byta å lufta kylsystem bmw e36.

svensk-japs
17 juni 2008 · 135 Inlägg

tja, måste byta vattnet och lufta kylsystemet, lossa på alla slangar men d kom ut typ 1 liter vatten, har för mig att det ska va  10 liter så jag undra vart de ligger å gömmer sig nånstans och hur jag får ut de. undrar ochså hur man luftar på bästa sätt ska motorn vara varm eller kall?? tacksam för svar
då jag ska sälja bilen så snat det är gjort.

mvh

BMW M5 3.8 (1992)
alain www.bimmerpower.org
17 juni 2008 · 3 995 Inlägg

Jag har för mig att du har en ventil på termåstathuset men kolla på www.autopower.se , gå på forum och ställ din fråga och du får rätt svar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Andreas_alfta
17 juni 2008 · 69 Inlägg

Har för mig att det sitter en luftnings ventil på ovansidan av kylaren vid slang anslutningen. Var så på en e36 318is som jag hade förr iaf. Borde vara lika på din.

VW Caddy mk1
E3_Henrik Teknik Informatör
17 juni 2008 · 371 Inlägg

det sitter en liten plastskruv i toppen av kylet...sen har jag för mig att det finns en luftskruv till på någon kylslang eller termostathuset.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
svensk-japs
18 juni 2008 · 135 Inlägg

ok ngn som vet vart pluggen till tömningen sitter?? alltså den någonstans på blocket

BMW M5 3.8 (1992)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 juni 2008 · 3 804 Inlägg

Finns två st drain plugs en blå plast skruv i botten av kylarkärlet samt en bult i blocket lägg dig under o kika lite så hittar du. o luft pluggen är plastskruven på kärlet precis brevid där man häller ner kylar vattnet.. ett tips är att hissa upp bilen i fram när du luftar kan gå lite segt annars.


Bmw osv..
svensk-japs
18 juni 2008 · 135 Inlägg

OverBoosted skrev:
Finns två st drain plugs en blå plast skruv i botten av kylarkärlet samt en bult i blocket lägg dig under o kika lite så hittar du. o luft pluggen är plastskruven på kärlet precis brevid där man häller ner kylar vattnet.. ett tips är att hissa upp bilen i fram när du luftar kan gå lite segt annars.

ok, men villken sida av blocket förar eller passagerar, långt fra eller bak???
mvh

BMW M5 3.8 (1992)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 juni 2008 · 3 804 Inlägg

svensk-japs skrev:

OverBoosted skrev:
Finns två st drain plugs en blå plast skruv i botten av kylarkärlet samt en bult i blocket lägg dig under o kika lite så hittar du. o luft pluggen är plastskruven på kärlet precis brevid där man häller ner kylar vattnet.. ett tips är att hissa upp bilen i fram när du luftar kan gå lite segt annars.

ok, men villken sida av blocket förar eller passagerar, långt fra eller bak???
mvh

Är det på en sexa lr? Har för mig den sitter långt bak på passagerar sidan.. om du googlar "drain plug e36" eller liknande tror jag det finns nån bild tom


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
18 juni 2008 · 3 804 Inlägg

Bmw osv..
David_FT
27 februari 2009 · 183 Inlägg

svensk-japs skrev:
tja, måste byta vattnet och lufta kylsystemet, lossa på alla slangar men d kom ut typ 1 liter vatten, har för mig att det ska va  10 liter så jag undra vart de ligger å gömmer sig nånstans och hur jag får ut de. undrar ochså hur man luftar på bästa sätt ska motorn vara varm eller kall?? tacksam för svar
då jag ska sälja bilen så snat det är gjort.

mvh

Samma när vi vi skulle tömma kylarsystemet på en sierra 2,8 v6, Lossade den nedre kylarslangen men det kom bara ut typ 1 liter, WHY?

alain www.bimmerpower.org
27 februari 2009 · 3 995 Inlägg

David_FT skrev:

svensk-japs skrev:
tja, måste byta vattnet och lufta kylsystemet, lossa på alla slangar men d kom ut typ 1 liter vatten, har för mig att det ska va  10 liter så jag undra vart de ligger å gömmer sig nånstans och hur jag får ut de. undrar ochså hur man luftar på bästa sätt ska motorn vara varm eller kall?? tacksam för svar
då jag ska sälja bilen så snat det är gjort.

mvh

Samma när vi vi skulle tömma kylarsystemet på en sierra 2,8 v6, Lossade den nedre kylarslangen men det kom bara ut typ 1 liter, WHY?

*********
undrar varför du ta upp och svara på en tråd som är snart 1 är gammal
Han ha säkert hittat lösningen! wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang