7292
Sök

Plasta baslåda (grundläggande frågor)

9 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
ska bygga en baslåda tänkte jag o den ska va med trä-stomme o glasfiber.,har några frågor:

1: det här med härdare i polyestern. hur funkar det o så? Nåt speciellt man ska tänka på? va gör den för nytta? stelnar det fortare? blir det fastare?

2: ska man rolla polyester mellan varje lager väv? o hur ofta bör man rolla med tom rulle( alltså trycka ut luft o så)?

3: kan man fortsätta plasta när några lager torkat? typ om det blir sent o man bara inte pallar stå där o joddla, kan man då göra dom resterande lagrena nästa dag?

4: hur noga måste jag slipa om jag ska lägga matta över hela lådan? O hur fäster jag bäst mattan på glasfiberyta?

5: om jag ska lacka lådan, vad händer efter jag lagt det sista lagret? vad e händelse förloppet sen? om man kunde få en liten tutorial. från "sista lagret väv" till "redo att lackas"

OBS., e helt ny på det här med glasfiber så va !!!Väldigt!!! grundligga i era förklaringar e ni snälla,.,.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 juni 2008
1. ja blanda i rätt mängd utan stelnar det inte alls med för mycke stelanr det innan du är klar och det är risk att det blir för varmt.

2.först polyester sen rollar du fast glasfibern sen polyester igen och avsluta med polyester som du inte rullar i..

3. ja plasta inte för tjock på samma gång då kan det bli varmt eller ev. inte genomhärda.
Mellan slipa innan du plastar på ett torrt lager och torka med aceton eller ev. thinner.

4. Ska du ha matta räcker det att ta bort allt som är grovt.
80 papper och maskin sen använder du kontaktlim till att fästa mattan med. Finns i spray eller att pensla.

5. spipa helt slätt sen spackla bort porer sen slipa och gör om det du missat sen slipa dig ner tills du har 400 papper som grövst. Gärna finare. att få det snyggt är svårt och kräver kunskap men är man noga och tålmodig så kan man fixa det själv.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 299 Inlägg
14 juni 2008
1: När du blandar i härdaren så blanda inte mer än 2%. De e så varmt nu på sommaren så de behövs inte mer. Har du i mer blir inte polyestern alls lika stark som den borde, du kommer i princip kunna bryta sönder de me händerna. Men den farligaste bieffekten me för mycke härdare e att de kan börja brinna, en klasskompis hade i för mycke härdare o de va nästan att de började brinna. Han bara bli lite rökutveckling av de som tur va... Så inte mer än 2%

2: man ska väta lite grann bara mellan lagrena. De bästa e att använda alu.rollern mellan varje lager så e de lättare att driva ut luften.

Mer än så bör jag nog inte svara å¨vid den här tiden på dagen tongue roll

//Jacob

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 juni 2008
Härdare och härdare, ska man vara petig så är det en accelerator som speedar upp härdprocessen. Blanda ordentligt och absolut inte med roller/pensel utan en träbit. vid 20 grader blanda i 2%, håll uppsikt över resterna samt produkten. Under härsprocessen blir det nämligen varmt, dvs brandrisk vid fel iblandning så som sakt håll koll på grejjerna!

Ja, man brukar först väta mattan inna man lägger på den, varje lager för sig såklart.

Ja det går att plasta på senare men det bästa om man inte ska lägga många lager är att göra allt på en gång. Max 6 mattor per gång är rimmligt.

Du får gå på känn, vät underlaget väl så ska det gå bra

Vänta på att det "härdat klart" sen slipar du av det värsta, lägger på spackel och fram med lackpickan

OBS använd aluroller, annars kommer du få fina luftbubblor wink
Lycka till!
//Johannes

(s*tan va alla va snabba då tongue)
Senast redigerat av TenZer (14 juni 2008)

Rock'n Roll

9 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
1. ja blanda i rätt mängd utan stelnar det inte alls med för mycke stelanr det innan du är klar och det är risk att det blir för varmt.

2.först polyester sen rollar du fast glasfibern sen polyester igen och avsluta med polyester som du inte rullar i..

3. ja plasta inte för tjock på samma gång då kan det bli varmt eller ev. inte genomhärda.
Mellan slipa innan du plastar på ett torrt lager och torka med aceton eller ev. thinner.

4. Ska du ha matta räcker det att ta bort allt som är grovt.
80 papper och maskin sen använder du kontaktlim till att fästa mattan med. Finns i spray eller att pensla.

5. spipa helt slätt sen spackla bort porer sen slipa och gör om det du missat sen slipa dig ner tills du har 400 papper som grövst. Gärna finare. att få det snyggt är svårt och kräver kunskap men är man noga och tålmodig så kan man fixa det själv.

ok men har läst rundor rätt mycke o dom flesta säger att dom brukar använda runt 10 lager.,.ska jag göra det på två omgångar då,.,. först 5 lager sen låta det torka innan jag lägger på resten?

9 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Härdare och härdare, ska man vara petig så är det en accelerator som speedar upp härdprocessen. Blanda ordentligt och absolut inte med roller/pensel utan en träbit. vid 20 grader blanda i 2%, håll uppsikt över resterna samt produkten. Under härsprocessen blir det nämligen varmt, dvs brandrisk vid fel iblandning så som sakt håll koll på grejjerna!

Ja, man brukar först väta mattan inna man lägger på den, varje lager för sig såklart.

Ja det går att plasta på senare men det bästa om man inte ska lägga många lager är att göra allt på en gång. Max 6 mattor per gång är rimmligt.

Du får gå på känn, vät underlaget väl så ska det gå bra

Vänta på att det "härdat klart" sen slipar du av det värsta, lägger på spackel och fram med lackpickan

OBS använd aluroller, annars kommer du få fina luftbubblor wink
Lycka till!
//Johannes

(s*tan va alla va snabba då tongue)

ja jag tänkte lägga dit typ 10-12 lager,.,har läst rundor.,.,dom flesta göra lådorna så tjocka,.
brandrisk låter fan inte kul hehe

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
med lem
1 925 Inlägg
14 juni 2008
tänk på att ta 2 lager glasfiber till 1 lager polyester. altså lägg på 2 lager, smeta dit ett tjockt lager med polyester, då blir det hållbart

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

9 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
,tack för alla bra svar.,. har fått en bra bild av va jag ska göra nu,.,.big_smile

2 911 Inlägg
14 juni 2008
Jag skulle snarare säga att max tre lager per härdningstillfälle, vid fler lager är risken större för att de bränner för hårt och du får knölar.

Men det beror också på mattan/väven du kör med, om du kommer använda biltemas så kör max 2-3 lager per gång för att slippa möjligheten att de blir knas. Deras matta är ofantligt tjock.

16 197 Inlägg
14 juni 2008
Decibel skrev:
Jag skulle snarare säga att max tre lager per härdningstillfälle, vid fler lager är risken större för att de bränner för hårt och du får knölar.

Men det beror också på mattan/väven du kör med, om du kommer använda biltemas så kör max 2-3 lager per gång för att slippa möjligheten att de blir knas. Deras matta är ofantligt tjock.

tjockmatta på biltema?? den e väl 350 gr.. å de e inte så tjockt men däremot e den tokigt jävligt hård å knepig å jobba me.. ja kör själv rätt mycke me 600 matta men av en helt annat sort.. den blir "mättad" jätte lätt å mycke mer följsam..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 911 Inlägg
14 juni 2008
evilaudio skrev:
Decibel skrev:

tjockmatta på biltema?? den e väl 350 gr.. å de e inte så tjockt men däremot e den tokigt jävligt hård å knepig å jobba me.. ja kör själv rätt mycke me 600 matta men av en helt annat sort.. den blir "mättad" jätte lätt å mycke mer följsam..big_smile

Det jag menar, tyvärr råkar de flesta som plastar första gången köra biltemaprylar så man får anpassa svaren efter deras skitgrejjer wink

Själv kör jag Ahlström 600 matta med norpol 440 polyester, är en helt annan värld än biltemas sirapspolyester och vardagsrumsmatta smile

16 197 Inlägg
14 juni 2008
Decibel skrev:
evilaudio skrev:
Decibel skrev:

Det jag menar, tyvärr råkar de flesta som plastar första gången köra biltemaprylar så man får anpassa svaren efter deras skitgrejjer wink

Själv kör jag Ahlström 600 matta med norpol 440 polyester, är en helt annan värld än biltemas sirapspolyester och vardagsrumsmatta smile

då kör vi me typ samma prylar.. smile  fast ja plastar rätt mycke roving/twillväv.. då slipper man ju spackla å slipa som en galning. wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juni 2008
evilaudio skrev:
Decibel skrev:
evilaudio skrev:

då kör vi me typ samma prylar.. smile  fast ja plastar rätt mycke roving/twillväv.. då slipper man ju spackla å slipa som en galning. wink

Håller med om rowing/väv....mkt lättare att jobba med än mattor där fibrerna ligger som spridda skurar...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 juni 2008
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:
Decibel skrev:

Håller med om rowing/väv....mkt lättare att jobba med än mattor där fibrerna ligger som spridda skurar...

Huggen matta är bättre att hålla på med som nybörjare då det inte spelar någon större roll hur man lägger den. En rowing måste du ju hålla koll på hur mattan är vävd.

Om jag var du så skulle jag kört med en huggen 600 matta av kvalitet bättre då de är trevligare att jobba med bra grejjer. Sen blir ju även ressultatet därefter wink
Senast redigerat av TenZer (14 juni 2008)

Rock'n Roll

9 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
evilaudio skrev:
Decibel skrev:

hur många lager kan jag göra åt gången om jag kör me dom grejorna då? (ahlström & norpol)

9 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Lonefox skrev:
evilaudio skrev:

Huggen matta är bättre att hålla på med som nybörjare då det inte spelar någon större roll hur man lägger den. En rowing måste du ju hålla koll på hur mattan är vävd.

Om jag var du så skulle jag kört med en huggen 600 matta av kvalitet bättre då de är trevligare att jobba med bra grejjer. Sen blir ju även ressultatet därefter wink

hade tänkt köra med väv.,vilken skillnad e det mellan matta & väv? kvalitet o svårighet o så?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 juni 2008
DaCriLL skrev:
TenZer skrev:
Lonefox skrev:

hade tänkt köra med väv.,vilken skillnad e det mellan matta & väv? kvalitet o svårighet o så?

Skillnade mellan en huggen och en rowing är att en huggen matta är stark i alla riktningar, en rowing är mycket stark men enbart i vävens 2 riktningar och grymmt svag i övrigt. En huggen matta är även lite styvare och därav kanske lite kruxxigare att lägga men som nybörjare är som sagt en huggen matta bättre.

Rock'n Roll

9 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
DaCriLL skrev:
TenZer skrev:

Skillnade mellan en huggen och en rowing är att en huggen matta är stark i alla riktningar, en rowing är mycket stark men enbart i vävens 2 riktningar och grymmt svag i övrigt. En huggen matta är även lite styvare och därav kanske lite kruxxigare att lägga men som nybörjare är som sagt en huggen matta bättre.

ok..hade täknt plasta nått småskit först o känna lite på det.,,.i så fall köper jag både ok o provar med väven på mindre grejer,.,.lika bra att pröva båda. nått speciellt jag ska tänka på när jag lägger väven?
o nåt speciellt när jag lägger me matta?

9 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
har en annan fråga med,.,.lite off topic men ändå lite i samma anda,,.
ska lacka inne i bilen.,,instrumentpanel osv. de vanliga,.,.tänkte om nån har bra tips på nåt ställe me bra grejer.,.,lack, primer o sånt,.,.,vill ju inte skiten ska flagna av hehe.,.,,

P.S ---- innan nån skriver det så har jag redan gissat på att biltema inte e ett bra val haha lol

Sök