6983
Sök

Kan bara lite om el. Och den tänder inte vad ska jag göra?

415 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Hej jag har en gammal bil. Omväd el i den så att plus blir minus och minus blir plus.
När jag ska starta den så tuggar den bara.
Ströfördelarlocket ser fint ut och det är inge fukt i det. Och stiften är nya. Men den tänder inte. Vad kan det då vara för fel?

21 761 Inlägg
18 juni 2008
Vad är det för bil?
Finns det spänning till tändspolen?

En av kontaktstiften på tändspolen ska ju ha spänning från tändlåset eller säkring.
Senast redigerat av Drönirettab (18 juni 2008)

415 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Det är en Cortina från 67. Och jag har inte hittat någon säkringsbox eller liknande utan allt verkar vara direkt draget. Plusen in i karrosen och minusen in i startmotorn. Det är dom enda sladdarna som går från batteriet.

21 761 Inlägg
18 juni 2008
Det borde iaf sitta en kabel på tändspolens ena stift som går till tändlåset tycker jag, så att tändspolen får spänning när man vrider på tändningen.

Har du inte frågat på Cortinaklubben?
Senast redigerat av Drönirettab (18 juni 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
18 juni 2008
I love LUCAS!
Mannen som uppfann mörkret! big_smile

Kollat tändspole, kondensator och brytare också?
Kolla så du inte har kabelbrand någonstans.. Inte ovanligt på äldre plusjordade Lucas.

Har du 12v (6v?) fram till tändspolen?

Du har inte 6v och kör med 12v spole?

Vet att ford bytte system från 6v till 12v på bl.a taunus i den vevan 66 - 68 nånting.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

415 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Det är en 12volts.
Och för att hitta Kondenstatorn vilken kabel följer jag då från startmotorn? för det är dit alla kablar går hehe.
Drönirettab Jag har frågat så mycket annat på den klubben hehe. Men bertil verkar vara upptagen för han har inte svarat på mina senaste inlägg. Men Garaget funkar juh också. Och Detta är väll ganska universalt eftersom jag kan lite om motorer men inte om el. Så då vart jag lurad när det inte var fördelarlocket som det var knas med. Eller tändsiften eller tändhattarna. *Tändkablarna*.

*Btw Lucas? Varför älskar du han och vad menar du med den texten :p*

21 761 Inlägg
19 juni 2008
Kondensatorn borde väl sitta vid fördelaren, som på andra brytartändsystem. Mät först på tändspolens ena stift om det finns spänning när nyckeln står i tändläge, brukar ju vara läge 2. Om det finns spänning där så får du kolla brytarna så att de öppnar och stänger som de ska.

Såg att du har fått svar från Bertil nu. Kolla de saker som han skriver också, soppa och sånt.

415 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Tack för all hjälp smile

Sök