Vad retar er i trafiken, vad kan man göra bättre ? skriv gärna.....

skjortan Down n`out
12 juni 2008 · 514 Inlägg

hatar när man ligger bakom någon som inte gasar upp i hastigheten när dom kör på en påfartssträcka

Down n`out
MrKerm Avstängd
12 juni 2008 · 1 557 Inlägg

Det finns inget rakt fram i en rondell  ! Bara så ni vet wink

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
M.F.
12 juni 2008 · 67 Inlägg

mickinho> Håller med dig cyklister kan betee sig väldigt skumt, men inte så konstigt igentligen, inga prov ingen teori överhuvudtaget och ändå får dom vistas på vägarna, och detsamma gäller gåendes som bara går ut över övergånsställen och tror dom är odödliga.! sthlm är svårt drabbat men tro mig Lund i skåne är värre det är en j"vla cykelstad, blinda hönor där

Samuelf
12 juni 2008 · 85 Inlägg

MrKerm skrev:
Det finns inget rakt fram i en rondell  ! Bara så ni vet wink

Ska man hårddra det lite så får man inte köra alls i rondellen, eftersom rondellen är den runda delen (rätt ofta gräsbeklädd) innanför innersta körfältet i en cirkulationsplats... ;D

Saab 9000 Aero "Vägskrapan" (1991)
evilaudio
12 juni 2008 · 16 195 Inlägg

Samuelf skrev:

MrKerm skrev:
Det finns inget rakt fram i en rondell  ! Bara så ni vet wink

Ska man hårddra det lite så får man inte köra alls i rondellen, eftersom rondellen är den runda delen (rätt ofta gräsbeklädd) innanför innersta körfältet i en cirkulationsplats... ;D

de går skit bra å åka rakfram i en rodell om man har hög markfrigång wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Opelmadness German cars, quality and beyond
12 juni 2008 · 8 197 Inlägg

9000_griffin_aero skrev:
jo..folk som blinkar åt vänster när dom ska in till en rondell..fast man ska bara blinka när man ska ut från rondellen...körde igår bakom en "övningkörnings" mc o bakom varande trafikskola bil..o båda blinkade åt vänster när dom körde in till rondellen..när jag för några månader sedan var på handledarutbildning så sa dom att man ska inte blinka när man kör till rondell..om man inte åker till höger...så det är irriterande..speciellt när dom sen inte blinkar när dom ska ut...

När jag tog körkort skulle man blinka in i rondellen, och ut! tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
12 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Folk som inte använder blinkers alls skulle ha stryk..
Likaså alla som kör med halvljus och dimljus. Möter ni nån som slår på helljuset så får ni skylla er själva. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Memme I'am AWESOME..
12 juni 2008 · 2 783 Inlägg

alexbenhard skrev:

Hmm. skrev:

alexbenhard skrev:

ta en uppkörning och ge fan i att blinka i rondellen så får du inget körkort!!!!

precis.. ska du svänga vänster så blinkar man vänster i rondellen jupp..... men inte när man ska rakt fram?.. väl

och så blinkar man alltid höger innan man kör ut.

nej, inte när du ska rakt fram smile

När jag ska rakt fram blinkar jag med HELLJUSEN på skojsskull tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Donken86
12 juni 2008 · 184 Inlägg

Det jag upplever som det totalt värsta i trafiken är folk som inte kan hantera hel/halvljus
Möter minst 5 bilar dagligen som bländar av alldeles försent lr drar på ljuset alldeles för tidigt. Och jag som sitter i en lastbil drabbas ganska hårt av de. jag e "snäll" och bländar av när jag ser dom andras ljus i horisonten, allt för att inte blända andra, sen drar jag på heljuset EFTER mötet, inte innan lr under mötet. När man ser den andra bilen i backspegeln då och först DÅ drar man på heljuset.

Sen e det även det s.k Karlstad syndromet, tror fan i mig att varenda karlstad bo kör för sakta på påfarterna, det är 90 som gäller o då ska man ha 90 när man kommer ut på vägen, händer också dagligen på E18 genom karlstad att jag som sitter i en lastbil får ligga o pendla mellan filerna för att inte vara "ivägen" lr prejja ut nån kontorsnubbe lr gammal tant. Riktigt löjligt e de. Det absolut värsta dom gör är att ligga precis bredvid mig i accelerationsfältet och titta på mig ungefär som att byt fil nu, men ICKE jag byter då inte fil om vägen e helt tom och jag håller konstant 85km/h. Bättre dom små bilarna gasar lr brommsar lite mer, det är faktiskt så att det är väjningsplikt om man ska ut på en motorväg/motortrafikled

Ang rondeller. Jag kör ut vid minsta lucka, visst folk pekar finger o blinkar men det är ju bara personbilar, tar ju inte direkt 100 år att komma upp i hastighet o en personbil brommsar bättre än en lastbil så dom borde verkligen inte klaga och dessutom sååååå jobbigt menar jag o brommsa lite försiktigt och hamna i den trafiktäta gynnsamma hastigheten man ska ha i en rondell

smile

Senast redigerat av Donken86 (12 juni 2008)

gamlingen
12 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Portal skrev:

9000_griffin_aero skrev:
man blinkar inte när man ska in till rondell..bara när man ska ut eller när man ska byta fil i rondellen..så ni som inte vet detta så ta en uppkörning..så är det iaf...

ska man ta vänster i en rondell så ska man blinka vänster när man kör in i den och när höger man byter till höger fil och  höger när man kör  ut.

kör man rakt fram i en rondell ska man inte blinka när man kör in i rondellen men man ska blinka höger när man kör ut.

kör man höger i rondellen skall man blinka höger när man kör in i den och höger när man kör ut ur den.

det va så jag lärde mig när jag tog kökrkort för 2 år sedan. det var så min lillasyster lärde sig när hon tog körkort 2 veckor sedan.

ANG rondellkörning
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … tgava7.pdf

trilskas uppkörningsgubben så hänvisa dit...

Senast redigerat av gamlingen (12 juni 2008)

schtunken
12 juni 2008 · 123 Inlägg

gamlingen skrev:
18 åringar med nytt körkort.

word

Soulweeper stray dog
12 juni 2008 · 197 Inlägg

Shit_break skrev:
utveckla gärna TYSKAR....
Jag har bilat ett par ggr i Tyskland och jag var jätteimpad hur bra allt flöt både på auto bahn och i Berlin.
De ligger bara i vä-filen vid omkörning sen är det snabbt in i hö-fil. De är snabba på att varna när något händer och de kör riktigt jävla fort. Jag låg i 200 i min tidigare BMW och blev omkörd av en gammal tant i en 316i kompakt :-)

...
*edit stavfel

haha såhär då var det jag menade
Tyska turister körandes husbilar i den svenska trafiken tongue

Körde ner ifrån örebro till malmö förra fredagen och jag vet inte hur många gånger det kunde ha smällt för att tyskasen kastade sig ut i v-filen..
Men här nere i Skåne har man sett en hel del vad gäller tyska turister med..

haha, tanten orkade väl inte ligga bakom en svensk heller ;p


nytt störningsmoment.. De som inte kör med ljus alls, för att "de ser ju så jävla häftigt ut"
alternativt bara parkeringsljusen..

Och sen de där satans nötterna som inte kan fixa sina trasiga ljus.

......... att jag ens orkar bry mig......
Johan84
12 juni 2008 · 6 Inlägg

Donken86 skrev:
men ICKE jag byter då inte fil om vägen e helt tom och jag håller konstant 85km/h. Bättre dom små bilarna gasar lr brommsar lite mer, det är faktiskt så att det är väjningsplikt om man ska ut på en motorväg/motortrafikled
smile

Det är faktiskt inte väjningsplikt som gäller om man ska ut på motorväg/motortrafikled om accelerationsfält finns.

Saxat från vv.se

Påfart
Påfartsvägen har som regel ett accelerationsfält för att ge Dig möjlighet att anpassa
hastigheten. Du behöver alltså inte stanna om inte detta anges med stopp- eller
väjningspliktsskylt. Anpassa farten och invänta en tillräckligt stor lucka. Använd
körriktningsvisare vid körfältsbytet.
I denna situation har både Du som skall köra in på motorvägen och den som redan
färdas på motorvägen skyldigheter.
Men eftersom Du dels byter körfält, dels inte får köra in på motorvägen om det kan
innebära fara eller hinder ligger det största ansvaret på Dig som skall köra in på
motorvägen/motortrafikleden.
Om Du befinner Dig på motorvägen skall Du underlätta för den som från
accelerationsfältet skall köra in på motorvägen. Det kan Du göra genom
hastighetsanpassning eller – om det är klart bakifrån – tillfälligt använda det vänstra
körfältet.
Vid påfarter nära tätorter kan kugghjulsprincipen användas i samband med köbildning.

Men ja, riktigt irriterande är det när folk inte kan gasa. Dock så har det hänt att vi varit flera bilar i accelerationsfältet samtidigt som en långtradare låg och körde i sin egen fil och vägrade byta, trots att vänster körfält var fritt.
Det slutade med att vissa var tvungna att broma rejält medan andra fick fortsätta köra på vägkanten för att hinna köra om. I det fallet kunde faktiskt långtraden flyttat på sig till vänster körfält, han behöver ju varken bromsa eller gasa då vilket jag förstår kan vara jobbigt om man har mycket last.

BMW 330i (2002)
Felax
12 juni 2008 · 1 963 Inlägg

Sega as såna som tvärnitar för de blir 50 st för 70,
såna som inte ser sig för utan bara svänger runt (speciellt i rondeller)
sega as på acc-streckan till motorväg,
pensionärer,
såna som är rädda o inte tar för sig,
volvo,
lastbilschaffisar som tror dom kan göra som dom vill bara för att dom inte dör om de blir en krock,
sura kärringar som vill att man ska köra upp på trotoaren har fan inga plåtisar på bilen precis!!!
mopeder kan stanna på cykelvägar
cyklister
gående
såna med fula bilar som inte bryr sig om de blir en krock
såna som knuffas när dom parkerar
pakeringsvakter
ta bort allt de här så blir de bra haha

Men are not born - Men are made
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 juni 2008 · 8 744 Inlägg

Stör mig på sånna som bara svänger ut mitt framför en i rondellerna, speciellt sånna som åker vanlig personbil. En lastbil eller en buss kan jag acceptera, lite jävligare för dom att bromsa och att komma iväg. Sen sånna som ligger i ytterfilen i rondeller och ska svänga vänster, ren idioti! Sen finns det självklart 1000 andra småsaker man stör sig på, en del av dom har andra redan tagit upp och en del är egentligen bara struntsaker, men dom skulle kunna göra livet mycket enklare. T.ex. att folk vänder sig om och kollar innan dom svänger, och gärna visar med blinkers osv...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pikey
12 juni 2008 · 2 283 Inlägg

Folk som ligger för nära baktill

R.I.P. Michael Jackson!
caz M-POWER
12 juni 2008 · 27 Inlägg

Folk som håller 80, på 90-väg och som fortsätter att ligga i 80 trots att det blir 70..

Gulmun * Klåpare
12 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Eller folk som blåser om i en jäkla fart och sen kör 10km/h under skyltad hastighet i flera mil... mad

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Louise
12 juni 2008 · 196 Inlägg

Folk som inte blinkar i rondeller när man kommer med 24 meters ekipage.. (lastbil med släp för dom som inte förstår)

FireTraXX DFFL
12 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Shit_break skrev:
utveckla gärna TYSKAR....
Jag har bilat ett par ggr i Tyskland och jag var jätteimpad hur bra allt flöt både på auto bahn och i Berlin.
De ligger bara i vä-filen vid omkörning sen är det snabbt in i hö-fil. De är snabba på att varna när något händer och de kör riktigt jävla fort. Jag låg i 200 i min tidigare BMW och blev omkörd av en gammal tant i en 316i kompakt :-)

...
*edit stavfel

E36 eller E46?
E36 316 Compact toppade 188km/h förutom 1998 års modell som toppade 194km/h.
E46 316 Compact toppade 201km/h (De med Automat-låda toppade 196km/h.

Antingen så låg du inte i 200km/h eller så körde hon en E46 Ti och det tog låååååång tid för henne att passera.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang