägg

Volvoludde skrev:
Vem vill ha multi-link bak axel? usch och tvi..ser ju ut som f-n när man sänker bilen smile Byt till stel bak axel! men jag ser fram emot detta bygge, har faktiskt aldrig sett 940 Real Car paketet på någon kombi, och ska bli kul när vi tävlar i samma klass på Vallåkra wink Har 2 kompisar som har byggt på 965 or och tagit pris ett par år nu, hade varit kul med något nytt att kika på iår! mvh ludde

tack. får mig att ta tag i det så det blir klart! tack än en gång. vi ses på prispallen eller?wink

Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

imorgon ska man till lackeraren och till solfilmsmontör. kommer bli bra det:D bilder kommer imorgon om jag får igång kameran!

darkwizard Fordonstekniker
27 juni 2008 · 1 740 Inlägg

Fin bil du tänker bygga. Men nu till detta med bakaxeln, bladfjädrar på en 960?? Kan tilläga att det har jag aldrig sett, den enda volvo bil med bladfjäder, är ju 340. Tror du har stel axel, med mcperson upphägning bak. Och har du det, så kan det vara klurigt att få dit 19 tummare..

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

darkwizard skrev:
Fin bil du tänker bygga. Men nu till detta med bakaxeln, bladfjädrar på en 960?? Kan tilläga att det har jag aldrig sett, den enda volvo bil med bladfjäder, är ju 340. Tror du har stel axel, med mcperson upphägning bak. Och har du det, så kan det vara klurigt att få dit 19 tummare..

ja jag trodde inte på det själv heller innan jag fick bilen i luften och såg att det satt en bladfjäder. tar kanske bild på det idag och lägger upp. (om jag kommer åt). men det sittar bladfjäder på denna!

ToXtreme
27 juni 2008 · 3 627 Inlägg

Volvo 760 och 960 med multilinkbakaxeln har bladfjädrar ja, de har i 9 av 10 fall även nivåmater, eller nivåreglering som det även kallas.. det lättaste sättet att sänka en 960 på är att byta ut dämparna mot 940dämpare som är kortare och stummare.. detta gör att bilen blir ca 4-5cm lägre i bak, i fram brukar man ta och montera 940 fjädrar och dämpare, såsett så sänks bilen även i fram.

Nackdelen med att det är bladfjädrar på bilen är att när man sänker den på ovanstående sätt så får man väldigt negativ camper bak, med andra ord, lutar inåt! Något som många anser är mycket brutalt i utseendeväg och kaxigt.. det tycker jag också wink men det sliter däck! Man kan sänka den riktigt med en sänkbladfjäder från Volvo, men den ligger på 8-9papp så det är inte så många som köper den.. och den möjliggör bara en sänkning på 1,5-2cm.

Att byta bakaxel till en stel bakaxel är inte jättelätt, det är inte bara smack on precis.. utan du måste bygga om fästen och skit eftersom en stel bakaxel rör sig i ett stycke medan en multilink rör sig i 2 separata stycken! Mitt tips är att skaffa 940 dämpare och montera bak, sen så kapar du fjädrarna fram och byter du dämparna till 940 även där, då kommer du få en fin sänkning på ca 4-5cm fast med lite inåtlutande baksulor! Men det är fanimej värt att byta baksula nångång då och då för 8-9000kr är lite väl mycket pengar i mina ögon smile

Så hoppas vi klargjort allt nu wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

ToXtreme skrev:
Volvo 760 och 960 med multilinkbakaxeln har bladfjädrar ja, de har i 9 av 10 fall även nivåmater, eller nivåreglering som det även kallas.. det lättaste sättet att sänka en 960 på är att byta ut dämparna mot 940dämpare som är kortare och stummare.. detta gör att bilen blir ca 4-5cm lägre i bak, i fram brukar man ta och montera 940 fjädrar och dämpare, såsett så sänks bilen även i fram.

Nackdelen med att det är bladfjädrar på bilen är att när man sänker den på ovanstående sätt så får man väldigt negativ camper bak, med andra ord, lutar inåt! Något som många anser är mycket brutalt i utseendeväg och kaxigt.. det tycker jag också wink men det sliter däck! Man kan sänka den riktigt med en sänkbladfjäder från Volvo, men den ligger på 8-9papp så det är inte så många som köper den.. och den möjliggör bara en sänkning på 1,5-2cm.

Att byta bakaxel till en stel bakaxel är inte jättelätt, det är inte bara smack on precis.. utan du måste bygga om fästen och skit eftersom en stel bakaxel rör sig i ett stycke medan en multilink rör sig i 2 separata stycken! Mitt tips är att skaffa 940 dämpare och montera bak, sen så kapar du fjädrarna fram och byter du dämparna till 940 även där, då kommer du få en fin sänkning på ca 4-5cm fast med lite inåtlutande baksulor! Men det är fanimej värt att byta baksula nångång då och då för 8-9000kr är lite väl mycket pengar i mina ögon smile

Så hoppas vi klargjort allt nu wink

Bra sagt!

ToXtreme
27 juni 2008 · 3 627 Inlägg

Hoppas det var till någon hjälp för din del? smile Kan leta fram en bild där man ser hur låg bilen blir med 940dämpare bak om så önskas?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

ToXtreme skrev:
Hoppas det var till någon hjälp för din del? smile Kan leta fram en bild där man ser hur låg bilen blir med 940dämpare bak om så önskas?

blir ett senare projekt till vintern kanske. bak är han låg vill sänka fram. tack endå!

Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

Fick bli att slipa själv lackeraren skulle på semester!

Manne Jajjemen!
27 juni 2008 · 1 512 Inlägg

Vad va de för dimension på däcken på 19" som inte passade?
Jag hade 19" på min, med 940 dämpare bak och kapade 940 fjädrar fram.
Mina däck va 225/35-19"

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=130940

Självklart gick de inte på utan å röra nåt men kapar man bara lite på skärmkanten bak så går de fint som smort.

Senast redigerat av Manne (27 juni 2008)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Norrland_ DieselGalning!
27 juni 2008 · 7 Inlägg

Där har du ett par härliga timmar att slipa framför dig martin. smile Hörde att du äntligen blev av med t5-skräpet. wink Säg till om du behöver fotoassistans nån helg. smile

Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

Norrland_ skrev:
Där har du ett par härliga timmar att slipa framför dig martin. smile Hörde att du äntligen blev av med t5-skräpet. wink Säg till om du behöver fotoassistans nån helg. smile

ja det kan man lugnt säga:D du som ska slipa till mig. haha för svält lön. t5 fick jag bort rätt snabbt när vi sågt att det var en T5R.big_smile

Norrland_ DieselGalning!
27 juni 2008 · 7 Inlägg

Haha du är allt rolig du. Slut på semestern nu, du skulle vart snabbare. tongue

Tinoz 10 sec före dig...
27 juni 2008 · 540 Inlägg

Solfilm är monterad. kommer bilder imorgon eller på söndag!

Cruizr
27 juni 2008 · 417 Inlägg

Det tar sig!!! Vi vill ha mera bilder smile

mvh//

Tinoz 10 sec före dig...
28 juni 2008 · 540 Inlägg

jockecruiser skrev:
Det tar sig!!! Vi vill ha mera bilder smile

mvh//

det kommer det kommer håll ut:D

Norrland_ DieselGalning!
29 juni 2008 · 7 Inlägg

Riktigt najs toning. hoppas du får ihop det till vallåkra nu. smile (slipaslipaslipa) wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang