6026
Sök

ojämn tomgång volvo v70 2,5T -99a vad kan det vara????

299 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
som topic när den blir varm så vandrar den på tomgång undrar vad d kan vara om det är nån volvoguru som har bra koll?????

4 824 Inlägg
14 juni 2008
gasspjället, testa att göra rent det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

377 Inlägg
14 juni 2008
kan vara spricka i insuget, sen har jag för mig att på V70 99-01 eller något sånt var det fel på gasspjället, vad vet jag ej men något fel va det på dom.

4 824 Inlägg
14 juni 2008
Jokk3 skrev:
kan vara spricka i insuget, sen har jag för mig att på V70 99-01 eller något sånt var det fel på gasspjället, vad vet jag ej men något fel va det på dom.

spricka tror jag inte på men därimot har du rätt i att det va fel på gassjällen och det gäller inte bara på V70 utan det gäller alla volvo bilar med elektroniskt gasspjäll (bilar med ME7) vilket kom 99 och det va inte bara tom 01 man hade problem med det utan även senare, man kan få den bytt på garanti OM bilen inte hart gått mer än 16000mil (har jag för mig det va) och att vissa felkoder finns samt att det inte hjälper att göra rent gasspjället samt ny mjukvara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

299 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
klockrent christian s du verkar ju ha lite koll.........trodde de ja oxå men alltid skönt å kolla med flera.....är så att jag har varit å tittat på en v70 som hade de bekymmret så man var ju lite sisåsådär till om man skulle köpa den eller inte men tack för snabba å bra svar

1 Inlägg
5 augusti 2008
Jag hade problem med dippande tomgång på V70 N 01 samt ojämn gång. Efter att ha läst på lite forum gjorde jag rent spjällhuset. Jag trodde inte att det skulle hjälpa då det endast satt lite sot och olja. Dock fungerar den som en klocka efteråt.

Jag tog endast en trasa med lacknafta och gjorde rent efter att ha monterat loss det. Jag gjorde rent det i motoruttrymmet. Det tog totalt 1h. Därefter kopplade jag loss plusspolen för att få bort felmeddelandet om emission.

Jag är ganska säker på att Volvo hade bytt hela huset så det känns som man  har sparat 7000:-
Värt att testa även för den som inte är så bilkunnig!

:-)

Sök