Volvo 760 och 960 med multilinkbakaxeln har bladfjädrar ja, de har i 9 av 10 fall även nivåmater, eller nivåreglering som det även kallas.. det lättaste sättet att sänka en 960 på är att byta ut dämparna mot 940dämpare som är kortare och stummare.. detta gör att bilen blir ca 4-5cm lägre i bak, i fram brukar man ta och montera 940 fjädrar och dämpare, såsett så sänks bilen även i fram.
Nackdelen med att det är bladfjädrar på bilen är att när man sänker den på ovanstående sätt så får man väldigt negativ camper bak, med andra ord, lutar inåt! Något som många anser är mycket brutalt i utseendeväg och kaxigt.. det tycker jag också men det sliter däck! Man kan sänka den riktigt med en sänkbladfjäder från Volvo, men den ligger på 8-9papp så det är inte så många som köper den.. och den möjliggör bara en sänkning på 1,5-2cm.
Att byta bakaxel till en stel bakaxel är inte jättelätt, det är inte bara smack on precis.. utan du måste bygga om fästen och skit eftersom en stel bakaxel rör sig i ett stycke medan en multilink rör sig i 2 separata stycken! Mitt tips är att skaffa 940 dämpare och montera bak, sen så kapar du fjädrarna fram och byter du dämparna till 940 även där, då kommer du få en fin sänkning på ca 4-5cm fast med lite inåtlutande baksulor! Men det är fanimej värt att byta baksula nångång då och då för 8-9000kr är lite väl mycket pengar i mina ögon
Så hoppas vi klargjort allt nu