7531
Sök

Lysdioder tappar styrkan

78 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Hejsan!
Har inte kollat min koppling och jag dragit fel men tror inte det. Har nämlingen kopplat in en slinga dioder till parallelt med en annan men den nya slingan(slinga 3 på bilden) tappar kraften(lysstyrkan) nästan direkt. Och när jag slår av den och väntar ett litet tag och trycker på igen så lyser dom starkt igen men tappar åter igen kraften. Asså dom går ju bara på 20mA vilket är inte är ett piss så det kan ju inte ha med det att göra och den andra slingan(slinga 2) lyser som vanligt hela tiden. Och ska tilläga att när bilen är av så lyser dom längre men när man har motorn igång så slutar dom riktigt snabbt.

Vad är felet? funderar på om non kabel sitter dåligt elr om non kabel är för tunn så inte det får tillräkligt med ström(lödde slingan och är inte bäst på den men det blev bra vad jag kunde se) eller om jag råkat vänt anod och katod åt fel håll på ngn men det kollade jag ngr gånger att det var rätt dock..

Se bild(slarvigt gjort)
http://www.ladda-upp.com/bilder/5429/dioder

Smålänning
7 887 Inlägg
9 juni 2008
Tillräckligt starka resistorer i kretsen? För mig låter det som överspänning...

Dioderna blir inte varma?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

78 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
har innget motstånd i den kretsen för det är 6st 2.0-2.5V dioder= 12-15V som dom är i vilket är perfekt., nää inte varma. dom får inte tillräkligt, med högre spänning lyser dom starkare tills dom börjar lukta skit och går sönder(har lekt endel med det). vette fan vad de kan vara

1 432 Inlägg
9 juni 2008
Gör som så att du kör ett motstånd per diod istället.
Detta gör saker och ting mycket mer stabila.
Det räcker med att en diod i din slinga har någon liten defekt så kommer hela slingan att ta stryk av detta..

Vet att det e mer jobb, men vill man ha det bra så finns det tyvärr inga genvägar..

//Conny S. @ LjusAkuten.se

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

78 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
SpeedOfLight skrev:
Gör som så att du kör ett motstånd per diod istället.
Detta gör saker och ting mycket mer stabila.
Det räcker med att en diod i din slinga har någon liten defekt så kommer hela slingan att ta stryk av detta..

Vet att det e mer jobb, men vill man ha det bra så finns det tyvärr inga genvägar..

//Conny S. @ LjusAkuten.se

okej men det kommer jag ju aldrig att göra, har aldrig gjort så mer än på eltimmar men då har man lättare saker att använda. ska koppla ur slinga 2 och se om den suger spänningen(använde sockerbitar till den skarvningen, vilket inte alltid blir bra..)
Alla dioder var liksom helt nya dessutom och inget ben böjdes dåligt.
När en diod brukar vara sönder brukar hela kretsen börja blinka eller om det är någon kabel som sitter löst vilket inte tillhör denna symtom.

Sök