Bli kvitt oljeberoendet? Höja bensinpriserna?

musclegear
16 juni 2008 · 116 Inlägg

Hallo igen!
Jag tror inte ni har fattat det hela, det är inte miljön dom tänker på det är bränsle skatte pengarna dom har gjort sig beroende av.
Det är så grymmt mycket pengar dom får in, så hela sverige går i kull om vi skulle sluta tanka.

Så är det sen får ni tro vad ni vill.

Vi måste tvinga dom att sänka bränsle skatten

EpsiloN Trägnagare
16 juni 2008 · 185 Inlägg

"I Sverige betalar vi 100 euro i skatt för varje utsläppt ton koldioxid. EU-snittet ligger på 20 euro och i Japan är det noll." Är det så jävla konstigt att man blir deppig i detta landet? wink

All show and no go!
FraesandeFaran CNC-fräsare
16 juni 2008 · 117 Inlägg

Är det ingen här som känner sig engagerad nog att anordna en protest alternativt blockad?
Hade kanske varit enklare om man varit lastbilschaffis, om man stannar mitt i en 2+1 väg med sin personbil skulle man säkert antingen arresteras eller bli slagen gul & blå "/

Limpan_
16 juni 2008 · 48 Inlägg

Jag bor ute på landet, 3 mil ifrån skola, jobb och en stor stad (Karlstad). Mina föräldrar jobbar bägge två i Karlstad. Politikerna vill bevara landsbyggden säger dem. Men ändå får vi som pendlar minst 6 mil per dag betala samma pris som de som bor i storstäder och har 50m till jobbet. Det är sjukt. De skulle införa ett system att t.ex. jag som bor en bit ifrån jobbet får ett slags bidrag för att jag bor ute på landet, och att jag jobbar en bit ifrån där jag bor. Transport bidraget som man får täcker ju inte direkt upp kostanden för bränslet.

Temilit
16 juni 2008 · 42 Inlägg

Väntar bara på att det blir revolution..
känns som att regeringen inte lyssnar på sina medborgare i nån fråga (inte bara i bensin tjosan) utan bara gör som dom vill.. sverige kommer att krasha förr eller senare i denna takt ...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Jag tycker faktiskt också att det borde genomföras någon form
av blockad eller liknande, just för att markera att det inte alls är
okej att höja priserna så förbannat. Visst, folk säger att det beror
på oljepriserna. Men nu när oljepriset sjönk, så höjdes ändå bensinpriset.
Och sedan så ligger priset på den färdiga bensinen endast på runt 6kr/l.
Resten är skatt och moms. Det är för jävligt. En blockad, ja tack. Frågan
är vartifrån man får ihop folk...

Munke
17 juni 2008 · 63 Inlägg

Jag är gärna med på en blockad! Sätt hårt mot hårt yikes.....vi svenskar är tyvärr alldeles för fega vanligtvis.

Volvo 945 GL "9000 mil" (1994)
Volvo 740 GLE "Original 1985" (1985)
Hamilton
17 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Det är ju fortfarande INTE regeringen som sätter priset på bensinen, när ska ni lära er att skilja på produkpriset och SKATTEN/Momsen...
4 sidor dravel om bensinen och ett första inlägg som en mindre roman.

Fotograf på tierpidag.se
kenyaboss
18 juni 2008 · 196 Inlägg

fasen vilket tjat om dyr bensin hela tiden... tanka och gilla läget eller så byter ni bil. VW Lupo 3L drar 0.4 blandad körning.. bara att byta ner sig... ha en bra dag

Hamilton
18 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Limpan_ skrev:
Jag bor ute på landet, 3 mil ifrån skola, jobb och en stor stad (Karlstad). Mina föräldrar jobbar bägge två i Karlstad. Politikerna vill bevara landsbyggden säger dem. Men ändå får vi som pendlar minst 6 mil per dag betala samma pris som de som bor i storstäder och har 50m till jobbet. Det är sjukt. De skulle införa ett system att t.ex. jag som bor en bit ifrån jobbet får ett slags bidrag för att jag bor ute på landet, och att jag jobbar en bit ifrån där jag bor. Transport bidraget som man får täcker ju inte direkt upp kostanden för bränslet.

Och jag vill ha bidrag så jag kan bo i Djursholm.....

Fotograf på tierpidag.se
Rallyhalle
18 juni 2008 · 4 299 Inlägg

Limpan_ skrev:
Jag bor ute på landet, 3 mil ifrån skola, jobb och en stor stad (Karlstad). Mina föräldrar jobbar bägge två i Karlstad. Politikerna vill bevara landsbyggden säger dem. Men ändå får vi som pendlar minst 6 mil per dag betala samma pris som de som bor i storstäder och har 50m till jobbet. Det är sjukt. De skulle införa ett system att t.ex. jag som bor en bit ifrån jobbet får ett slags bidrag för att jag bor ute på landet, och att jag jobbar en bit ifrån där jag bor. Transport bidraget som man får täcker ju inte direkt upp kostanden för bränslet.

Varför, de e ju ditt egna val. Jag vill inte hålla på o betala skatt för att du ska få bidrag bara för att du råkar bo lite utanför alltihop. DU får väl helt enkelt flytta om de inte passar...

Senast redigerat av Rallyhalle (18 juni 2008)

viccoA
18 juni 2008 · 3 109 Inlägg

Hexenhammer skrev:
http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1199428/fordubbla-priset-pa-bensin-diesel-och-etanol
Vad finns det då kvar? Ja, t.ex Biogas. Men där är utvecklingen lika med noll. Bensinbolagen vägrar att investera i Biogas eftersom att det inte är någon stor del av folket som kör sådana bilar. Idag finns det 35 Biogas-stationer i Sverige (det planeras ytterliggare 21st, men det har inte bestämts när). Och varför köpa en Biogas-bil om man har tiotals mil till närmaste station, eller om man inte kan tanka när man är ute och reser, om man är utomlands eller liknande? Då åker man ju lik förbannat på att tanka bensin?

Det finns idag drygt 80 st tankställen för gas i Sverige och under 2008-2009 beräknas ytterliggare 20 st nya öppna.

För information om fordonsgasmackar och planerade tankplatser i Sverige besök http://www.fordonsgas.se/

När det gäller utomlands så finns det lite att välja på iaf, över 750 cng mackar i Tyskland. Hur många mil om året kör svensken i snitt utomlands? Bara att tanka bensin när det inte går att få tag på gas, svårare är det inte smile

NxV ElectroRaggare
18 juni 2008 · 883 Inlägg

Ta bort milersättningen och sänk skatten istället.

Jag tankade audin idag. 945kr för en tank. Tråkigt.
Full tank i pickisen kostar 1200kr.

Snart dax att emigrera.. wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Det är ju fortfarande INTE regeringen som sätter priset på bensinen, när ska ni lära er att skilja på produkpriset och SKATTEN/Momsen...
4 sidor dravel om bensinen och ett första inlägg som en mindre roman.

Det är nästan alltid regeringen. Och är det inte regeringen så är det bensinbolagen.
Trots att oljepriset sjönk för några dagar sedan, så höjs nu ändå bensinpriset. Och då
är det inte bensinbolagen, eftersom att priset har sjunkit för deras del...

Skatten och momsen ligger på över 150% tillsammans. Om det är någon annan än
regeringen som sätter de priserna, så lyssnar jag gärna till vem...

engolf
18 juni 2008 · 3 235 Inlägg

musclegear skrev:
Hallo igen!
Jag tror inte ni har fattat det hela, det är inte miljön dom tänker på det är bränsle skatte pengarna dom har gjort sig beroende av.
Det är så grymmt mycket pengar dom får in, så hela sverige går i kull om vi skulle sluta tanka.

Så är det sen får ni tro vad ni vill.

Vi måste tvinga dom att sänka bränsle skatten

Det kom sanningen fram, tack för det!

Jag håller helt med: politikerna har blivit beroende av allt för höga bränsleskatter, och inte sänker de skatterna frivilligt, utan måste tvingas till det.

engolf
18 juni 2008 · 3 235 Inlägg

kenyaboss skrev:
fasen vilket tjat om dyr bensin hela tiden... tanka och gilla läget eller så byter ni bil. VW Lupo 3L drar 0.4 blandad körning.. bara att byta ner sig... ha en bra dag

Och?

Jag hade en dieselgolf som drog 0.45 milen, men skatten låg på 4500;-...sad

Oavsett hur billigt undan man kommer med bränslet, kommer de ändå att beskatta en tills man inte längre har råd att ha bil.

Bränsleavgifter och skatten MÅSTE sänkas!

Hamilton
18 juni 2008 · 8 864 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:
Det är ju fortfarande INTE regeringen som sätter priset på bensinen, när ska ni lära er att skilja på produkpriset och SKATTEN/Momsen...
4 sidor dravel om bensinen och ett första inlägg som en mindre roman.

Det är nästan alltid regeringen. Och är det inte regeringen så är det bensinbolagen.
Trots att oljepriset sjönk för några dagar sedan, så höjs nu ändå bensinpriset. Och då
är det inte bensinbolagen, eftersom att priset har sjunkit för deras del...

Skatten och momsen ligger på över 150% tillsammans. Om det är någon annan än
regeringen som sätter de priserna, så lyssnar jag gärna till vem...

Lär dig skilja på produktpriser och skatter/moms.
Skatten /Momsen bestämmer Riksdag/Regering.
Produktpriset sätts av oljeproducent.

Har aldrig set eller hört att regeringen get direktiv till en mack ägare om att höja eller sänka priset.

Fotograf på tierpidag.se
viccoA
18 juni 2008 · 3 109 Inlägg

Bensinpriset är inte lägre i något annat I-land i EU. Vad gnäller ni för?
Sänks skatten höjer bensinbolagen priset på produkten istället.

AudiFan
18 juni 2008 · 3 Inlägg

dax att tanka bilen med flygbränsle! den är ju inte sån hög skatt på! och regeringen sitter med alla tio fingrar i arslet o njuter över det dom tjänar på oss fattiga jävlar! dax o fixa en pressident!

twin_cam Smålänning
18 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Håller med viccoA, till viss del, men det är ändå dyrt. Överallt. Även i de andra länderna gnälls det på bensinpriset.

Skillnaden är dock att det bara är sverige, och i viss mån tyskland som straffskattar folk som kör dieselbilar.

I frankrike m.fl länder så är det samma skatt, så där får man välja, diesel eller bensin...

Sen kan man ju undra varför biltillverkarna jagar effekt i bilarna istället för bränsleförbrukning...

Förr (på volvo 240/740 tiden) så räckte 110 - 140 hästar i en stor tung familjebil.
0-100 på ca 15 sekunder och topp på 170... Det räcker... Man får ju ändå inte köra så fort...

Varför behöver man egentligen ha 300+ hk i en familjebil?
Och varför måste samma familjebil göra 0-100 på 5 sekuder och toppa 300 blås?

Nu kommer jag få skit som säger detta när jag har en slö bil med 110 hästar, men den drar ungefär samma mängd soppa som en motsvarande modell av samma fabrikat idag... Alltså 9-3 1,8i.

Men det ÄR kul med myket effekt tongue Men det behöver inte finnas i var och varannan bil...

Hmm... Hur ligger Golf Diesel -75 i pris?

Kanske skull stoppa en motor från en Lupo 3L i sen sån och ha som brukis... Skattefritt och typ 3 dl milen big_smile Sen grön diesel tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang