Hej!
För några dagar sedan började min motor skorra och varningslampan för tändningen började tändas och släckas. Vi har lokaliserat ljudet till fördelaren (med motorhuvuden öppen var det lätt att höra vilken komponent som lät sjuk).
Jag har monterat bort hela fördelarboxen men fattar inte hur man får bort själva rotorn. På min gamla bil var det bara att dra den rakt ut.
Aktuell modell är som sagt en Honda Accord -91 2.0L/16v som i allt övrigt fungerar fint. Tändningen fungerar även i dagsläget och den går fint att köra men "bättre att stämma i bäcken än i ån", vill ju inte att tex. ett dåligt lager får hela fördelaren att skära ihop.
Jag har lagt upp några bilder på flickr för den som är intresserad:
http://www.flickr.com/photos/27629946@N06/=uppdatering=Jag talade med en reparatör och enligt honom är det bara att ersätta hela paketet, något som kommer kosta cirka 500-1000 på begagnatmarknaden. Jag har dock hittat en reparationssats på nätet med axel, drev och packningar för 45 pund. Samma butik sålde också en ny fördelare för 125 pund (cirka 1500 kr) + frakt.
http://www.hondadistributors.co.uk/index.aspxÄr det någon som vet om det är samma fördelare som sitter på 2.2- som 2.0-litersmotorn? På eBay kan man få en helt ny för under tusenlappen men det verkar bara säljas för 2.2-litersmotorn "over there". Sedan vet jag inte riktigt om det är värt att beställa från USA med tanke på vikten och ev. moms som kan tillkomma.
=
uppdatering II=
Jag fick en prisuppgift från Bilmetro i Hudiksvall på en komplett fördelare. 5900:- ink moms ville de ha och det var helt enkelt inget alternativ.
Jag hittade även några stycken fördelare på svenska skrotar som kanske kunde passa men den billigaste låg på en tusenlapp plus frakt och har förmodligen gått ganska många tusen mil. Istället beställde jag en ny på eBay för $140 ink frakt, cirka 900 kr alltså. Nu kan moms tillkomma på 200 kr men den dagen den sorgen. Modellbeteckningen är
TD-31U och den passar både på 2,0- och 2,2-litersmotorn. Vikten på den kompletta fördelaren är 1,65kg, något som kanske är intressant att veta för den som vill beställa från Storbritannien eftersom Royal Mail har en maxvikt på 2 kg för alternativet "Royal Mail Airsure".