7012
Sök

Ljudet blir sämre på hög nivå!

1 163 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#41
Drönirettab skrev:
Ditt batteri är mest troligt ett "vanligt" startbatteri, inget som ger supermycket ström eller tål många djupurladdningar utan ett standardbatteri. Det verkar som att det var rejält urladdat, då kan det behövas minst ett helt dygns laddning (kanske ännu längre) med batteriladdare för att få det fulladdat.

När/om laddaren visar att batteriet är helt uppladdat, kolla då om "tittögat" visar den gröna kulan. Gör den inte det så kan batteriet vara dåligt och behövas bytas ut.

ahh okej . tror du att d kan ta så lång tid å ladda? ^^

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#42
Ja, även ett "normalstort" (typ 55-60Ah) batteri kan ta lång tid att ladda fullt när det har blivit helt urladdat. Fast det beror även på vilken laddare man har.

Lonefox ger bra tips där, som alltid bör man se över alla kablar som har med strömförsörjning att göra. Såna tips ges i många trådar när det handlar om strömbrist och vid stereobygge. Vill du inte modda en massa så går det också att sätta dit en 100A generator, tex från Biltema. Flera har testat den generatorn.

Men om du får tag på en sån generator som Lonefox ger tips på, då är det ju ingen nackdel förstås. Dock får man sätta lite grövre laddkabel från generatorn, annars utnyttjas inte generatorns kapacitet fullt ut vid hög ström.

Hur länge har du laddat nu?
Senast redigerat av Drönirettab (22 juni 2008)

1 163 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#43
Drönirettab skrev:
Ja, även ett "normalstort" (typ 55-60Ah) batteri kan ta lång tid att ladda fullt när det har blivit helt urladdat. Fast det beror även på vilken laddare man har.

Lonefox ger bra tips där, som alltid bör man se över alla kablar som har med strömförsörjning att göra. Såna tips ges i många trådar när det handlar om strömbrist och vid stereobygge. Vill du inte modda en massa så går det också att sätta dit en 100A generator, tex från Biltema. Flera har testat den generatorn.

Men om du får tag på en sån generator som Lonefox ger tips på, då är det ju ingen nackdel förstås. Dock får man sätta lite grövre laddkabel från generatorn, annars utnyttjas inte generatorns kapacitet fullt ut vid hög ström.

Hur länge har du laddat nu?

ahh okej , nää laddade humm kanske c.a 4h igår ... sen dro pappa ur det för ja dro hem t morsan, men ska no ut ida igen å då få ja sätta på d tills ladda mätaren gått ner till 0 å se om ögat lyser... för tror mitt batteri alltid har legat på botten .. så behöver en rejäl uppladdning? mvh!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#44
Det är viktigt att ett batteri inte blir helt urladdat, dessutom ska det heller inte vara i delvis urladdat skick ett långt tag. Vad som händer är att det blir sulfaterat och då tappar det kapacitet, har man otur så går det inte att ladda upp igen. Just vanliga startbatterier, antagligen ett sånt som du har, är mer känslig för att djupurladdas.

Låt som sagt batteriet få laddas upp tills laddaren tycker att det är fulladdat, sedan kollar du ifall ögat visar grönt smile.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2008
#45
Drönirettab skrev:
Men om du får tag på en sån generator som Lonefox ger tips på, då är det ju ingen nackdel förstås. Dock får man sätta lite grövre laddkabel från generatorn, annars utnyttjas inte generatorns kapacitet fullt ut vid hög ström.

En sådan generator får man tag i på skroten för småpengar i samanhanget, framförallt jämfört med vad en ny sådan kostar.
Vad som behövs göras är byte av remskivan till 2-900's remskiva, detta gör den dock ngt mer tungdriven.
Sedan måste man ha ett nytt fästa för den iom att inget stämmer.
Men för egen del så väljer jag att lägga ner arbetet då generatorn var en donation från en kompis som satte en ännu styggare generator på sin 960. big_smile Gratis är gott wink

Original på 2-900 s¨å sitter det en 8mm2 grovkardelig stel jobbig kabel mellan generator och startmotor.
Mellan batteri och startmotor tror jag den är på 10mm2 original.

Själv skall jag snart byta ut mina nuvarande 16mm2 till 50mm2 mellan generator-batteri-chassie och samma sak med batteriet - chassie.
Kommer behålla origkabeln till startmotorn då jag skall dra direkt från generatorn till batteriet. Detta för att miska ännu en flaskhals i ledet, nämnligen kontakten via startmotorn.
Detta är bara ngr (som jag ser det) småsaker som gör mer nytta än man vill tro. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 163 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#46
Drönirettab skrev:
Det är viktigt att ett batteri inte blir helt urladdat, dessutom ska det heller inte vara i delvis urladdat skick ett långt tag. Vad som händer är att det blir sulfaterat och då tappar det kapacitet, har man otur så går det inte att ladda upp igen. Just vanliga startbatterier, antagligen ett sånt som du har, är mer känslig för att djupurladdas.

Låt som sagt batteriet få laddas upp tills laddaren tycker att det är fulladdat, sedan kollar du ifall ögat visar grönt smile.

ahh japp smile så få ja göra .. håller på å laddas nu smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#47
Lonefox skrev:
En sådan generator får man tag i på skroten för småpengar i samanhanget, framförallt jämfört med vad en ny sådan kostar.
Vad som behövs göras är byte av remskivan till 2-900's remskiva, detta gör den dock ngt mer tungdriven.
Sedan måste man ha ett nytt fästa för den iom att inget stämmer.
Men för egen del så väljer jag att lägga ner arbetet då generatorn var en donation från en kompis som satte en ännu styggare generator på sin 960. big_smile Gratis är gott wink

Håller med, klart att man lägger ner lite tid på moddning då wink.


Lonefox skrev:
Original på 2-900 s¨å sitter det en 8mm2 grovkardelig stel jobbig kabel mellan generator och startmotor.
Mellan batteri och startmotor tror jag den är på 10mm2 original.

Kollar man i Haynes för 240 så är det 6mm2 för klenare generator (upp till 55A tror jag) och 10mm2 för större generator (typ 70-80A). Men mellan batteri och startmotor är det betydligt grövre än 10mm2 iaf, 25mm2 och 35mm2. Kan nog tänka mig att 35mm2 är till dieselmotorn smile.

Men det är bara petitesser från mig wink.

Lonefox skrev:
Själv skall jag snart byta ut mina nuvarande 16mm2 till 50mm2 mellan generator-batteri-chassie och samma sak med batteriet - chassie.
Kommer behålla origkabeln till startmotorn då jag skall dra direkt från generatorn till batteriet. Detta för att miska ännu en flaskhals i ledet, nämnligen kontakten via startmotorn.
Detta är bara ngr (som jag ser det) småsaker som gör mer nytta än man vill tro. smile

Blir säkert bra smile.

Jo, att dra direktplus från generator till batteri gör ju att man slipper en extra kopplingspunkt, dvs risk för dålig kontakt. Håller med smile.

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#48
Hoaken skrev:
ahh japp smile så få ja göra .. håller på å laddas nu smile

Hoppas att det tar laddning och inte har blivit dåligt smile.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2008
#49
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
En sådan generator får man tag i på skroten för småpengar i samanhanget, framförallt jämfört med vad en ny sådan kostar.
Vad som behövs göras är byte av remskivan till 2-900's remskiva, detta gör den dock ngt mer tungdriven.
Sedan måste man ha ett nytt fästa för den iom att inget stämmer.
Men för egen del så väljer jag att lägga ner arbetet då generatorn var en donation från en kompis som satte en ännu styggare generator på sin 960. big_smile Gratis är gott wink

Håller med, klart att man lägger ner lite tid på moddning då wink.


Lonefox skrev:
Original på 2-900 s¨å sitter det en 8mm2 grovkardelig stel jobbig kabel mellan generator och startmotor.
Mellan batteri och startmotor tror jag den är på 10mm2 original.

Kollar man i Haynes för 240 så är det 6mm2 för klenare generator (upp till 55A tror jag) och 10mm2 för större generator (typ 70-80A). Men mellan batteri och startmotor är det betydligt grövre än 10mm2 iaf, 25mm2 och 35mm2. Kan nog tänka mig att 35mm2 är till dieselmotorn smile.

Men det är bara petitesser från mig wink.

Lonefox skrev:
Själv skall jag snart byta ut mina nuvarande 16mm2 till 50mm2 mellan generator-batteri-chassie och samma sak med batteriet - chassie.
Kommer behålla origkabeln till startmotorn då jag skall dra direkt från generatorn till batteriet. Detta för att miska ännu en flaskhals i ledet, nämnligen kontakten via startmotorn.
Detta är bara ngr (som jag ser det) småsaker som gör mer nytta än man vill tro. smile

Blir säkert bra smile.

Jo, att dra direktplus från generator till batteri gör ju att man slipper en extra kopplingspunkt, dvs risk för dålig kontakt. Håller med smile.

Jämför bara med de kablar vi har på jobbet och de bilstereokablar jag använt wink
Sedan kan ju uppmätt diameter med tex. skjutmått skilja mellan likadana kablar beroende på tillverkningen då det är totala koppararean som räknas. Framförallt grovkardelade kontra finkardelade vad jag lagt märke till. Praktiska test givetvis smile Gissa vilka som hade störst uppmätt diameter? wink

Så det du säger stämmer säkert. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

733 Inlägg
22 juni 2008
#50
Hoaken skrev:
TT-Avant skrev:
kolla det så inte bassboost eller nån sån skit är på. av med det..lika med MX eller lound på CDn..av med all sån skit.

Ahh okej smile Jo å för alla er som undrar så kollade ja amp på batteriet nu , det var 540 A och 62 Ah på batteriet , vilket är rätt bra haha

Har du tre slutsteg kopplade till ett batteri på 62 ah? ente konstigt att det blir skit av det... och förresten.... varför har du bilen avstängd när du spelar? man har sjukt mycket lägre spänning när den är avstängd.... jag har 4 st. 100 ah batteri i min bil och jag har 3 steg i den :p M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 163 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#51
Drönirettab skrev:
Hoaken skrev:
ahh japp smile så få ja göra .. håller på å laddas nu smile

Hoppas att det tar laddning och inte har blivit dåligt smile.

mjo få hoppas d .. risken finns ju ... så få ladda d typ i ett dygn .. lyser d ej då borde fd va nåt fel .. lr om mätaren på laddaren ej rört sej .. så få testa å se..

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#52
thulle1 skrev:
Hoaken skrev:
TT-Avant skrev:
kolla det så inte bassboost eller nån sån skit är på. av med det..lika med MX eller lound på CDn..av med all sån skit.

Ahh okej smile Jo å för alla er som undrar så kollade ja amp på batteriet nu , det var 540 A och 62 Ah på batteriet , vilket är rätt bra haha

Har du tre slutsteg kopplade till ett batteri på 62 ah? ente konstigt att det blir skit av det... och förresten.... varför har du bilen avstängd när du spelar? man har sjukt mycket lägre spänning när den är avstängd.... jag har 4 st. 100 ah batteri i min bil och jag har 3 steg i den :p M.v.h. Emil

haha nää mentänkte spela lite snabbt bara vet att batteriet dör typ efter 20 min kanske nä man ha kört bilen i nån vecka ... men var full så ja glömde att ja hade visat ljudet fler gånger avstängd osv så haha d sög ut d sista snabbt ur batteriet haha ananrs brukar ja stå på tomgång... annars komemr ja ej därifrån tongue

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#53
Lonefox skrev:
Så det du säger stämmer säkert. smile

Jag hänvisar bara till Haynes (och till viss del eget ögonmått), om det inte stämmer så skyller jag naturligtvis på förlaget som ger ut repboken big_smile.

21 761 Inlägg
22 juni 2008
#54
Hoaken skrev:
ananrs brukar ja stå på tomgång...

Ja, med motorn på tomgång så ger ju generatorn en viss laddning, men kom ihåg att den inte orkar ge sin maxström då. Om du spelar mycket högt med ditt system och har motorn på tomgång så kommer inte generatorn att ge normal laddspänning även om den är i bra skick, testa gärna själv så får du se smile.

2 665 Inlägg
22 juni 2008
#55
Låter som ditt batteri är tvärdåligt. Köp nytt med mera amperetimmar o håll koll på spänningen.
När du har motorn igång skall det vara minst 13,5V över batteripolerna dvs laddspänning.
Spelar du med avstängmotor så sjunker spånningen hela tiden o i ditt fall väldigt fort.
Lägre spänning ger oftast lägre effekt i slutstegen beroende på hur de är konstruerade, och då vrider du på mera ös för att kompenser mindre effekt o då börjar stegen dista = låta dåligt.
På tal om låta dåligt, på vilket sätt låter det dåligt?? tycker inte jag har läst det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2008
#56
Rickard-v skrev:
Låter som ditt batteri är tvärdåligt. Köp nytt med mera amperetimmar o håll koll på spänningen.
När du har motorn igång skall det vara minst 13,5V över batteripolerna dvs laddspänning.
Spelar du med avstängmotor så sjunker spånningen hela tiden o i ditt fall väldigt fort.
Lägre spänning ger oftast lägre effekt i slutstegen beroende på hur de är konstruerade, och då vrider du på mera ös för att kompenser mindre effekt o då börjar stegen dista = låta dåligt.
På tal om låta dåligt, på vilket sätt låter det dåligt?? tycker inte jag har läst det.

Det säger han inte men med tanke på att batteriet dras ur så fort så....ja behöver jag säga mer? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 163 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#57
Drönirettab skrev:
Hoaken skrev:
ananrs brukar ja stå på tomgång...

Ja, med motorn på tomgång så ger ju generatorn en viss laddning, men kom ihåg att den inte orkar ge sin maxström då. Om du spelar mycket högt med ditt system och har motorn på tomgång så kommer inte generatorn att ge normal laddspänning även om den är i bra skick, testa gärna själv så får du se smile.

hehe nää d förstår ja wink men den slipper dö wink

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#58
Rickard-v skrev:
Låter som ditt batteri är tvärdåligt. Köp nytt med mera amperetimmar o håll koll på spänningen.
När du har motorn igång skall det vara minst 13,5V över batteripolerna dvs laddspänning.
Spelar du med avstängmotor så sjunker spånningen hela tiden o i ditt fall väldigt fort.
Lägre spänning ger oftast lägre effekt i slutstegen beroende på hur de är konstruerade, och då vrider du på mera ös för att kompenser mindre effekt o då börjar stegen dista = låta dåligt.
På tal om låta dåligt, på vilket sätt låter det dåligt?? tycker inte jag har läst det.

ahh okej .. hehe nää asså låter hur bra som helst i basar å så ... så höjer man lite till liksom å då börja basen å allt liksom låta sämre som du säger dista tror jag.. men fattade ej redit hur ska ja göra tkr du?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!


Sök