5649
Sök

baslåde bygge

101 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Ska bygga mig en låda till mina nya tolvor!! Det blir en portad låda med 2 portar och två 12" basar i. Men nu undrar jag för ljudets skull,ska man bygga en "mellanvägg" invändigt i lådan för att skilja bas 1 och bas 2? så att de blir som två mindre lådor i en , om ni förstår!!

Gör avskillningen (mellanväggen) någon skillnad i ljudet?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78745/372436_hlt4w0.jpg
mellanvägg

307 Inlägg
12 juni 2008
sålänge liter och portlängd blir rätt så går de nog galant

284 Inlägg
12 juni 2008
vill du vara helt säker så bygger du med mellanväg  deå finns det findre risk för att basarna skulle kunna släcka ut  varandra

16 197 Inlägg
13 juni 2008
ziderbeat skrev:
vill du vara helt säker så bygger du med mellanväg  deå finns det findre risk för att basarna skulle kunna släcka ut  varandra

släcker varandra??   har hört så många säga exakt samma sak men de e bara nåt folk fått för sig.. den enda gången du skulle kunna "släcka" varann e ju om du fasvänder den ena basen.. i annat fall kan du har masssa basar i samma låda.. men en mellanvägg e ju inte dåligt på något vis då den styvar upp lådan smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

284 Inlägg
13 juni 2008
menade inte att sanolikheten av att dem gör det  skulle vara stor , utan  att det inte finns en chans för det med en mellanvägg     förstår du vad jag menar då?    tror säkert inte att dem skulla göra det

101 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
ziderbeat skrev:

släcker varandra??   har hört så många säga exakt samma sak men de e bara nåt folk fått för sig.. den enda gången du skulle kunna "släcka" varann e ju om du fasvänder den ena basen.. i annat fall kan du har masssa basar i samma låda.. men en mellanvägg e ju inte dåligt på något vis då den styvar upp lådan smile

okok..men då får ja räkna om lite på lådan för mellanväggen tar la upp lite volym kanske...men ska man isolera mellanväggen isåfall?

21 761 Inlägg
13 juni 2008
Isolera mellanväggen, menar du att sätta dämpmaterial?

6 851 Inlägg
13 juni 2008
Det du kan göra i mellanväggen är att du gör massa hål med en hålborr (modell större hål)
På detta vis kan du få en stabil låda, fast inte förlora så mycke i låd volym.

237 Inlägg
14 juni 2008
Det blir lika bra ljud om du inte har en mellan vägg, men den blir ju stabil lådan smile

Abaaaaaaaaa

Sök