Hjälp ang billån.

Mollllgan
14 juni 2008 ·

OBS! Gammal tråd! /Hybridsmurfen




Hejsan.. som sagt så har jag nu haft några dagar på mig o fundera ut vad för bil osv som jag skulle kunna tänka mig...

Snackade med en tant på banken o allt verkar guld o gröna skogar..

Nu har jag precis kollat mailen och då skriver hon te mig att jag måste ha handpenning på 20%
För att kunna köpa mig en bil??? Varför inte bara säga detta till mig när jag är på banken?

Nu till min fråga Måste man ha handpenning??
Kan man låna denna med eller hur fasen funkar det?
En polare lånade te sin bil bara drygt ett halvår sedan och han tog ett så kallat medlemslån
han behövde fasen inte ge nån handpenning.

Och nej jag tar inget lån via ge moneybank eller liknande enbart via bank.. den bank detta gäller är Handelsbanken...

Sammt att jag skulle ha bilen som säkerhet??? Verkar ju vara totalt korkat? Om jag vill sälja bilen efter ett halvår då??? Då kan jag ju inte göra detta??? Måste ju först betala av lånet??

Ni som har tagit lån på bilar osv snälla hjälp mig... Har inte lust o skrapa ihop 40k för att jag ska kunna köpa bilen... Krävs det att jag byter bakn så gör jag det inga problem....

Mvh

Senast redigerat av _S40_ (14 juni 2008)

xMaDRockz
14 juni 2008 · 128 Inlägg

Det är skillnad på billån och banklån(Prvatlån).

Billån innebär att bilen står som säkerhet och att dom tar bilen efter så och så många missade betalningar.
Med ett billån måste du har kontantinsats eller inbytes bil som motsvarar 20% av den nya bilens värde.

Ett Privatlån innebär att du mer eller mindre kan använda pengarna till vad du vill. Och det är nog ett sådant lån du vill ha. Dvs att du lånar hela bilens värde. Och slipper en kontantinsats.


MvH

Mollllgan
14 juni 2008 ·

xMaDRockz skrev:
Det är skillnad på billån och banklån(Prvatlån).

Billån innebär att bilen står som säkerhet och att dom tar bilen efter så och så många missade betalningar.
Med ett billån måste du har kontantinsats eller inbytes bil som motsvarar 20% av den nya bilens värde.

Ett Privatlån innebär att du mer eller mindre kan använda pengarna till vad du vill. Och det är nog ett sådant lån du vill ha. Dvs att du lånar hela bilens värde. Och slipper en kontantinsats.


MvH

Ok men så om jag går in på banken och säger att jag vill ha ett privatlån då behöver dem inte veta vad jag ska göra med pengarna??? Jag vart ju inställd på ny bil nu i veckan men inte fan har jag möjlighet till 40000:-
Handpenning... Eller hur mkt det nu blir...

Tänkte låna max 200 000:-

Tack för svaret iaf känns lite bbättre nån mer som har nått o säga så varsågod uppskattar alla svar..

Är det bra eller dåligt med bilen som säkerhet.. Jag vet att jag klarar av lånet ekonomiskt sett iaf..
Bör ju nämna att jag följer lyxfällan..smile

Har sj suttit i skiten men e nu fri igen.....

Muttley
14 juni 2008 ·

alltid när man köper en bil är de 20% insats som försäljarna SKA ha.
jag tog ett lån på banken till mitt billån pga att jag hade en bil som skulle säljas men volvon var jag otroligt sugen på och ville ha den därför jag tog de lånet som ändå var avbetalt inom en månad.

du får nog ta privatlån, men tycker du de är värt att ta lån till en bil på 200 tusen ? med tanke på att du redan varit nere i skiten en gång.

Senast redigerat av tkd_rille (14 juni 2008)

Mollllgan
14 juni 2008 ·

tkd_rille skrev:
alltid när man köper en bil är de 20% insats som försäljarna SKA ha.
jag tog ett lån på banken till mitt billån pga att jag hade en bil som skulle säljas men volvon var jag otroligt sugen på och ville ha den därför jag tog de lånet som ändå var avbetalt inom en månad.

du får nog ta privatlån, men tycker du de är värt att ta lån till en bil på 200 tusen ? med tanke på att du redan varit nere i skiten en gång.

Alltså  jag tror ej att jag slänger ut 200 000:- på en bil då jag anser att det e rena förlustaffären men 200000:- är min spärr. det e vad jag e beredd o ge för en bil dock ej mer än så. sen om det blir en bil för 60 000:- det e en annan 5:Asmile då lämnar jag tebax resterande pengar så slipper jag dem iaf. Har funderat på detta i väldigt många månader så jag känner mig säker på allt har kollat ekonomin om och om igen...

Bara det att jag fattar inget av bankens ord. "bilen som säkerhet"  "handpenning" osv osv....


Allt som allt fattar inget alls av detta? Vill ju bara unna mig o min familj en ny bil ffs....

Mvh

snackcalahan
14 juni 2008 · 482 Inlägg

enda fördelen med ett billån är att du kan få något bättre ränta, kör på ett vanligt blanko lån du smile

just real power
no turbo shit
Muttley
14 juni 2008 ·

_S40_ skrev:

tkd_rille skrev:
alltid när man köper en bil är de 20% insats som försäljarna SKA ha.
jag tog ett lån på banken till mitt billån pga att jag hade en bil som skulle säljas men volvon var jag otroligt sugen på och ville ha den därför jag tog de lånet som ändå var avbetalt inom en månad.

du får nog ta privatlån, men tycker du de är värt att ta lån till en bil på 200 tusen ? med tanke på att du redan varit nere i skiten en gång.

Alltså  jag tror ej att jag slänger ut 200 000:- på en bil då jag anser att det e rena förlustaffären men 200000:- är min spärr. det e vad jag e beredd o ge för en bil dock ej mer än så. sen om det blir en bil för 60 000:- det e en annan 5:Asmile då lämnar jag tebax resterande pengar så slipper jag dem iaf. Har funderat på detta i väldigt många månader så jag känner mig säker på allt har kollat ekonomin om och om igen...

Bara det att jag fattar inget av bankens ord. "bilen som säkerhet"  "handpenning" osv osv....


Allt som allt fattar inget alls av detta? Vill ju bara unna mig o min familj en ny bil ffs....

Mvh

är du riktigt hundra på att du har råd och betala tillbaka så kör på de tycker jag, dock skulle jag letat upp bilen som jag velat ha först smile sen räknat på de sen köpt den.  man kan få lägre ränta hos försäljare de fick jag hos volvo istället för banken. så tog lån till kontantinsats på banken och själva lånet hos bilförsäljaren.

Jimm
14 juni 2008 · 1 661 Inlägg

Ta ett billån av bilhandlaren så får du mycket lägre ränta, så tar du ett privatlån på banken till handpenningen. smile

Mollllgan
14 juni 2008 ·

Hardjim skrev:
Ta ett billån av bilhandlaren så får du mycket lägre ränta, så tar du ett privatlån på banken till handpenningen. smile

Haaaa det har du ju fasen rätt i.. Men har bilhandlare lägre ränta än banken???

Bilhandlare brukar välla vara ett ex antal tusenlappar dyrare än ex en bil på blocket??
Känns ju åndå säkrare o köpa av bilhandlare osv osv..

Tack som f-n för dett svaret det var askalas bra jue=)

Nu blev denna kväll lite roligare=)

Mvh

Hamilton
14 juni 2008 · 8 864 Inlägg

_S40_ skrev:

Hardjim skrev:
Ta ett billån av bilhandlaren så får du mycket lägre ränta, så tar du ett privatlån på banken till handpenningen. smile

Haaaa det har du ju fasen rätt i.. Men har bilhandlare lägre ränta än banken???

Bilhandlare brukar välla vara ett ex antal tusenlappar dyrare än ex en bil på blocket??
Känns ju åndå säkrare o köpa av bilhandlare osv osv..

Tack som f-n för dett svaret det var askalas bra jue=)

Nu blev denna kväll lite roligare=)

Mvh

Du har fortfarande handpeningen kvar även om du "lånar" av bilhandlare.

Fotograf på tierpidag.se
xMaDRockz
15 juni 2008 · 128 Inlägg

_S40_ skrev:

Hardjim skrev:
Ta ett billån av bilhandlaren så får du mycket lägre ränta, så tar du ett privatlån på banken till handpenningen. smile

Haaaa det har du ju fasen rätt i.. Men har bilhandlare lägre ränta än banken???

Bilhandlare brukar välla vara ett ex antal tusenlappar dyrare än ex en bil på blocket??
Känns ju åndå säkrare o köpa av bilhandlare osv osv..

Tack som f-n för dett svaret det var askalas bra jue=)

Nu blev denna kväll lite roligare=)

Mvh

Jag tror inte att det är väldigt smart att ta 2 lån, dvs att du får två räntor att betala.
Om du tar ett lån till kontantinsatsen dvs 20% på 200000 = 40000kr och sen går till bilhandlaren och hittar en bil som du vill ha och när ni ansöker om det lånet så finns risken att du blir nekad billånet pga att du redan har ett lån (kontantinsatsen) plus att någon har gjort en kreditupplysning på dig.
I sluta ända så hade det varit bättre med ett Privat lån från början även om räntan är lite högre.

Samtidigt kan det vara dåligt med Privatlån också för om du lånar hela beloppet och kanske blir ofrivilligt arbetslös eller vad som helst och du måste göra dig av med bilen så måste du sälja bilen för inköpspriset annars sitter du kvar med en del av lånet ändå. Och det är kanske inte det lättaste.
Det slipper du kanske om du har ett billån med 20% instats, om du nu har sparat ihop pengarna själv.
För då kan du sälja bilen för 160000 utan att sitta kvar med ett lån.

Tänk igenom det riktigt.

Mvh

laika
15 juni 2008 · 410 Inlägg

Ta inte ut ett lån på mer än du tänker slösa. Skaffa dig ett lånelöfte från banken ha med dig det när du tittar på bilen så kan du reservera bilen tills du har tid att gå till banken och ta ut lånet och föra över pengarna till säljaren. Tar du ut lån på mer än du ska ha så kommer du garanterat åka på ränta som är onödig att betala. Sen så ska du nog inte ta ett lån från bilhandlare har ofta väldigt mycket mer finstilt än bankerna. Du kan ju se till att få ett lånelöfte från en bank och sedan gå till en annan bank och se vad dom erbjuder. Spela ut bankerna lite motvarandra så kan du få en bättre deal. Kanske inte lika lätt när det är mindre summor (jämför huslån) men det är helt klart värt ett försök och dra till en massa bull om hur trogen du är till banken och sån skit så kanske du kan få ner räntan en del. Sen tipsar jag dig att så snabbt som möjligt betala tillbaka lånet finns inga som helst fördelar med lån.

Skoda Fabia (2000)
Mollllgan
15 juni 2008 ·

Hej hej alla.

Har nu sutti och läst igenom alltihopa.. Mkt bra svar dock så blir jag mer och mer osäker på om jag ska köpa en bil eller inte... En utav anledningarna till att vi vill köpa ny bil är just för att vi inte har nån ac/ecc i vår bil...
Med tanke på att vi har en liten på 2 år och kör ganska mkt så är det inte så behagligt för hans skull heller.
Han brinner ju upp när man kört ca 3 mil=)...  Men vad jag kommer göra är att snacka med min sambos Farbro som är säljansvarig på Bildeve i Helsingborg. Han lär ju kunna allt inom finans osv osv.. Och jag vet med all säkerhet att han inte kommer ge oss nån korkad finans osv osv... Ska dra iväg ett mail till honom nu direkt så får vi väll se hur det slutar...

Som "xMaDRockz" sa ang 2 lån det känns ju med lite sådär... Inte kul det heller... om det nu blir som så at jag tar ett lån så kommer jag ta ett privatlån inget sk billån... då e saken finito...

Ännu en gång tack allesammans som hjälpt mig.. Har blivit en aning klokare nu iaf...
Får se om det blir någon bil eller inte...

Ha det gott.


Mvh S40

laika
15 juni 2008 · 410 Inlägg

_S40_ skrev:
Men vad jag kommer göra är att snacka med min sambos Farbro som är säljansvarig på Bildeve i Helsingborg. Han lär ju kunna allt inom finans osv osv..

Men har inte dom en viss prutmån även på finansen eller är det bara banken som styr det. För jag får för mig att även säljaren gess en viss prutmån på finansen men jag är inte säker så du kan ju höra med honom han lär ju inte dra sig för att så ner det till absoluta min.

Skoda Fabia (2000)
Mollllgan
15 juni 2008 ·

laika skrev:

_S40_ skrev:
Men vad jag kommer göra är att snacka med min sambos Farbro som är säljansvarig på Bildeve i Helsingborg. Han lär ju kunna allt inom finans osv osv..

Men har inte dom en viss prutmån även på finansen eller är det bara banken som styr det. För jag får för mig att även säljaren gess en viss prutmån på finansen men jag är inte säker så du kan ju höra med honom han lär ju inte dra sig för att så ner det till absoluta min.

Nej kan ju hoppas på att han kan hjälpa mig...

Har dratt iväg ett mail till honom nu så vi får väll se hur det kommer att sluta=)
Det enda jag vet med säkerhet nu är att jag kommer köpa en bil genom en bilfirma och inget annat.
Med tanke på att jag är så osäker på lån osv så vore det ju rena bottenskrapet o köpa en bil på blocket som jag på vägen hem inser att det var den dummaste affär jag någonsin gjort..

Men men bara o luta sig tillbaka ca 24 timmar och invänta svar..

Mvh S40

noclaF Styrande position i resebranchen
15 juni 2008 · 174 Inlägg

I din presentation skiver du:"Kör en Volvo s40 2,0 som jag e supernöjd med."
Jag skulle inte låna pengar "bara" för att köpa bil med AC/ECC.
Är du fortfarande nöjd med din bil,kör vidare med den och spara i hop till ev. handpenning.
Om du har lån på nuvarande bil, hus/lägenhet låna absolut inga mer pengar!

Saab 99 LE (1975)
Mollllgan
15 juni 2008 ·

noclaF skrev:
I din presentation skiver du:"Kör en Volvo s40 2,0 som jag e supernöjd med."
Jag skulle inte låna pengar "bara" för att köpa bil med AC/ECC.
Är du fortfarande nöjd med din bil,kör vidare med den och spara i hop till ev. handpenning.
Om du har lån på nuvarande bil, hus/lägenhet låna absolut inga mer pengar!

Press e nu ändrad.. Jag har varit nöjd med den men nu är jag inte detta längre...
Nopps har inga lån/skulder.. nada zipp zero.. Inte en krona jag ligger ute med...

Så ligger det till..

Mvh

84anders
11 april 2016 · 1 Inlägg

Blev erbjuden billån av en sida som heter https://www.xn--lnemklaren-t5ai.se/, fick intrycket av att det var någonting liknande Lendo.

Här tas ingen säkerhet i bilen utan billånet blir ett vanligt blancolån. Detta skulle tydligen ha ett par fördelar jämfört med att banken tar säkerhet i bilen, visserligen till något högre ränta. Är detta någonting ni har erfarenhet av? Fördelar? Nackdelar?

Muttley
11 april 2016 ·

84anders skrev:
Blev erbjuden billån av en sida som heter https://www.xn--lnemklaren-t5ai.se/, fick intrycket av att det var någonting liknande Lendo.

Här tas ingen säkerhet i bilen utan billånet blir ett vanligt blancolån. Detta skulle tydligen ha ett par fördelar jämfört med att banken tar säkerhet i bilen, visserligen till något högre ränta. Är detta någonting ni har erfarenhet av? Fördelar? Nackdelar?

Varför skall man ha ett billån utan bilen som säkerhet?
Fördelen att bilen ligger som säkerhet är att du kommer ha disciplin nog att inte bara sälja av bilen i framtiden och köpa något annat skit för pengarna och sen stå där med ett dyrt lån.

lolle81
14 april 2016 · 1 Inlägg

Tror du ska vara försiktig med vilka du lånar hos men det finns säkert många bra som Lendo eller ex. Freedom Finance (https://www.freedomfinance.se/) som är rätt stora.

Viktigt är ju att du får bäst månadskostnad och om du vill skippa bilen som säkerhet går det väl lika bra med ett blancolån om räntan är bra? Räkna ut vad det kostar dig i månaden att spara till kontantinsats i det långa loppet, jämfört med vad ett blancolån kommer kosta dig totalt.

Själv ska jag dock snart ta ett billån för jag tycker det känns bättre att lägga en kontantinsats då det ändå är en förlustaffär - jag hoppas kunna få något tillbaka när jag säljer den om ett par år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang