silver-robban skrev:
Som andra sagt så spelar ett läckande grenrör in på avgasvärdena..
Du kan inte ställa in bränslemängden manuellt utan då lär du in i styrboxen och programmera om.
Ang att du vet var du ställer luften????det finn ej någon sådan inställningsmöjlighet..vad menar du att du ställer den nånstans?
Handbromsen spänner du inne i trumman bak...sitter en kuggkrans som du kommer åt genom ett hål i skivan. sen har du en skruv under värmeplåten mitt under bilen som du ställer spakhöjden med...men först spänner du ute i trummorna.
Ang växelspaken så brukar det ligga två halvor som kulan på växelspaken sitter i mellan..du ser den om du tar bort damasken. den övre halvan brukar sitta fast med en stor låsring...kan det vara den som lossnat??? luft på spaken och se om plasthalvan följer med.
Att motorn rycker kan ha många orsaker som bränsleblandningen eller tändproblem.
Skulle bli lättare om du beskrev när ryckningarna kommer ...vid gas eller jämn körning samt avgasvärdena som du fick på besiktningen.
Jo luften, eller man kanske inte ställer hur mycket luft den får, men förra ägaren har varit å vridit på luftmängdsmätaren, på det drevet, för där ställer man hur spjället står, de var det jag tänkte på
Handbromsen, jag ska kika på det imorrn, tänkte ta en skruvar dag då så man får allt gjort.
Jag har kollat på det där som du sa, jag trycker fast spaken så där, och så är de en vit "låsning" som sitter där, men den fasnar aldrig riktigt utan den åker ner efter ett tag igen, den kanske har blivit kass?
Ryckningarna, det är olika faktist, ilbland kan man gasa ur den å den går fint, men nästa gång så kan den rycka lite eller gå allmänt dåligt bara, känns som att de går tungt eller att den nästan segar ner, det är så svårt att förklara!