7008
Sök

Ljudet blir sämre på hög nivå!

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, ja som ni ser på rubriken ... det är då så här! jag har ett rätt fett ljudpaket, på 3 slutsteg som ger extrem kraft ( inga billiga grejjer ) .. stegen driver 1 baslåda på 2*1000W sedan 2 6:9or och 2  5,25 har mycket fint ljud , och på stereon kan man höja från 0-35 , vid c.a 22 e ljudet extremt å man hörs .. men höjer jag då ännu mer blir ljudet sämre asså för mycket så det låter skit .... har en kondensator ja ej kopplat in .. kanske skulle ta å koppla in den? för det räcker jag spelar i kanske ja som igår visade jag ljudet för ett par polare visst bilen hade stått ett par dagar . men bilen gick ej å starta efter c.a 10 min... så ljudet suger enorm kraft!....

Så nu t frågan... Hjälper kondensatorn å få finare ljud å skonsamare mot battereiet.. eller vad gör den exakt? , Ska man köpa ännu ett batteri å koppla in? såfall hur ska man koppla? tack på för hand! väldigt tacksam för svar å hjälp!

// Håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juni 2008
#2
Kondensatorn är ett snabbare batteri, och jämnar ut strömspikarna som blir av basslagen.

Sen går det inte vrida hur högt som helst. Testat att skruva ner stegen lite så att du kan vrida fullt på stereon och det fortfaronde låter bra?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 400 Inlägg
21 juni 2008
#3
Finns säkert tussen trådar om det, så sök.
Men du kan börja med att skruva ner gainen lite.

vad har du för slutsteg och basar?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

16 197 Inlägg
21 juni 2008
#4
får man fråga va de e för prylar du kör me??


de finns typ inte nån stereo alls på markaden som kan spelas på full volym å låta bra. (finns dock några undantag)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
21 juni 2008
#5
evilaudio skrev:
får man fråga va de e för prylar du kör me??


de finns typ inte nån stereo alls på markaden som kan spelas på full volym å låta bra. (finns dock några undantag)

Han skriver att volymen redan vid 22 låter extremt så han har nog gainen alldeles för högt

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

16 197 Inlägg
21 juni 2008
#6
micke7406 skrev:
evilaudio skrev:
får man fråga va de e för prylar du kör me??


de finns typ inte nån stereo alls på markaden som kan spelas på full volym å låta bra. (finns dock några undantag)

Han skriver att volymen redan vid 22 låter extremt så han har nog gainen alldeles för högt

jo säkerligen.... men om man sänker gainen för att kunna öka volymen på stereon  så kommer han ju inte kunna spela högre vilket ja tror e hans syfte..???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
21 juni 2008
#7
skriv vad du har för uttrustning och bil

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#8
micke7406 skrev:
skriv vad du har för uttrustning och bil

Utrustningen är MTX i allt ljud så att säga baslåda osv. sedan alpine v12 serie, 1 stortsteg bara d har kostat förr runt 6000:- så ljudsystemet ska palla hög volym...

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

16 197 Inlägg
21 juni 2008
#9
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#10
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Asså stereons märke e ju alpine det med, riktigt bra stereo, strömförsörjningen från 1 batteri? hehe kanske ej d svaret du sökte men hahah

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Smålänning
7 887 Inlägg
21 juni 2008
#11
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 851 Inlägg
21 juni 2008
#12
Hoaken skrev:
micke7406 skrev:
skriv vad du har för uttrustning och bil

Utrustningen är MTX i allt ljud så att säga baslåda osv. sedan alpine v12 serie, 1 stortsteg bara d har kostat förr runt 6000:- så ljudsystemet ska palla hög volym...

Bara för att det är "dyra" saker så betyder det inte att det ska gå spela högt..
Hur är baslådan byggd?


1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#13
twin_cam skrev:
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

Hehe nä d e klart men d pallar, förra ägaren har proffsbyggt systemet , lådan är helt perfekt å så .. så det är inte nåt fel på ljudet .. men jag börja tro att ja ha för lite kraft .. antingen e mitt batteri kasst , lr att ja behöver 1 till ... sen möjligtvis koppla in kondensatorn för att jämna ut det så kanske d pallar spela lite högre, men däremot stänger jag av bilen å drar på ljud så håller batteriet kanske 10 min sen e bilen helt död tongue

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

16 197 Inlägg
21 juni 2008
#14
twin_cam skrev:
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

HU e typ de vikigaste,  lämnar den dålig signal ut på lågnivån så låter de ju skit, sen kvittar de om du har  kit, basar å steg för 100.000.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#15
evilaudio skrev:
twin_cam skrev:
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

HU e typ de vikigaste,  lämnar den dålig signal ut på lågnivån så låter de ju skit, sen kvittar de om du har  kit, basar å steg för 100.000.

ahh jo nää de e skit bra HU , var p åväg å byta stereo ett tag till en dvd stereo billig , typ kinesiskt skit... men den pallade ej ljudet så där kunda man verkligen ej få nåt tryck hehe så bytte tebax å fick mitt extrema ljud tillbaka haha , nä asså enda som stör mej d e att jag själv tror att ja ha för lite kraft till det jag vet ej ..

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

6 851 Inlägg
21 juni 2008
#16
Hoaken skrev:
twin_cam skrev:
evilaudio skrev:
va e de för HU/stereo du använder??     strömförsörjning?

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

Hehe nä d e klart men d pallar, förra ägaren har proffsbyggt systemet , lådan är helt perfekt å så .. så det är inte nåt fel på ljudet .. men jag börja tro att ja ha för lite kraft .. antingen e mitt batteri kasst , lr att ja behöver 1 till ... sen möjligtvis koppla in kondensatorn för att jämna ut det så kanske d pallar spela lite högre, men däremot stänger jag av bilen å drar på ljud så håller batteriet kanske 10 min sen e bilen helt död tongue

vad är problemet? du har ju nästan själv svarat på din fråga..
om lådan nu är proffsbyggd..vad är det för typ av låda du har?sluten/portad/bandpass?Och vilken bil är lådan byggt till från början?


16 197 Inlägg
21 juni 2008
#17
men va e de för märke på den??    samt va har du för strömförsörjning??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#18
TT-Avant skrev:
Hoaken skrev:
twin_cam skrev:

Japp.. Huvudenheten glöms ofta bort,men även den måste ju vara bra och ha bra strömförsörjning.

Är stegen stora nog till högtalarna?

Spelar ju ingen roll om du har en högtalare på 10 000W om steget inte kan lämna mer än 1000... Ovasett om det kostar 1000 eller 100 000.

Hehe nä d e klart men d pallar, förra ägaren har proffsbyggt systemet , lådan är helt perfekt å så .. så det är inte nåt fel på ljudet .. men jag börja tro att ja ha för lite kraft .. antingen e mitt batteri kasst , lr att ja behöver 1 till ... sen möjligtvis koppla in kondensatorn för att jämna ut det så kanske d pallar spela lite högre, men däremot stänger jag av bilen å drar på ljud så håller batteriet kanske 10 min sen e bilen helt död tongue

vad är problemet? du har ju nästan själv svarat på din fråga..
om lådan nu är proffsbyggd..vad är det för typ av låda du har?sluten/portad/bandpass?Och vilken bil är lådan byggt till från början?

Hehe det är till volvo 740 , bilen jag har , vet ej ej så jätte bra på d men den är väll portad.. för 2 basar på varje sida å i mitten finns ett lufthål som man kan göra så den andas fritt igenom mitten på soffan i bilen.

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#19
evilaudio skrev:
men va e de för märke på den??    samt va har du för strömförsörjning??

Alpine, strömförsörjningen är från huvudbatteriet .. hum eller?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

16 197 Inlägg
21 juni 2008
#20
neee strömmen till stegen å även till stereon me för den delen.

samt hur mycke har du "gainat" steget/stegen??

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök