chip till ford fiesta 1.4

Sharky
15 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Inget. men mycket av s.k. sugmotortrimning - dvs öppet filter, slutdämpare med utlopp som kakburk, neonfärgade slangöverdrag etc hänför jag till styling - inte trimning.

/Göran

Children-Of-Bodom skrev:
Vad har styling med trimmning att göra Hajjen wink  ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 oktober 2008 · 5 042 Inlägg

Sharky skrev:
Inget. men mycket av s.k. sugmotortrimning - dvs öppet filter, slutdämpare med utlopp som kakburk, neonfärgade slangöverdrag etc hänför jag till styling - inte trimning.

/Göran

Children-Of-Bodom skrev:
Vad har styling med trimmning att göra Hajjen wink  ??

Jasså . Inbillnings trimmad motor menar du hehe wink

C H E V R O L E T <3
Portal Filkörning?
15 oktober 2008 · 852 Inlägg

@ TS: hade jag varit du så hade jag inte gett mig på det. kostar bara en jäkla massa pengar och blir ändå inte så roligt resultat som det hade gett för samma pengar på en turbobil.

men... om du verkligen vill trimma den hade jag gjort den billigaste och enklaste lösningen.

släng på ett öppet luftfilter och ett steg större avgasrör (ger ingen större effekt ökning men det blir lite placeboeffekt och man lurar sig själv att det blir mer ös i bilen tongue )

sen hade jag bytt stötdämpare till lägre och stötigare för väghållningen, blir fan så mycket roligare att köra när den ligger som en gocart.

överkursen e väll lättning då. släng ut alla saker som du inte absolut måste ha för att kunna framföra bilen på vägen.
i extremare fall kan du ge dig på att kapa väck lite plåt där det går att avvara, men det hade inte jag vågat ge mig på då det kan vara svårt att veta vad som verkligen behövs.

MVH

jocke_gronberg
16 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

mike_ford skrev:

jorre83 skrev:

mike_ford skrev:
vill bara ha mer acc:O

okey ifall du vill ha det byt bil

va inte det jag fråga om

sant sa bara det jag skulle göra ifall jag skulle vilja ha mer acc och hade samma bil som du

kIM0h
16 oktober 2008 · 126 Inlägg

Man brukar säga att trimma en sugmotor kostar ungefär 1000:- per hk med andra ord är det ÄCKLIGT DYRT.

Mvh

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
discokapten Kapten på disco!
16 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Har det inte varit lite väl mycket frågor om att trimma Fiestor?

Vill du ha mer ös så MÅSTE du jobba för det, det finns inte några enkla lösningar för plocka effekt ur sugmotorer, inte med stabilt resultat.

Sätt turbo på bilen, kompsänk, mer soppa osv. Men eftersom jag har den uppfattningen att du mest är ute efter enkla hästar så säger jag som alla andra, byt bil.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
chrix
16 oktober 2008 · 188 Inlägg

Hur mycket kan du göra själv????
OM jag var TVUNGEN att ha kvar bilen så hade jag kollat om någon annan större FORD motor passar rakt på din låda och motorfästen mm.
OM du måste ha kvar 1,4l motorn så får du demontera toppen och bearbeta den lite, byta kam, grenrör/avgas.
Då har du lite bättre förutsättningar..
Sedan river du ut org insprut/tändning och fixar ett programerbart med tändning å allt...
Då kan du justera och "leka" själv tills du känner att du är nöjd eller lämnar in för "riktig" mappning..
Borde väl kunna bli runt 115hk
MEN som alla andra säger så kostar det rätt mycket pengar, men visst är det kul med något som inte många andra har..

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
jonTe
16 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

mike_ford skrev:

Sharky skrev:
Styrbox gör inte din motor effektivare.

Motionerar du? Då kanske du vet hur viktigt stor lungvolym och effektiv syreupptagningsförmåga är. Lungvolymen är motorstorleken och syreupptagningsförmågan är hur effektiv motorn är som luftpump. Och det är denna kombination som avgör motorns effekt. Styrboxen är bara hjärnan som säger åt dig att andas. Och det sköter redan din styrbox så bra som syreupptagningsförmågan medger.

Läs långa feta sugmotortrimmartråden. Trimma sugisar handlar om att få motorn att bli så effektiv på att suga i sig friskt syre så mycket som möjligt så många gånger i minuten som möjligt och att lätta på alla rörliga delar i motorn (lätt kropp när man springer....) så att grejorna håller för dom höga varv som krävs.

Om du har en ingenjörsexamen eller har arbetat i mekanisk verkstad i flera år eller som bilmek så kan man nog ha tanken att som första projekt göra något som ingen annan har gjort. Är man inget av ovan nämnda så får man nog börja med att göra nåt som är välkänt och väl fungerande för annars blir det bara en hög med skrot stående i garaget.


/Göran


mike_ford skrev:
ja men en anan styrbowx då? men nu e det en ford å kommer alltid va en ford . ingen gammal ssab..
inte roligt å göra nått som iangen anan har gjort?

va tycker du jag ska gö med bilen då? om du fick välja ,, å byta finns inte i tankarna smile

Vill du att den skall gå bättre så är lättning det mest effektiva och det bästa valet ekonomiskt.
Ett öppnare avgassystem och filter gör sitt på det psykologiska planet wink

Eller så beställer du en rallycrossmotor (DIV1A). En 1.6:a som varvar 10.000 och med en effekt på ~200hästar.
Problemet är att den kostar dig 300-400 tusen.......men det kanske det är värt? wink


>>Göran, grymt pedagogisk förklaring, tumme upp!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang